Dilemma: holde børnene hjemme som sygemeldt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. januar 2021

Astoria

Profilbillede for Astoria

Jeg synes vi skal passe på hinanden. Dem der kan kan holde deres børn hjemme. Dem som af den ene eller anden grund (og nej, det er ikke noget andre skal være dommer over) ikke kan skal sende deres børn afsted uden kvaler. Du skriver du ikke har det godt, så er den ikke længere.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. januar 2021

Anonym trådstarter

Jeg er også anonym, fordi jeg synes, det er flovt at have svært ved at overskue sit eget afkom, især to så søde drenge, som jeg har.

Angst er jo hele tiden at føle, man er bange for noget, uden der er noget konkret at frygte. Det er at bekymre sig hele tiden og nogle gange også have en kortere lunte. Og at få angstanfald ud af det blå, hvor man føler, at man skal dø, igen: uden nogen grund. Det er hele tiden at være i beredskab og hele tiden have en hjerne, der kører i højeste gear, hvor helt små ting som at ringe i telefon kan gøre mig så nervøs, som skulle jeg til eksamen.

Min mand kan ikke så godt arbejde herhjemme, hvis børnene er her, for han skal undervise online og det er bare så svært, når jeg hele tiden skal kæmpe for at holde børnene væk fra hans computer og at finde ro, når man kan høre ham snakke næsten konstant fra 8 til 14... Heldigvis kan han køre hen på skolen og undervise derfra indtil videre. Det er nemmest på den måde.

Jeg hælder også snart mest til at holde dem hjemme, men jeg er bare så bange for at det går ligesom sidst, hvor jeg bare ikke kan mere til sidst og virkelig giver børnene nogle møgfald. Sidst havde jeg dog også stadig resterne af en lang og dum fødselsdepression, den er vist næsten helt væk nu og samtidig natammer jeg heller ikke længere, hvilket har givet mig væsentligt mere overskud!

De bliver nødt til at komme ud for at trives - en dag indenfor kan de lige klare, men de har det meget bedre og er meget nemmere, når de har været ude at lege! De har bare brug for det - selvom jeg har løse rammer herinde omkring klatren i sofaen og vild leg i dobbeltsengen, så gør en tur udenfor dem roligere.
Bare at gå en tur er besværligt, for den lille kan ikke gå så langt, men hvis han bare sidder i klapvognen, så får han ikke så meget ud af det - derfor vælger jeg ofte at køre et sted hen, hvor de kan blive "sluppet fri".

Jeg plejer også altid at have meget faste rammer og lave en konkret plan for dagen, når jeg er alene med dem, ellers holder det ikke for mig.

Jeg er bare så fucking ærgerligt over, at jeg bare bliver ved med at være sygemeldt, men det eneste jeg gør, er at passe børn og jeg bliver slet ikke den mindste smule mere rask. Til sidst kan jeg jo slet ikke få forlænget sygemeldingen mere og så bliver jeg fyret.

Anmeld Citér

5. januar 2021

Anonym trådstarter

... og jeg tror nemlig også, at de snart lukker helt ned på grund af den uhyggelige mutation, som smitter meget og derfor prøver jeg sådan at få ladet mest muligt op og forberedt mig på, når det (måske)  går løs snart.

Anmeld Citér

5. januar 2021

Anonym

Helt ærligt!

institutionerne har åbent som normalt. Selvfølgelig må du sende dine børn afsted. Jeg er så TRÆT af den her debat!

Pædagogerne har ikke eneret på at være presset. Nej, de kan ikke gå med værnemidler, men en faggruppe som fx sygeplejersker, som netop kan, er de der er mest smittede. Det er de på trods af værnemidler men fordi de møder SYGE mennesker og mange flere forskellige end pædagoger. Pædagoger er sammen med raske børn som ovenikøbet ikke smitter så meget som voksne. Jeg kan slet ikke se argumentet eller hypen i at alle pludselig skal holde deres børn hjemme når insitutionerne er åbne.

Skulle man så også have takket nej til planlagte operationer i sommer/efteråret for at lette presset på sundhedspersonalet? Og hvad med folk i detailhandlen som har været på arbejde gennem HELE pandemien. De brokker sig ikke.

