Jeg er også lærer - dog for unge.
Manglende forberedelsestid er et kæmpe problem.
eksempelvis har jeg ca 3-10 min til at rette en hel opgave for fejl, kommentere den og give begrundet resultat.
Derudover kommer mine elever og stiller mig en masse (relevante) og uddybende spørgsmål i alle mine pauser. Der er jo ikke tid afsat til at stille individuelle spørgsmål som sådan i timen, da der er så mange elever i klasserne.
Når folk griner og siger “ja, lærerne går jo hjem kl 12 og får kaffe”
Så må jeg sige “ja, fordi vi ikke har bord og stol til rådighed, hvor vi kan arbejde!”
Vores arbejdsplads indregner, at vi har kontor derhjemme.
Så jeg, jeg har en ekstremt opdelt arbejdsdag.
Jeg møder kl 8.30, hvor jeg gør klar til dagen. Kl 9 starter undervisningen. Her tager jeg mig så alle elevernes spørgsmål og underviser konstant i knap 2 timer. Så er der pause ca kl 10 - hvor mine elever ALTID skal spørge mig om noget. Så jeg når (måske) at tisse. Så skal jeg tilbage og undervise til kl 12.15. Så er der pause (30 min). Her skal eleverne også altid liiiiiige forstå noget, spørge om noget, fortælle noget osv. så løber jeg op og spiser meget hurtigt, hvis jeg skal videre til næste undervisningstime, eller til møder.
De dage hvor jeg slutter kl 12.15, skal jeg så:
Kopiere, sørge for litteratur, rette opgaver (i mange timer), planlægge undervisning, lave læreplaner for eleverne, planlægge eksamen, koordinere ture ud af huset MED materiale til. Gennemlæse en bog for at se, om det er godt materiale...
Min forberedelses faktor ser sådan ud:
undervisning i 45 min (af ex 25 elever) udløser 30 min forberedelse.
De 30 min er til ALT... - også afspadsering, hvis jeg har overarbejde... De er teknisk set også til at komme frem og tilbage til møder OG mine pauser.... (fordi de er “betalte”, derfor skal jeg stå til rådighed i mine pauser for eleverne)
Vi regnede engang ud, at hvis vi faktisk regnede den korrekte tid ud. Hvor vi tog de pauser vi måtte jf. forberedelsestiden osv. så var der ca 2 timer til alle mine 3-4 hold. Jeg har typisk ca 15-25 elever i mine klasser... så det er mellem 45-75 elevers opgaver, materiale indsamling, besvarelse af henvendelser osv...
Så kan man selv regne min-prisen ud pr elev. Så ja, min forberelsestid har dårlige kår, fordi den skal rumme SÅ mange opgaver og ting.
Så man skal være BENhård til at planlægge sine opgaver, rettetid, tid med eleverne, kollegaerne, andre forfaldne opgaver osv. hvis ikke man vil arbejde gratis... og det gør langt de fleste af mine kollegaer... ellers hænger det ikke sammen.
Jeg er ansat 32 timer. Så jeg skal arbejde 35 timer, fordi der er “tvungen” overarbejde fordi min tid til at planlægge en del af året er fastlagt. men på en typisk uge arbejder jeg ca 37-40 timer.
en dag kan se sådan ud:
8.30-12.15 undervisning med 25 elever
12.15-12.45 (cykel hjem)
kl 13-15/16 rette opgaver, kommentere dem osv. (besvare mail fra kollegaer, besvare henvendelser fra eleverne)
(pause hvor jeg henter børn)
19-23 forberede dagene efter. Se på materiale, udvikle materiale, koordinere møder, læse op på stof der skal videreformidles osv.
Da det jo er “fleksibel” undervisning, skal man kunne indrette sig LYN hurtigt, når chefen siger “hey, du skal i øvrigt lige have et nyt hold i morgen som vikar, de bruger bogen “XXx”
Og som en anden skriver, så er min ferie fastlagt af min arbejdsgiver - til de dyreste uger - altid.
Nåh ja, og ens elever bliver helt underlige, hvis man ikke kan svare på en mail inden for 8 timer. Men nogle gange er man nødt til at høre en anden lærer, en chef eller en fra HR om deres ønske i forhold til eksamen kan lade sig gøre, eller flytning af hold osv...
Der er helt absurd mange opgaver og mange mennesker og deadlines man skal have styr på. Og de føler alle, at du skal kunne give et svar. Ellers er det for dårligt. Og hvis du ikke liiiiige har givet en kommentar på noget, som de virkelig gerne ville vide noget om, så bliver de ved med at spørge dig. For du er jo læreren, og du SKAL jo have tid til lige dem...
Folk glemmer, at man jo ikke kun har en klasse/et hold. Man har jo typisk 3-5 klasser. Som alle synes, du burde kunne huske i sidste uge, hvor de havde sagt noget i timen om noget, du ikke svarede rigtig fyldestgørende på...
Men hvorfor så gøre det?
For det er helt fantastisk, når man kan være med til at rykke folk. Hjælpe dem videre, få dem til at få nye øjne på noget, som var svært... og ja, det lykkedes.. Men det betyder også, at jeg ikke rigtig har pauser. Eller kan lave materiale til den anden klasse, fordi der sidder 4 “dårlige” elever i en anden klasse, og har brug for at jeg disponerer over min korte tid til at hjælpe dem.