Abracadabra skriver:
Det er dit frie valg.
Jeg vil bare gerne sikre, at mine kloge døtre får samme muligheder på arbejdsmarkedet som drengene: At de får samme løn og ikke bliver valgt fra pga deres køn. Fortsætter vi med en samfundsnorm, hvor det er primært mødrene, der tager barsel og barns (åbenbart mange) sygedage, går vi imod ligestillingen. DERFOR støtter jeg ikke dette forslag. Når mænd og kvinder deles ligeligt om ansvaret for familie og børn, vil jeg genoverveje.
Jeg er helt enig, men vil også gerne sikre, at mine sønner får samme muligheder på familiefronten som min datter: At de igennem øremærket barsel ikke skal kæmpe mod normer og forventninger om, at mor tager al barsel - forklædt som argumenter for det enkelte pars eget frie valg. At de igennem øremærket barsel kan påvise, at de i praksis har været lige så involverede i deres børns liv næsten fra begyndelsen som mødrene, og derved vil være sidestillede med deres børns mødre i tilfælde af skilsmisse, når samvær og bopæl skal afgøres.
Det er mig en gåde, at mænd ikke kæmper med næb og kløer for ligestilling på denne front - og samtidig undrer sig over, at mødrene langt oftest får bopælsretten ved en skilsmisse.
(Well, for min homoseksuelle søn bliver det nok mere komplekst, hvis han skulle få børn en dag, men ...)
Anmeld
Citér