Får saftevand i børnehaven

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. juni 2021

Anonym trådstarter

Jeg så bare gerne at en offentlig institution overholdt sundhedsstyrelsens anbefalinger. Men kan se, at jeg er nedstemt, så jeg siger ikke mere nu.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. juni 2021

Mamman

Profilbillede for Mamman

Det rør mig overhoved ikke. Og overhoved ikke når jeg ved at mine børn får en sund og varieret kost i forvejen. 

Syntes altid man hører hvor vigtigt det er at indtaget sndet væske end vand når det er så varmt, noget der indeholder sukker og salt

Anmeld Citér

30. juni 2021

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Når det er rigtig varmt bør man drikke andet end vand og derfor får de ofte saftevand for at opretholde væskebalance og sukker/salt niveau 

Derfor giver man børn saftevand. Vi giver også til vores vuggestue børn og mine egne børn får også i deres institution, heller lidt sukker end børn der får det dårligt i varmen (og vi har nul sukker politik her, men der er undtagelser som fx børn ve og vel)

Anmeld Citér

30. juni 2021

Roselil

Profilbillede for Roselil
Anonym skriver:

Hvordan ville I have det med at børnene blev tilbudt 2 glas saftevand til formiddagsmaden i børnehaven? De siger, det er pga. varmen, så de er sikre på, at de drikker nok, men omvendt siger de samtidig, at de fylder deres drikkedunke op henover dagen, så de får jo drukket vand.

Jeg har det personligt ret dårligt med det, for jeg giver kun saftevand, når de er syge eller der er særlig anledning og ellers står bedsteforældrene for det.

De har i forvejen ingen sukkerpolitik, så er der fødselsdag, så er der is og slik, slår de sig meget slemt, er der is og nogle gange er der bare flødeboller uden nogen særlig grund.

Jeg synes virkelig ikke, at de også skal have saftevand OVEN i alt det.

Jeg vil gerne være den, der bestemmer hvornår mit barn skal have sukker. Han elsker det og jeg vil gerne være den, der kan glæde ham med en is til dessert. Men han skal sgu ikke have en is, når han allerede har fået både is og saftevand i børnehaven...

Men jeg er ofte så sippet - og det er jeg sikkert også her.

Hvad tænker I?

Jeg har det nøjagtig som dig. Mine børn har aldrig haft problemer med at få drukket vand nok i varmen. Og bryder mig heller ikke om at de bliver proppet med alverdens sødt. Det er irriterende at man som forældre skal stå som den der ikke kan forkæle med en is eller kage fordi de allerede har fået en masse i børnehaven.

men jeg har mødt mange der synes jeg er helt overdrevet og slet ikke kan se problemet. Mange børnehaver og skoler har dog indført sukkerpolitik så hvis du argumenterer for din sag og evt. meldt dig ind i forældrebestyrelsen så kan du måske få noget ændret.

Anmeld Citér

30. juni 2021

Carina:-)

Jeg så bare gerne at en offentlig institution overholdt sundhedsstyrelsens anbefalinger. Men kan se, at jeg er nedstemt, så jeg siger ikke mere nu.

Men er anbefalingen også  intet saftevand i varmen. Og også hvis det er sukkerfri? 

Har ikke sat mig ind i det - men har også et afslappet forhold til sukker.

Min den yngste lever af sunlolly for tiden - og vejer som 5 årig knap 17 kg. Så tænker at så længe barnet ikke eksploderer i vægt- gør den smule saft intet skidt. 

Anmeld Citér

30. juni 2021

Optimom

Profilbillede for Optimom

Jeg har haft mine børn i både en institution med nultolerance sukkerpolitik og en helt uden. 

Den første var simpelthen så deprimerede, ingen kage til fødselsdage, inden kanelsukker på risengrøden. Og til arrangementer hvor forældrene deltog, var det kun de børn hvor forældrene var kommet og gav tilladelse, der måtte få saftevand. Jeg havde simpelthen så ondt af de børn, hvis forældre ikke kunne komme. Det virkede som dobbelt straf. 

I den anden institution var der (tynd) saft på varme dage, kage og slikposer til fødselsdage og en årlig fest med kagekonkurrence. Ingen børn spiste aftensmad den dag, men sikke en fest!

Jeg foretrak klart den anden institution. Også selv om det måske var i overkanten. 

Anmeld Citér

30. juni 2021

Timf

Profilbillede for Timf

Eftersom at sundheds personale anbefaler i denne varme at drikke andet end vand så man både får salt og sukker syntes jeg at det er super fint at de giver det til børnene 

Anmeld Citér

30. juni 2021

Mulllesmor

Profilbillede for Mulllesmor

hvis man drikker meget vand når det er varmt skyller man en del af kroppens salte ud og dermed kan man blive skidt. Jeg tænker det er derfor de tilbyder saft. 

Anmeld Citér

30. juni 2021

Anonym

Anonym skriver:

Men man kan ikke altid leve efter ALLE anbefalinger. 
Jeg kan ikke - og jeg vil heller ikke. 

Men Sundhedsstyrelsen siger jo ikke at væskeindtager KUN skal være vand. De anbefaler at slukke tørsten i vand og de anbefaler at skrue ned for de søde drikke. Men at kaffe, the, juice osv. også indgår i væskemængden de anbefaler man indtager. 

Min den ældste startede i BH, da vores kommune indførte nul sukkerpolitik. De fik til jul risengrød uden kanelsukker og med vand til. Helt ærligt, så syntes jeg bare de skulle have ladet være, jeg gad virkelig ikke selv at spise risengrød uden kanelsukker. 

Anmeld Citér

30. juni 2021

Anonym

Dehydrere er mere farlig end saftevand dehydrere kan man i værste tilfælde død af har endnu ikke hørte om noget der er død af drikke saftevand og noget helt andre når det er mange varmt har   kroppen også godt af at få andre og drik end kun vand da der ikke er salt i vand , og det gør, at indholdet af salt i din krop falder, så helt ærlig synes jeg du helle skal værre glad for pædagogerne indsats

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.