Jeg er også lærer - dog for unge.
Manglende forberedelsestid er et kæmpe problem.
eksempelvis har jeg ca 3-10 min til at rette en hel opgave for fejl, kommentere den og give begrundet resultat.
Derudover kommer mine elever og stiller mig en masse (relevante) og uddybende spørgsmål i alle mine pauser. Der er jo ikke tid afsat til at stille individuelle spørgsmål som sådan i timen, da der er så mange elever i klasserne.
Når folk griner og siger “ja, lærerne går jo hjem kl 12 og får kaffe”
Så må jeg sige “ja, fordi vi ikke har bord og stol til rådighed, hvor vi kan arbejde!”
Vores arbejdsplads indregner, at vi har kontor derhjemme.
Så jeg, jeg har en ekstremt opdelt arbejdsdag.
Jeg møder kl 8.30, hvor jeg gør klar til dagen. Kl 9 starter undervisningen. Her tager jeg mig så alle elevernes spørgsmål og underviser konstant i knap 2 timer. Så er der pause ca kl 10 - hvor mine elever ALTID skal spørge mig om noget. Så jeg når (måske) at tisse. Så skal jeg tilbage og undervise til kl 12.15. Så er der pause (30 min). Her skal eleverne også altid liiiiiige forstå noget, spørge om noget, fortælle noget osv. så løber jeg op og spiser meget hurtigt, hvis jeg skal videre til næste undervisningstime, eller til møder.
De dage hvor jeg slutter kl 12.15, skal jeg så:
Kopiere, sørge for litteratur, rette opgaver (i mange timer), planlægge undervisning, lave læreplaner for eleverne, planlægge eksamen, koordinere ture ud af huset MED materiale til. Gennemlæse en bog for at se, om det er godt materiale...
Min forberedelses faktor ser sådan ud:
undervisning i 45 min (af ex 25 elever) udløser 30 min forberedelse.
De 30 min er til ALT... - også afspadsering, hvis jeg har overarbejde... De er teknisk set også til at komme frem og tilbage til møder OG mine pauser.... (fordi de er “betalte”, derfor skal jeg stå til rådighed i mine pauser for eleverne)