Pb18 skriver:
Først :Jeg synes det ville være ideelt hvis familier selv kunne bestemme, men nu hvor at det er kommet, så er det altså ikke så slemt, som det bliver gjort til.
Tidligere havde moren øremærket barsel og pånær de to uger efter fødsel var resten af orloven til deling.
Nu er den øremærkede barsel blevet ligeligt fordelt men altså ikke al barsel /orlov. Dvs far får 9 uger som han ikke kan overflytte til mor. Resten kan overflyttes mellem forældrene. Dvs der er fin mulighed for at fuldamme.
Min mand tog de sidste 12 ugers barsel og jeg ammede uden problemer stadig. På det tidspunkt fik vores barn jo en del grød /mad og så ammede jeg om morgenen og eftermiddag /aften.
I det forslag, der kom i går, er der lagt op til 11 uger til far i stedet for de "kun" 9 uger, der var lagt op til pga. EU lovgivningen, men ja med den model, der er lagt op til, er fuldamning stadig en mulighed.
Forslaget i overblik:
som udgangspunkt deler mor og far barslen ligeligt.
11 uger er øremærket til mor og 11 uger er øremærket til far og dette kan der ikke ændres på. De øvrige uger kan man dog fordele som man vil, men man skal selv aktivt tilvælge at ændre fordelingen med halv til hver.
Mor kan derfor stadig få en lang barsel med fuldamning, men man skal selv gå ind og ændre på det. Hvordan er ikke kommet frem men mon ikke det er via besked til Udbetaling Danmark.
Forslaget er ikke vedtaget endnu, men det kommer helt sikker senest i 2022, da direktivet er vedtaget i EU, og Danmark er derfor forpligtet til at følge det, selv om nogle partier stritter imod.
Anmeld
Citér