Lærer - hvorfor?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. januar 2021

Anonym trådstarter

Dutelidut skriver:

Jeg er også lærer, og kan 100% genkende beskrivelsen. Jeg er ikke udbrændt eller søger andre græsgange - endnu. Men frustrationerne er de samme.

Jeg ville pege på to ting: Færre politiske prestige-projekter, som fjerner fokus fra kerneopgaven, og som ikke tager hensyn til vores ret komplicerede opgave, men i stedet er ‘hurra-løsninger’ som kommer uden midler. Inklusion, folkeskolereform for st nævne de to største og med største konsekvenser for lærere og elever.

Den anden ting er tid: tid til at forberede sig ordentligt, sætte sig ind i stof, samarbejde med kolleger og forældre.

Jeg er virkelig glad for at du har spurgt og åbent lytter (eller hvad man siger, når det er på skrift) For jeg bliver så træt og ked af det, når folk udefra har en fortælling om, at vi lærere bare er lidt dovne og nogle forkælede brokkehoveder. Det er der selvfølgelig nogle lærere, der er. Men alle mine kolleger - uden undtagelse - brænder for deres job og gør deres bedste, og det er pissegodt! Jeg arbejder på en meget velfungerende skole.

Det er meget negativt for debatten om folkeskolen, at der er så stor tendens til at skyde skylden på lærerne. Man kommer sjældent særlig langt, før ‘lærernes indstilling’-kortet bliver trukket. Og det giver os desværre ikke nogen bedre folkeskole.

Heldigvis synes jeg, at der er nogle tegn på, at noget er ved at ændre sig- ikke i vilkårene, men i debattonen. Det går langsomt! Men jeg synes, jeg ser en ændring.

Jeg tror i hvert fald, at Corona har belyst mange ting for os forældre. Hjemmeskoling (med 4 børn) var en kæmpe mundfuld for mig, og jeg skulle kun skole mine egne børn, det gav dog også rigelige frustrationer, da jeg ikke har uddannelsen til det, stor respekt, at I gør det hver dag.