CBbaby skriver:
Spot on - bare spot on!
Så må man gerne grine lidt indvendigt i skægget, når en masse forældre messer “puha, det der hjemmeskoling er såååå hårdt”. ;-)
Jeg er virkelig ked af, at folk taler så grimt til offentlige ansatte. Og at sandheden i offentligheden er, at vi alle ikke laver noget, går tidligt hjem, får meget ferie og har det nemmeste arbejde i verden.
Men nåh ja, så er det jo retfærdigt med den halvdårlige løn. Man laver jo alligevel ikke noget.
Det tror jeg virkelig, er med til skabe den indstilling. For hvorfor ville man ellers være i et fag med halvdårlig løn? Det må jo være fordi, man har verdens nemmeste job med masser af ferie.
Sandheden er jo bare, at langt - langt de fleste af mine kollegaer, alle de skønne socialrådgivere, sundhedsassistenter, Sygeplejsker, pædagoger, osv faktisk gør det, fordi det er sindsygt meningsfyldt. Det giver det vildeste kick at kunne flytte nogen læringsmæssigt, at kunne give en god oplevelse til en borger...
At arbejde med mennekser er så vanvittigt hårdt, fordi der er så mange forskellige interesser, krav og forventer der ikke stemmer overens med tiden.
Men det er helt vanvittigt meningsgivende og vidunderligt at få de dejlige smil. Men smil betaler desværre ikke min husleje, eller giver mig mindre stress og bedre arbejdsvilkår.
Og derfor bliver man nok hurtigt slidt op og har mange syge dage
(også fordi mennesker - og især børn - smitter når de er syge. Og den er jeg lidt træt af “pædagoger/lærerne er altid syge... øhm, ja.. jeg kan ikke nå at vaske hænder mens jeg går fra barn til barn, som I har sendt afsted med snotnæse, og som du forventer jeg giver omsorg)
Vi sad en gang på MED møde og evaluerede på sygefraværet, og det kom som en overraskelse for dem, der ikke havde været på gulvet længe, at lærere indskolingen og pædagogerne i SFOen havde højere sygefravær end udskolingslærer.
Øh ja for har en på 14 kastet op om natten, så kommer han ikke i skole. Når en på 8 har kastet op om natten, kommer han i skole fordi forældre er pressede i forhold il at få fri. Og du fundet først at vide, når du har siddet og hørt ham læse tæt sammen og han pludselig midt i sætningen stopper op og siger: Line min mor siger jeg skal ringes hjem, hvis jeg kaster op igen.
Men du har så ret, grunden til jeg bliver er, at det er sindsyg meningsfyldt. Der er ikke noget så skønt, når aha oplevelserne melder sig, og hele ansigtet på en 9 årig lyser op. Når jeg som matetmatiklærer bliver spurgt: Line tror du ikke hele verden er lavet af tal og matematik. Eller når jeg som dansklærer får foræret en hjemmelavet vitello bog efter vi har haft om vitello. Eller det spontane kram midt i det hele.
Eller da jeg udskolingslærer, og den iskolde albaner (det kaldte hun sig selv) havde skrevet den mest fantastiske politiske tale til Pia Kjærsgaard helt uden hjælp.
Det er sindsyg meningsfyldt, men er det nok når stressen banker på?
Jeg er ikke ved ar have stress, men jeg synes det er skræmmende hvornår forskel der er på mit overskud til at være mor, kæreste, veninde, datter og Line her efter ferien og så lige før ferien.