Lærer - hvorfor?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. januar 2021

lineog4

Anonym skriver:

Ja,  hvad tjener en lærer egentligt?

Til jer anonyme i tråden: vil I fortælle hvad I tjener, og hvor lang anciennitet I har?

Jeg brokker mig ikke over lønnen (selvom min mand med langt færre års uddannelse tjener det dobbelte, men som han siger jeg valgte e to forkerte uddannelse først cand mag i pædagogik og filosofi og derefter lærer). 

Jeg har arbejdet som lærer i 12 år, men blev først sent uddannet så har ikke en høj ancinitet. Jeg får 1600 mere pr måned for at være tr og ender dermed med lidt under 37000 før skat. 

Derudover får man som lærer en god procent del lagt til pension, 17,3 procent. Så vi er noget bedre lønnet end fx en pædagog. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. januar 2021

lineog4

CBbaby skriver:

Spot on - bare spot on! 

Så må man gerne grine lidt indvendigt i skægget, når en masse forældre messer “puha, det der hjemmeskoling er såååå hårdt”. ;-) 

Jeg er virkelig ked af, at folk taler så grimt til offentlige ansatte. Og at sandheden i offentligheden er, at vi alle ikke laver noget, går tidligt hjem, får meget ferie og har det nemmeste arbejde i verden.

Men nåh ja, så er det jo retfærdigt med den halvdårlige løn. Man laver jo alligevel ikke noget.
Det tror jeg virkelig, er med til skabe den indstilling. For hvorfor ville man ellers være i et fag med halvdårlig løn? Det må jo være fordi, man har verdens nemmeste job med masser af ferie. 

Sandheden er jo bare, at langt - langt de fleste af mine kollegaer, alle de skønne socialrådgivere, sundhedsassistenter, Sygeplejsker, pædagoger, osv faktisk gør det, fordi det er sindsygt meningsfyldt. Det giver det vildeste kick at kunne flytte nogen læringsmæssigt, at kunne give en god oplevelse til en borger...

At arbejde med mennekser er så vanvittigt hårdt, fordi der er så mange forskellige interesser, krav og forventer der ikke stemmer overens med tiden. 

Men det er helt vanvittigt meningsgivende og vidunderligt at få de dejlige smil. Men smil betaler desværre ikke min husleje, eller giver mig mindre stress og bedre arbejdsvilkår.

Og derfor bliver man nok hurtigt slidt op og har mange syge dage

(også fordi mennesker - og især børn - smitter når de er syge. Og den er jeg lidt træt af “pædagoger/lærerne er altid syge... øhm, ja.. jeg kan ikke nå at vaske hænder mens jeg går fra barn til barn, som I har sendt afsted med snotnæse, og som du forventer jeg giver omsorg)  

Vi sad en gang på MED møde og evaluerede på sygefraværet, og det kom som en overraskelse for dem, der ikke havde været på gulvet længe, at lærere indskolingen og pædagogerne i SFOen havde højere sygefravær end udskolingslærer. 

Øh ja for har en på 14 kastet op om natten, så kommer han ikke i skole. Når en på 8 har kastet op om natten, kommer han i skole fordi forældre er pressede i forhold il at få fri. Og du fundet først at vide, når du har siddet og hørt ham læse tæt sammen og han pludselig midt i sætningen stopper op og siger: Line min mor siger jeg skal ringes hjem, hvis jeg kaster op igen.

Men du har så ret, grunden til jeg bliver er, at det er sindsyg meningsfyldt. Der er ikke noget så skønt, når aha oplevelserne melder sig, og hele ansigtet på en 9 årig lyser op. Når jeg som matetmatiklærer bliver spurgt: Line tror du ikke hele verden er lavet af tal og matematik. Eller når jeg som dansklærer får foræret en hjemmelavet vitello bog efter vi har haft om vitello. Eller det spontane kram midt i det hele.

Eller da jeg udskolingslærer, og den iskolde albaner (det kaldte hun sig selv) havde skrevet den mest fantastiske politiske tale til Pia Kjærsgaard helt uden hjælp. 

Det er sindsyg meningsfyldt, men er det nok når stressen banker på? 

Jeg er ikke ved ar have stress, men jeg synes det er skræmmende hvornår forskel der er på mit overskud til at være mor, kæreste, veninde, datter og Line her efter ferien og så lige før ferien. 

Anmeld Citér

3. januar 2021

Anonym

Jeg er ret glad for at læse denne tråd så jeg ikke skal “spilde” min tid. Jeg er i gang med HF og havde i første omgang henblik på at bruge den til folkeskolelærer. Kan godt se jeg skal overveje en anden retning. 

Anmeld Citér

4. januar 2021

lineog4

Anonym skriver:

Jeg er ret glad for at læse denne tråd så jeg ikke skal “spilde” min tid. Jeg er i gang med HF og havde i første omgang henblik på at bruge den til folkeskolelærer. Kan godt se jeg skal overveje en anden retning. 

Uha nej - hvis du gerne vil være lærer, så skal du vælge at blive lærer. 

At være lærer er også et fantastisk arbejde, meningsfuldt, interessant, nyt hver dag, udviklende osv. 

