Jeg er lærer, og overvejer nye græsgange, desværre. Jeg elsker mit fag, jeg elsker at være sammen med børnene/de unge mennesker, og se dem rykke både fagligt og personligt. Jeg VED, at jeg kan gøre en stor forskel i deres liv og afsæt for fremtiden. Uden at prale vil jeg vove den påstand, at jeg også er en ganske dygtig lærer, der har styr på mine fag, på min klasserumsledelse og på mit forældresamarbejde.
Men... der er desværre et men... jeg er dødtræt af at skulle forsvare mig overfor folk, der mener at lærere er møgforkælede og pivede (ikke ment mod dig trådstarter). Rent praktisk:
Jeg arbejder 40 timer om ugen. Jeg får løn for 37. Jeg har 6 ugers ferie som alle andre. De 5 uger er fastlagt på forhånd i nogle af de dyreste uger på året. Den 6. kan jeg frit lægge. Resten af fridagene er tvungen afspadsering af tvungen overarbejde. Jeg klager ikke over det, men jeg er træt af at høre at jeg har en masse gratis ferie.
Jeg har i mange år arbejdet under en lov og ikke en overenskomst, hvilket har gjort, at det reelt ikke har været muligt for min fagforening at forhandle min arbejdstid. Min leder kan stort set frit disponere over mine opgaver, men uden at sætte tid på dem. Jeg er koordinerende medarbejder for mit årgangsteam. Det betyder ekstra møder, ekstra ansvar og ekstra forberedelse til teammøderne. Jeg får ikke tid til denne opgave. Dvs. det forventes at jeg løser denne opgave indenfor den samme forberedelsestid, som mine kolleger har - der ikke er koordinerende medarbejdere. Jeg kan blive indkaldt til møder fra 7.30-16.30 hver ugedag uden varsel. Dvs. jeg reelt skal stå til rådighed for min arbejdsplads 45 timer om ugen, men får løn for 40. Har jeg af den grund pludselig ekstra overarbejde, skal det afspadseres i min forberedelsestid. Det kan ikke udbetales, heller ikke selvom det er blevet mig pålagt.
Ovenstående kunne jeg leve med, hvis det ikke var fordi at min forberedelsestid til min undervisning er så begrænset, at jeg ved f.eks. overarbejde skal vælge mellem at afspadsere og møde komplet uforberedt op til UV, eller droppe at afspadsere.
Min forberedelsestid skal gå til:
forberedelse af UV - selvfølgelig hvad vi skal lave, hvilke overordnede mål og hvilke individuelle mål vi arbejder med. Derudover skal jeg differentiere i mange stadier: gode, mellem, svage, ordblinde (er ikke det samme som svage), dsa-udfordrede, modtagerelever, inklusionsbørn med diverse problemstillinger. Jeg har både en med ADHD, der har brug for at bevæge sig mest muligt og en autist, der ikke kan overskue larm, uro og hurtige bevægelser. Og i det spektrum, skal alle de andre elever også tilgodeses. På 45 minutter. Af én voksen.
evaluering af UV
efterbehandling af UV (rettearbejdet)
møder med ledelse, forældre, netværk osv.
møder i teams (klasse-, årgangs-, fag-)
tilsyn
forældresamarbejde/skolehjemkommunikation
konfliktløsning
Ofte er det de 3 første punkter, der lider under alt det andet. Og for mig er det utrolig utilfredsstillende, da jeg mener at netop de punkter er kerneydelsen.
Jeg ser kolleger knokle 7-17 flere dage uden at nå i mål. Jeg har oplevet kolleger blive truet på livet, slået, sparket eller ydmyget verbalt. Og jeg er på en ret almindelig skole.
Jeg når ofte hverken at spise eller gå på toilettet i løbet af en arbejdsdag. Jeg er konstant bagud. Jeg vil så gerne mine elever og min undervisning og jeg har konstant en følelse af, at det nærmest er min mindste opgave. Jeg bruger ofte ferier og weekender op at catche op. Uden at få løn eller afspadsering for det. Fordi der er eleverne det går udover i sidste ende. Men jeg er også ved at være slidt af det og må erkende, at jeg ikke synes at det er fair overfor min familie.
Jeg ved at der i alle fag er problemstillinger og f.eks sygeplejerskerne er måske endnu mere presset. Så tænker ikke, at det kun er egne branche - men nu blev der spurgt ind til det.
Så efter den lange smørre... arbejdsvilkårene er ikke for gode, inklusion uden ressourcer fungerer elendigt, forventningerne fra omgivelserne er urealistiske ift. den tid vi får til de forskellige opgaver. Og så toppes det med at se hvor mange elever der bare ikke trives (reform, inklusion, lange dage osv), at høre i medierne at lærerne er skyld i at læsning/matematikmål ikke nås etc. Og så at få fortalt at jeg bare er doven og pivet. Jeg brænder ud af det. Jeg elsker stadig undervisningen, at være i klassen og se når de rykker. Men det er ikke længere nok