Får saftevand i børnehaven

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. juni 2021

Anonym

Andre har måske sagt det, men jeg synes det er vigtigt at få understreget, at i sommervarmen er både salt og sukker enormt vigtigt for, at en svedig/dehydrerende krop kan optage væske. Saftevand (eller juice, eller vandindeholdig frugt som vandmelon) er altså meget, meget bedre - sundere, kan man endda sige - end vand, der bare vil løbe lige igennem kroppen. Sukkerpolitik og at have behov for at være den der glæder sit barn mere er ting man kan diskutere, men jeg ville mene det var helt ligegyldigt i lige præcis denne situation, hvor børnehaven handler meget forsvarligt og hensigtsmæssigt.

Det er selvfølgelig mest relevant når det er meget varmt, men det har det da også været på det seneste.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. juni 2021

LSS

Anonym skriver:

Hvordan ville I have det med at børnene blev tilbudt 2 glas saftevand til formiddagsmaden i børnehaven? De siger, det er pga. varmen, så de er sikre på, at de drikker nok, men omvendt siger de samtidig, at de fylder deres drikkedunke op henover dagen, så de får jo drukket vand.

Jeg har det personligt ret dårligt med det, for jeg giver kun saftevand, når de er syge eller der er særlig anledning og ellers står bedsteforældrene for det.

De har i forvejen ingen sukkerpolitik, så er der fødselsdag, så er der is og slik, slår de sig meget slemt, er der is og nogle gange er der bare flødeboller uden nogen særlig grund.

Jeg synes virkelig ikke, at de også skal have saftevand OVEN i alt det.

Jeg vil gerne være den, der bestemmer hvornår mit barn skal have sukker. Han elsker det og jeg vil gerne være den, der kan glæde ham med en is til dessert. Men han skal sgu ikke have en is, når han allerede har fået både is og saftevand i børnehaven...

Men jeg er ofte så sippet - og det er jeg sikkert også her.

Hvad tænker I?

Jeg tænker at det vildt at du har det SÅ stramt med de to glas saft. Tør slet ikke tænke på hvordan du ville have det hvis de fik tre eller fire glas.

Der er mange andre større problemer og ting at bekymre sig om i denne verden, end at ens barns pædagog sørger for væske i denne varme. 

Anmeld Citér

30. juni 2021

B&J

Jeg syntes 100% det er okay især i varmen fordi vores kroppe har godt af at få nåede andet ned ind kun vand og lidt saft skader ikke. Men det er min personlig mening 

Anmeld Citér

1. juli 2021

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Jeg vil - som de flest andre forældre - gerne have at mine unger får et naturligt afbalanceret forhold til mad og drikke. Ideelt set at de gerne lærer intuitivt at forholde sig til hvad kroppen har nogenlunde brug for. Til det ville jeg sætte stor pris på en institution, som agerer nogenlunde som jeg selv ville .. fx ved at drikke juice eller saft på en varm dag. Fordi væske er godt og sukker i rette mængder ikke er skidt (ligesom alle andre fødevarergrupper). Så når nu mine unger i øvrigt spiser varieret og fornuftigt - så ville jeg ikke skænke saft i børnehaven en tanke. Eventuelt ville jeg bare stille dem frisk frugt i stedet for is senere på dagen, hvis jeg fornemmede at de allerede havde fået en masse ...

Anmeld Citér

1. juli 2021

Naha

Anonym skriver:

Hvordan ville I have det med at børnene blev tilbudt 2 glas saftevand til formiddagsmaden i børnehaven? De siger, det er pga. varmen, så de er sikre på, at de drikker nok, men omvendt siger de samtidig, at de fylder deres drikkedunke op henover dagen, så de får jo drukket vand.

Jeg har det personligt ret dårligt med det, for jeg giver kun saftevand, når de er syge eller der er særlig anledning og ellers står bedsteforældrene for det.

De har i forvejen ingen sukkerpolitik, så er der fødselsdag, så er der is og slik, slår de sig meget slemt, er der is og nogle gange er der bare flødeboller uden nogen særlig grund.

Jeg vil gerne være den, der bestemmer hvornår mit barn skal have sukker. Han elsker det og jeg vil gerne være den, der kan glæde ham med en is til dessert. Men han skal sgu ikke have en is, når han allerede har fået både is og saftevand i børnehaven...

Hvad tænker I?

Det er så hammer vigtigt i varmen at både børn og ældre får andet end kun vand.

For meget vand kan vaske salten ud af kroppen, den har brug for noget som binder salten. F.eks saftevand.

Jeg syntes personligt der er for dårlige at forårs SFO'en ikke tilbød saftevand over middag 

Anmeld Citér

2. juli 2021

Anonym

Jeg så bare gerne at en offentlig institution overholdt sundhedsstyrelsens anbefalinger. Men kan se, at jeg er nedstemt, så jeg siger ikke mere nu.

Jeg er kommunal dagplejer. Sidste år fik vi i dagplejen en mail fra kommunens sundhedsplejerske, hvor de anbefalede os at give børnene sukkerholdig saftevand på de særligt varm dage. Vi har normalt en nul-sukker politik i kommunen, så her var det bestemt en særdeles velovervejet beslutning fra ledelsen og sundhedsplejerskerne.

Til hverdag er saft o.lign helt bandlyst i dagplejen. Så jeg forstår godt din undren :-)

Anmeld Citér

3. juli 2021

ønskebørn74

Anonym skriver:

Hvad tænker I?

Det er vigtigt at de får det. I vores børnehave fik de også lidt popcorn til. Sukker og vand binder væsken. Så optages det ordentligt. Børnene bruger også mere energi i varmen. Så sukker og salt er godt i varmen.

Anmeld Citér

3. juli 2021

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Anonym skriver:

Hvad tænker I?

Jeg ville have det stramt med slik til fødseldage da der jo er mange fødseldage. 
men saftevand i denne varme synes jeg er helt okay.

jeg synes faktisk også sodavandsis i denne varme er helt okay. 

Anmeld Citér

3. juli 2021

AnoMor

Anonym skriver:

Hvad tænker I?

Jeg synes godt nok du er sippet. Sorry to say. 

For det første er det vigtigt at de får en masse væske i denne varme. For det andet så er det højst sandsynligt sukkerfri og ikke en gang Ribena. Plus det er med garanti fortyndet så meget at set nærmest bare er farvet vand. Men nok til at give lidt smag. 

og du vil ikk give ham is hvis han har fået i institutionen? De is de får er jo ikke kæmpe soft ices. Men små trekant is eller filur eller noget i den retning. 

Anmeld Citér

3. juli 2021

Tip!

Det er saftevand- og ikke heroin!  

Sukker (og salt) er ikke skadeligt, men en for stor mængde over lang tid er ikke hensigtsmæssigt. Mon ikke det ikke når at udligne sig over resten af året.. 

Vi høvler den ene sodavandsis ned efter den anden på mit arbejde, fordi vi her i varmen har brug for det- men drikker også vand i ny og næ. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.