Jeg skulle ikke være lærer, var lærerbarn og vidste bare den vej skal jeg IKKE. Da jeg havde skrevet mit special fødte og mistede jeg en datter, blev gravid igen og endte derfor med at være to år hjemme på en kombi af sorgbarsel/sorgsygemelding/barsel. Ved slutningen fik jeg tilbudt et vikariat som lærer (kort vikariat), og jeg vidste, at jeg skulle jeg nogensinde aflevere min søn, og begynde et "normalt" liv så havde jeg brug for et arbejde bare dumpede ned. 

Og ja nu er jeg her stadig 12 år efter, og regner med, at jeg bliver pensioneret som lærer. Jobbet så og sige voksede på mig. 

En ting er selve dagen med børnene/de unge, men en anden ting er at få lov at planlægge, vende pædagogiske/didaktiske ideer, koge dem ind og så tage dem med ud i praksis (og se om de virker). Det er for mig helt fantastisk.

Som du kan læse er der nogen der rammer som vi kæmper for at ændre, og personligt tror jeg, at vi er på vej. Nej der dumper ikke pludselig nogle penge ned som gør livet lettere, men der er vinde i hele det offentlige, hvor man begynder at lytte til dem på gulvet. Så kom og vær med til at kæmpe den kamp sammen med mig, samtidig med du har et fantastisk men meget uforudsigeligt arbejde. 

Jeg lover, at jeg bliver en del år endnu

Anmeld Citér

4. januar 2021

Anonym

lineog4 skriver:

At være lærer er også et fantastisk arbejde, meningsfuldt, interessant, nyt hver dag, udviklende osv. 

Jeg skulle ikke være lærer, var lærerbarn og vidste bare den vej skal jeg IKKE. Da jeg havde skrevet mit special fødte og mistede jeg en datter, blev gravid igen og endte derfor med at være to år hjemme på en kombi af sorgbarsel/sorgsygemelding/barsel. Ved slutningen fik jeg tilbudt et vikariat som lærer (kort vikariat), og jeg vidste, at jeg skulle jeg nogensinde aflevere min søn, og begynde et "normalt" liv så havde jeg brug for et arbejde bare dumpede ned. 

Og ja nu er jeg her stadig 12 år efter, og regner med, at jeg bliver pensioneret som lærer. Jobbet så og sige voksede på mig. 

En ting er selve dagen med børnene/de unge, men en anden ting er at få lov at planlægge, vende pædagogiske/didaktiske ideer, koge dem ind og så tage dem med ud i praksis (og se om de virker). Det er for mig helt fantastisk.

Som du kan læse er der nogen der rammer som vi kæmper for at ændre, og personligt tror jeg, at vi er på vej. Nej der dumper ikke pludselig nogle penge ned som gør livet lettere, men der er vinde i hele det offentlige, hvor man begynder at lytte til dem på gulvet. Så kom og vær med til at kæmpe den kamp sammen med mig, samtidig med du har et fantastisk men meget uforudsigeligt arbejde. 

Enig! Jeg står som ny lærer overfor en sygemelding, men det er jo fordi jeg faktisk gerne vil holde mange år i endnu i faget. Jeg har kun undervist i sammenlagt ét år som uddannet, og jeg har haft flere gode end dårlige dage. Og det er i høj grad det sted jeg er der har knækket mig - ikke kun rammerne og de generelle arbejdsvilkår - de kan være super hårde, men har man gode kolleger og en kompetent ledelse, så kan jobbet være ligeså vidunderligt som det modsatte. Jeg har ikke fortrudt mit valg af uddannelse, men jeg skal i fremtiden have revurderet min tilgang til det hele

Anmeld Citér

4. januar 2021

Dutelidut

Profilbillede for Dutelidut
Anonym skriver:

Jeg er enig med de andre. Hvis du gerne vil være lærer - så skal du selvfølgelig være lærer! Det er altså et megasjovt og givende job - midt i de her vilkår.

Tråden her spørger jo ind til, hvorfor man bliver sygemeldt som lærer. Det kan der være mange gode grunde til. Havde trådens spørgsmål været: Hvorfor har man lyst til at være lærer? havde man jo fået en masse andre svar, som beskrev alle de skønne sider ved lærerlivet.  Men det er da værd at vide, at det er et job, der kræver en del - som langt de fleste jobs jo er.

Anmeld Citér

4. januar 2021

Anonym

lineog4 skriver:

Synes bare det lyder som om der ikk rigtig er tid til at udføre hele ens arbejde pga skole reformen osv. er gået ned med stress en gang tidligere. Ville frygte det skete igen udfra hvad jeg læser 

Anmeld Citér

4. januar 2021

Anonym

Dutelidut skriver:

Jeg er enig med de andre. Hvis du gerne vil være lærer - så skal du selvfølgelig være lærer! Det er altså et megasjovt og givende job - midt i de her vilkår.

Tråden her spørger jo ind til, hvorfor man bliver sygemeldt som lærer. Det kan der være mange gode grunde til. Havde trådens spørgsmål været: Hvorfor har man lyst til at være lærer? havde man jo fået en masse andre svar, som beskrev alle de skønne sider ved lærerlivet.  Men det er da værd at vide, at det er et job, der kræver en del - som langt de fleste jobs jo er.

Tak. Har heldigvis knap 2 år endnu til at mærke efter hvilken retning jeg skal gå. Men læreren har altid været den der trak mest 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.