Jeg synes helt klart du skal sende dem afsted, og især hvis du ikke har det godt. Du bliver en bedre mor for dine børn hvis du passer på dig selv. Tal evt. med institutionen så de ved hvorfor du har brug for at sende dem afsted trods den opfordring de har skrevet ud til jer.

Anmeld Citér

5. januar 2021

serinasmor

Anonym skriver:

Jeg har sådan en sort samvittighed, for jeg synes snart, at der alle steder står, at man skal holde sine børn hjemme, hvis det er muligt. Regeringen og de officielle eksperter siger, at det stadig er forsvarligt at sende de små børn afsted, men nærmest alle andre steder (inklusiv børnehavens intra) for man at vide, at man helst skal holde dem hjemme eller i hvert fald give dem korte dage.

Jeg har to børn, de er næsten 2 og 4 år gamle. Egentlig søde og nemme børn, men også med krudt i.
Jeg er sygemeldt med angst og har det ikke specielt godt. Selv i weekenderne kan jeg have svært ved at overskue dem og juleferien har været meget lang.
Min kæreste arbejder stadig. Han er lærer og underviser online, men kører indtil videre hen og gør det på skolen.

Men jeg går jo hjemme og jeg ved jo, at jeg godt kan finde ud af at passe dem herhjemme selv. De bliver glade af det, men jeg betaler bare prisen og ved bare, at jeg ikke bliver rask, hvis jeg har dem herhjemme, for de dræner mig fuldstændig, selvom de er søde.

Vi har heller ingen have, da vi bor i lejlighed, og det er virkelig et kæmpe problem! De kommer ud at lege hver dag, men det kræver en kæmpe indsats fra min side og så SKAL man bare i skoven eller sådan noget, for legepladsen er altid optaget af mindst én anden familie... Hvis jeg bare kunne give dem flyverdragt på og så gå ud i sandkassen, var det noget andet. Men de skal bare have flyverdragter på, i klapvognen eller cyklen, tusind par ekstra vanter med, servietter, måske en snack og så skal man finde et sted, der er børnevenligt og være der, inden man maser sig hele vejen hjem og går op af de lange trapper i lejligheden igen - og gerne 2 gange om dagen.

Derfor sender jeg dem afsted ca. 8:30 - 15. Men så dårlig samvittighed, jeg har... jeg ved jo, at jeg bør have dem herhjemme, men omvendt så ved jeg, at jeg selv kommer til at gå fuldstændig død

Hvad ville I gøre? Overvejer at give dem én fridag om ugen, men det ville måske ikke løse så meget.

Sådan som du beskriver det, så ville jeg sende dem afsted.

Det er ikke meningen, at du skal blive mere syg af at ofre dig, for at holde dem hjemme.

Min den yngste er i børnehave hver dag. Det er han fordi vi andre er på arbejde og vi ville ikke kunne være der for ham 100%.
Den ældste er i onlineskole og vi andre passer vores job hjemmefra så godt vi kan. 

Han bliver dog hentet lidt tidligere de fleste dage.

Det jeg vil frem til er: Der er forskel på om du er hjemme, fordi du er syg, på arbejde hjemme eller om du er jobsøgende og går ledig.

Du er syg - og det skal du have lov til at være UDEN at have dårlig samvittighed. 

HVIS du har overskud (kun hvis) så kan du overveje at give dem en enkelt fridag engang imellem. Og som flere af de andre skriver: Sænk barren. Det er ikke et krav at I så kommer ud hver dag. Det er ikke et krav, at der er lækker mad og flotte snacks. 

Anmeld Citér

5. januar 2021

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

Jeg har sådan en sort samvittighed, for jeg synes snart, at der alle steder står, at man skal holde sine børn hjemme, hvis det er muligt. Regeringen og de officielle eksperter siger, at det stadig er forsvarligt at sende de små børn afsted, men nærmest alle andre steder (inklusiv børnehavens intra) for man at vide, at man helst skal holde dem hjemme eller i hvert fald give dem korte dage.

