Jeg er gået til og fra denne tråd mange gange, og har nu taget tilløb til at svare.
Du har fået mange gode svar og mange gode nuancer på det at være lærer.
Men når det er skrevet ved jeg ikke om vores forhold, vores arbejde osv. er så meget væsensforskellig fra andre, hvor man arbejder med mennesker dagligt, og hvor det foregår i det offentlige.
I de 12 år jeg har været lærer, er der skåret ned og skåret ned og skåret ned, så vi er færre til at klare de samme og endda flere opgaver, og det presser os der kan huske det anderledes - vi har nogle ambitioner for os selv som vi ikke kan leve op til og derfor føler jeg, at jeg konstant føler jeg løber lige bag ved toget og aldrig når det, men jeg kan heller ikke stoppe med at løbe og finde en ny strategi, for børnene står der jo dagen efter.
Udfordringen er, at jeg kæmper med egne ambitioner, ledelsens, forvaltningens og politikernes forventninger, forældrenes forventninger og børnenes. De er ikke altid sammenfaldende, og i hvert fald er ideen om hvordan man skal nå målet ikke altid sammenfaldende. Et eksempel går man som lærer ind til sin ledelse (som også er presset af skårede budgetter, politiske forventninger osv.) og siger: jeg kan ikke nå det. så er svaret: du må skrue ned for dine ambitioner, for der er ikke flere timer, ikke flere midler. Men på den anden side står der jo forældre som heldigvis har forventninger om, at jeg har store ambitioner både på egne og børnenes vegne - og de kan klage (har jeg ikke prøvet selv, men har set det).
Når ens faglighed både er den teoretiske inden for fag og inden for pædagogik, men samtidig også en selv som er på spil og med inde i alt, så kan det også ramme hårdt, når tingene ikke lykkes.
Man kan ikke ave med dejlige børn at gøre uden at føle et ansvar, men som rammerne er (som mange også har beskrevet), så går man tit hjem og føler, at trods gode intentioner, så har man ikke levet op til det ansvar. Man fik lyttet til Pia som havde behov for at fortælle om sit marsvin, man fik ikke hjulpet Per med de matematikopgaver så han virkelig forstod, man fik ikke givet de rammer, så Frederik kunne være i dagen, man fik ikke set den tegning man lovede at se osv. og alt det kører rundt i hovedet på vej hjem på cyklen sammen med tankerne om, jeg nåede heller ikke at få kopieret det hele, jeg fik ikke svaret på den besked, jeg er slet ikke forberedt til timen i morgen klokken 10, hov var det forresten ikke i morgen jeg skulle være vikar for Susie. Nej jeg må lige tænde computeren når jeg kommer hjem, så jeg får svaret, jo jo klokken er 16, men.. Og så kører jeg i morgen lidt i 7 så jeg kan nå de kopier og samtidig være helt rolig og parat til at sige godmorgen klokken 7.50 for i morgen er dagen, hvor jeg får hørt om marsvinet, set tegningen, givet Frederik rammerne, leverer fantastisk undervisning, er med til stikbold i frikvarteret for det giver bare så meget til Gustav at jeg er med, for så kan hjælpe med reglerne uden han bliver hidsig - i morgen, ja i morgen der kan jeg det hele, i dag var bare fordi....
Og når så ungerne er lagt, man selv er krøbet i seng, så starter det igen: hvis bare jeg i morgen husker at bunkerne med opgaver er delt i farver, så kan Tilde bedre finde ud af det, så jeg skal lige hente farvet papir, Og hvis jeg nu sørger for den lille gruppe kan spille et spil frem for at sidde med de opgaver der er for svære og og og og....
Men mon ikke mange har det sådan, og det ikke er særegent for lærere?