Anonym skriver:
Der er kommet mange og gode henvendelser og tanker om mit problem, tusind tak for det! Jeg vælger at svare samlet til de mange spørgsmål jeg har kunnet læse mig til.
* Kan man stole på en 3 årig?
- Tja, jeg tror jeg min dreng er meget gennemsnitlig der og husker mere i følelser end i handlinger. Og derfor godt kunne ‘huske’ at være blevet slået, hvor det mere var grænsesætning. Men han kan dog ikke ‘huske’ sig til finger-mærker på sine arme. Han kan godt fortælle at pædagogerne er onde ved ham, fordi de siger nej. Og så siger han selv at det er fordi de siger nej
* placering af mærker / kan det være noget andet?
- ikke rigtigt? Hvis jeg griber et barn i fart, så kommer der mærker på oversiden af overarmen, eller tommel-mærke bagtil. Her sidder tommel-mærke foran på undersiden og de andre mærker sidder bagpå på undersiden. Som hvis man tager fat i begge arme samtidigt direkte forfra. Kan har være faldet? Ja da, og gør det tit. Der fortæller pædagogerne mig det som regel nær jeg henter. Og igen, placeringen af mærkerne gør at han skal falde meget mærkeligt for at få punktformede mærker på undersiden.
* tale med pædagogen?
- Efter det første sæt mærker, talte jeg med den navngivne pædagog, som fortalte at børn i hans alder tit løj eller huskede forkert omkring en situation. Hun gled af på at han jo ikke kan lyve eller tænke sig til finger-mærker. 2.gang talte jeg med hans kontakt pædagog som var bekymret og ikke mente at børn skulle få mærker der hvor hun kunne se at hans var og at hun ville gå videre med det. Jeg hørte ikke mere fra nogen.
* guidet spørgen / lægge ham ord i munden?
- dette er jeg meget obs på, ikke kun her, men generelt da hukommelsen er en svær en. Samtalen denne gang foregik sådan:
(Min dreng tager tøjet af, og jeg ser mærkerne. Jeg holder hans arm og peger)
”Hovsa, hvad er der sket her?”
”[pædagog] tog fat i mig nede i børnehaven.”
”Okay. Og hvad skete der lige inden hun tog fat i dig?”
”Jeg kastede med sne.”
”Kastede du bare sneen op i luften eller...”
”På de andre børn!”
”Oh, hov. Må du gerne kaste med sne efter de andre børn?”
”Neh! Kun hvis de siger ja.”
”Sagde de ja til at du kastede med sne?”
”...nej.”
Og så stoppede samtalen om det, og gik over til en snemand og at han havde fået den forkerte madkasse med den morgen.
* Var det for at redde ham i øjeblikket?
- måske? Ingen har fortalt mig noget, men han fortæller /fortalte selv at ‘lige inden’ 1.gang, ville han ikke ind til frugt. 2. gang løb han rundt til frokost og 3.gang kastede han med sne. Han er en dreng med krudt i enden, og han kommer tit til at få blå mærker på underarme og på knæ / albuer/ skinneben. De normale steder for blå mærker.
Siden før jul, kan han ikke afleveres uden at han græder. Han siger at han ikke vil derhen, uden at kunne sige hvorfor. Han gemmer sig bag mig og skal fysisk løftes ind i børnehaven, hvor han gemmer sit ansigt i hænderne og græder. Sådan har han aldrig gjort før, og han elsker ellers børnehaven og de andre børn.
Hej ts
Jeg kunne ikke lade være med at kommentere på dit indlæg selvom svarerene sikkert ikke længere er relevante !
Jeg synes at det rigtig god måde du har perspektiveret situationen på her .
De sidste adfærd du beskriver omkring hvorvidt din søn ikke længere gad komme i børnehaven , gemte bagved dig og skjulte sit ansigt er meget alarmerende. Det siger jeg fordi, at jeg har præcist oplevet det samme med min søn i hans daværende børnehave.
En pædagog havde tavet fart i ham hvilket han selv fortalte. Ham fortalt også at en anden pædagog havde skubbet ham.
Jeg var nød til at snakke med dem med det samme hvilket pædagogerne bekræftede .
Pædagogerne var generelt efter ham fordi han enten ikke ville med til frugt-spisning eller løb rundt ,… efter deres forklaring .
Min dreng ville pludseligt ikke afleveres i børnehaven . Han stoppede simpelthen med at bevare sig, så snart vi nærmede børnehaven. Da vi endeligt kom ind, ville han ikke i stuen. Han gemte sig bagved mig og havde begge arme foran ansigt.
Det er en alarmerende tegn på at han bliver pålagt følelsen af skam og at være andeleders end andre børn. For hvad tænker de andre børn om ham, når de kigger på at de voksne p stuen taver fart i ham !
Jeg var meget alvorlig og konsekvent i min samtale med dem… faktisk var faren og jeg begge med til samtalen.
Min drenge har også meget krudt i numsen og rammerne i børnehaven gav ham slet ikke muligheden for det han havde brug for.
Jeg håber at du gik videre med det for sin drenges skyld. Ellers kan komme til at fortryde at man ikke gjorde noget .
Vi besluttede os så , kort tid efter , at flytte vores dreng til anden børnehave . Han har aldrig elsket at gå så meget i børnehave som han gjorde i den nye.
Mit råd; ignorer det ikke. Slet ikke når han gemmer sit ansigt , og gemmer sig bagved sig og vil ikke være dig. Vent ikke til hans selvtillid tager negativ følge af det.
knus