Jeg har to børn, de er næsten 2 og 4 år gamle. Egentlig søde og nemme børn, men også med krudt i.
Jeg er sygemeldt med angst og har det ikke specielt godt. Selv i weekenderne kan jeg have svært ved at overskue dem og juleferien har været meget lang.
Min kæreste arbejder stadig. Han er lærer og underviser online, men kører indtil videre hen og gør det på skolen.

Men jeg går jo hjemme og jeg ved jo, at jeg godt kan finde ud af at passe dem herhjemme selv. De bliver glade af det, men jeg betaler bare prisen og ved bare, at jeg ikke bliver rask, hvis jeg har dem herhjemme, for de dræner mig fuldstændig, selvom de er søde.

Vi har heller ingen have, da vi bor i lejlighed, og det er virkelig et kæmpe problem! De kommer ud at lege hver dag, men det kræver en kæmpe indsats fra min side og så SKAL man bare i skoven eller sådan noget, for legepladsen er altid optaget af mindst én anden familie... Hvis jeg bare kunne give dem flyverdragt på og så gå ud i sandkassen, var det noget andet. Men de skal bare have flyverdragter på, i klapvognen eller cyklen, tusind par ekstra vanter med, servietter, måske en snack og så skal man finde et sted, der er børnevenligt og være der, inden man maser sig hele vejen hjem og går op af de lange trapper i lejligheden igen - og gerne 2 gange om dagen.

Derfor sender jeg dem afsted ca. 8:30 - 15. Men så dårlig samvittighed, jeg har... jeg ved jo, at jeg bør have dem herhjemme, men omvendt så ved jeg, at jeg selv kommer til at gå fuldstændig død

Hvad ville I gøre? Overvejer at give dem én fridag om ugen, men det ville måske ikke løse så meget.

Jeg vil prøve kortere dage. Måske aflevere dem kl.9 og så omkring 14 alt efter om de sover til middag(og hvor længe) Måske have dem hjemme onsdag til at starte med, og se hvordan det går og langsomt tage flere dage eller endnu kortere dage. 

Planlæg jeres dag. 

Byg et fort

Bage og pynte kage/muffins

Hav en film dag

Picnic 

Lav en "plade" med billeder, og tag en tur, hvor de kan lede efter de ting på pladen og krydser af. Og så find en lille præmie til dem.(lære samarbejde) 

Lav restaurant(de laver mad og "servere" for dig. 

Lav cirkus

Spil nogle spil

Som en anden siger: De skal IKKE ud hver dag. 

Og det er ok at hvis den store ikke sover, får lov til at se en film, mens den lille sover og du ligger på sofaen og slapper af. (eller ser med.. en lille pause)

Anmeld Citér

5. januar 2021

Anonym trådstarter

Ja, jeg har egentlig også selv mange gode idéer til aktiviteter til dem, som jeg fandt på i foråret, f.eks. elsker de kartoffelmel og vand blandet med frugtfarve. Den store kan sidde med det i over en time!! Nogle gange er det bare lidt udfordrende med fælles aktiviteter, da den mindste kun er 21 måneder og ikke kan holde sin opmærksomhed mere end 15 minutters tid.

Og ja, henover middag, når den lille sover, er der altid skærmtid. Så kan den store se Motor Mille eller hvad han nu vil og jeg kigger lidt med og sidder ellers bare med min telefon og får selv lidt en pause.

Pga. middagslur, kan jeg desværre ikke hente så meget tidligere, men i princippet kunne jeg godt aflevere senere...

Jeg overvejer lidt at gøre onsdag til en fridag, men om det vil gøre noget i forhold til at begrænse smittespredningen, det ved jeg ikke...

Anmeld Citér

5. januar 2021

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Helt ærligt!

institutionerne har åbent som normalt. Selvfølgelig må du sende dine børn afsted. Jeg er så TRÆT af den her debat!

Pædagogerne har ikke eneret på at være presset. Nej, de kan ikke gå med værnemidler, men en faggruppe som fx sygeplejersker, som netop kan, er de der er mest smittede. Det er de på trods af værnemidler men fordi de møder SYGE mennesker og mange flere forskellige end pædagoger. Pædagoger er sammen med raske børn som ovenikøbet ikke smitter så meget som voksne. Jeg kan slet ikke se argumentet eller hypen i at alle pludselig skal holde deres børn hjemme når insitutionerne er åbne.

