Jeg er lærer, og overvejer nye græsgange, desværre. Jeg elsker mit fag, jeg elsker at være sammen med børnene/de unge mennesker, og se dem rykke både fagligt og personligt. Jeg VED, at jeg kan gøre en stor forskel i deres liv og afsæt for fremtiden. Uden at prale vil jeg vove den påstand, at jeg også er en ganske dygtig lærer, der har styr på mine fag, på min klasserumsledelse og på mit forældresamarbejde.
Men... der er desværre et men... jeg er dødtræt af at skulle forsvare mig overfor folk, der mener at lærere er møgforkælede og pivede (ikke ment mod dig trådstarter). Rent praktisk:
Jeg arbejder 40 timer om ugen. Jeg får løn for 37. Jeg har 6 ugers ferie som alle andre. De 5 uger er fastlagt på forhånd i nogle af de dyreste uger på året. Den 6. kan jeg frit lægge. Resten af fridagene er tvungen afspadsering af tvungen overarbejde. Jeg klager ikke over det, men jeg er træt af at høre at jeg har en masse gratis ferie.
Jeg har i mange år arbejdet under en lov og ikke en overenskomst, hvilket har gjort, at det reelt ikke har været muligt for min fagforening at forhandle min arbejdstid. Min leder kan stort set frit disponere over mine opgaver, men uden at sætte tid på dem. Jeg er koordinerende medarbejder for mit årgangsteam. Det betyder ekstra møder, ekstra ansvar og ekstra forberedelse til teammøderne. Jeg får ikke tid til denne opgave. Dvs. det forventes at jeg løser denne opgave indenfor den samme forberedelsestid, som mine kolleger har - der ikke er koordinerende medarbejdere. Jeg kan blive indkaldt til møder fra 7.30-16.30 hver ugedag uden varsel. Dvs. jeg reelt skal stå til rådighed for min arbejdsplads 45 timer om ugen, men får løn for 40. Har jeg af den grund pludselig ekstra overarbejde, skal det afspadseres i min forberedelsestid. Det kan ikke udbetales, heller ikke selvom det er blevet mig pålagt.