Skulle man så også have takket nej til planlagte operationer i sommer/efteråret for at lette presset på sundhedspersonalet? Og hvad med folk i detailhandlen som har været på arbejde gennem HELE pandemien. De brokker sig ikke.

Jeg synes helt klart du skal sende dem afsted, og især hvis du ikke har det godt. Du bliver en bedre mor for dine børn hvis du passer på dig selv. Tal evt. med institutionen så de ved hvorfor du har brug for at sende dem afsted trods den opfordring de har skrevet ud til jer.

Man skal holde børnene hjemme fordi vi modsat sundhedspersonalet ikke kommer foran køen til test, det kan betyde at der mangler en eller flere medarbejder i op til en uge pr gang de skal testes. Oftest får vi IKKE vikarer.

Så det betyder rigtig meget at folk holder deres børn hjemme og jeg har personligt helt ondt i maven over at sende mine børn over til et sted jeg ved er mere presset på folk en normalt og det er jo ikke fordi man flyder i voksne i forvejen.

Både forældre og børn får Corona og både der hvor mine børn går, i deres nabohus og på min arbejdsplads nabo hus har det startet en smittekæde. Så jo vi er lige så udsatte

Hold nu fast jeg bliver gal på den forældre der har den holdning især når det kommer fra forældre der fx IKKE skal arbejde men blot er hjemsendt og stadig sender deres børn afsted eller de forældre som bare går hjemme.

Nu sidder folk i detailhandlen heller ikke med kunderne på skødet, giver en masse krammer. De kan holde afsted, bærer visir osv

Anmeld Citér

5. januar 2021

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1

GLEM alle dem, som aldrig har prøvet at have det dårligt og mener, at du skal ofre dit eget velvære.. 

Kig på det sådan her: 

Hvis du holder dem hjemme nu, så letter det samfundet lige her og nu, men belaster det senere, fordi du er blevet fyret fra jobbet og ender på offentlig ydelse, OG dine børn får en mor som skælder dem ud og ikke har overskud til dem..

Hvis du sender dem af sted, så belaster det samfundet lige her og nu, MEN letter samfundet senere, da du så er klar til at komme ud og bidrage til samfundet i stedet for fx at ende på dagpenge eller kontanthjælp.. Hvad tror du, at samfundet er bedst tjent med i længden? OG dine børn har en mor, der er glad og har overskud til dem.. Din partner har en kæreste/kone, der har overskud til at hjælpe ham i hverdagen, i stedet for at han måske skal tage sig af både børn OG hjemmet, fordi du er gået ned og ikke kan noget.. 

Hvad er bedst? 

Please pas på dig selv, og hold kun dine børn hjemme, HVIS du har overskud og lyst.. 

Jeg taler af erfaring, og fx en her i tråden kom med et "råd" til mig om, at jeg bare skulle tage mig sammen og lade være med at "fodre" angsten, men at jeg skulle presse mig selv.. Heldigvis lyttede jeg ikke til hende, for så ville jeg stadig have angst og muligvis have forladt min familie (inklusiv min elskede datter) i dag.. Men jeg har det godt i dag.. Jeg har nærmest ingen angst mere, og min depression er også helt væk, og dette skete, fordi jeg tog mig TID til at komme over begge ting i mit eget tempo i stedet for at presse mig selv

Anmeld Citér

5. januar 2021

Jixy

Profilbillede for Jixy

Du skal ikke have det dårligt med at sende dine børn afsted, når du har det så skidt som du har det. Både de og du har behov for at du får ladet op og har energi til dem når de kommer hjem. 
På den lange bane hjælper det ikke dig selv, at du presser dig helt ud i det yderste, for du skal også være noget for dine børn i morgen, næste uge og næste år.

Desuden så er det fornuftigt at sende dem afsted mens du kan, ingen ved hvad der skal i næste uge. 
Hvis overskuddet er til det kan du hente/aflevere lidt tidligere/senere, men du skal ikke føle dig presset til det.

Jeg kan ikke finde det lige nu, men jeg er ret sikker på at det der er meldt ud ift. at beholde børnene hjemme er i forhold til dem som har mulighed for det, og som ikke er syge, arbejder el. lign

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.