Hvem passe ved barn syg?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. december 2020

Oddi

Profilbillede for Oddi

Jeg har støttet forslaget. Og håber der kommer nok 

Den primære grund til at jeg har underskrevet er fordi jeg synes børn skal have krav på at have en af deres primære omsorgspersoner omkring sig når de er syge. Jeg har ikke lyst til at rende fra familiemedlem til familiemedlem når jeg er syg - og det har de fleste børn heller ikke. Vi har alle lyst til at være hjemme i vante omgivelser omgivet af vores tætte familie ( jeg ønsker fx heller ikke besøg af svigermor når jeg er syg - men vil gerne ‘passes’ af min mand.)  Så det er derfor jeg har underskrevet og hvordan det praktisk skal udmøntes må de klogere hoveder tage sig af - men jeg synes ikke Sverige/Norges model er dum at læne sig op af  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. december 2020

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Abracadabra skriver:

Det er dit frie valg. 

Jeg vil bare gerne sikre, at mine kloge døtre får samme muligheder på arbejdsmarkedet som drengene: At de får samme løn og ikke bliver valgt fra pga deres køn. Fortsætter vi med en samfundsnorm, hvor det er primært mødrene, der tager barsel og barns (åbenbart mange) sygedage, går vi imod ligestillingen. DERFOR støtter jeg ikke dette forslag. Når mænd og kvinder deles ligeligt om ansvaret for familie og børn, vil jeg genoverveje. 

Jeg er helt enig, men vil også gerne sikre, at mine sønner får samme muligheder på familiefronten som min datter: At de igennem øremærket barsel ikke skal kæmpe mod normer og forventninger om, at mor tager al barsel - forklædt som argumenter for det enkelte pars eget frie valg. At de igennem øremærket barsel kan påvise, at de i praksis har været lige så involverede i deres børns liv næsten fra begyndelsen som mødrene, og derved vil være sidestillede med deres børns mødre i tilfælde af skilsmisse, når samvær og bopæl skal afgøres. 

Det er mig en gåde, at mænd ikke kæmper med næb og kløer for ligestilling på denne front - og samtidig undrer sig over, at mødrene langt oftest får bopælsretten ved en skilsmisse. 

(Well, for min homoseksuelle søn bliver det nok mere komplekst, hvis han skulle få børn en dag, men ...) 

Anmeld Citér

10. december 2020

Abracadabra

Mor og meget mere skriver:

Jeg er helt enig, men vil også gerne sikre, at mine sønner får samme muligheder på familiefronten som min datter: At de igennem øremærket barsel ikke skal kæmpe mod normer og forventninger om, at mor tager al barsel - forklædt som argumenter for det enkelte pars eget frie valg. At de igennem øremærket barsel kan påvise, at de i praksis har været lige så involverede i deres børns liv næsten fra begyndelsen som mødrene, og derved vil være sidestillede med deres børns mødre i tilfælde af skilsmisse, når samvær og bopæl skal afgøres. 

Det er mig en gåde, at mænd ikke kæmper med næb og kløer for ligestilling på denne front - og samtidig undrer sig over, at mødrene langt oftest får bopælsretten ved en skilsmisse. 

(Well, for min homoseksuelle søn bliver det nok mere komplekst, hvis han skulle få børn en dag, men ...) 

Og den mangel på ligestilling er måske endnu vigtigere!! 
Og med det nuværende system køres fædrene ud på sidelinjen i familierne og mødrene ud på sidelinjen på arbejdsmarkedet. At skrive under på det aktuelle forslag gør det blot værre. 

Anmeld Citér

10. december 2020

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Vi har tre børn, den ældste er 4 år.

De er stort set aldrig syge, sidst de var syge var i januar.

Dog er de blevet sendt hjem to gange den sidste måneder pga grønt snot  - Der har bedsterne taget dem, hvis de ikke kan er det min mand, da han kan flexe og for det meste kun passer en computer.

Jeg vil ikke støtte forslaget, da der 100 % er mange der kommer til at udnytte det ret så groft og det vil helt sikker give en masse ekstra papirarbejde for arbejdspladsen

Anmeld Citér

10. december 2020

Chchch

Profilbillede for Chchch
Abracadabra skriver:

Svenske mænd tager jo langt mere barsel end danske mænd - dér har de jo netop haft øremærket barsel til mænd i knapt 20 år. Så svenske mænd tager 27% af barslen. 

I Danmark, hvor mænd kun tager 10% af barslen, ville mere barn-syg formentlig hænge på moderen - og derfor skade kvinders muligheder/rettigheder på arbejdsmarkedet. 

Jeg synes bare det er ærgeligt, at der kan være børn, der betaler prisen for kampen for ligestilling mellem mænd og kvinder. Børn der bliver sendt tidligere afsted i institution, fordi far ikke kan eller vil tage barslen. Og hvis moderen så gerne vil tage barslen, så er det bare ærgeligt. Det flugter IKKE med anbefalingerne om, at børn op til et år faktisk kun skal være sammen med deres primære omsorgspersoner, altså mor og/eller far og ikke i en institution (det er der bare ikke rigtig nogen, der taler om). Desuden vil en del mødre blive frataget retten til at kunne amme deres børn midt i kampen om ligestilling. Og det er ikke alle kvinder, der bare kan malke ud og de vil derfor være tvunget til at benytte mme eller helt stoppe, selvom sst anbefaler noget andet. Mænd har altid kunne holde barsel. Det er bare som om, det har været en forventning, at det er kvinden, der tager den. Måske skulle man have startet et andet sted. Øremærket barsel til mænd.. det er da dejligt for de mænd, der gerne vil have barsel. Man skal bare huske, at der vil være børn, der betaler en pris og kvinder ligeså for mændenes ønske om barsel.

Anmeld Citér

10. december 2020

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet
Chchch skriver:

Jeg synes bare det er ærgeligt, at der kan være børn, der betaler prisen for kampen for ligestilling mellem mænd og kvinder. Børn der bliver sendt tidligere afsted i institution, fordi far ikke kan eller vil tage barslen. Og hvis moderen så gerne vil tage barslen, så er det bare ærgeligt. Det flugter IKKE med anbefalingerne om, at børn op til et år faktisk kun skal være sammen med deres primære omsorgspersoner, altså mor og/eller far og ikke i en institution (det er der bare ikke rigtig nogen, der taler om). Desuden vil en del mødre blive frataget retten til at kunne amme deres børn midt i kampen om ligestilling. Og det er ikke alle kvinder, der bare kan malke ud og de vil derfor være tvunget til at benytte mme eller helt stoppe, selvom sst anbefaler noget andet. Mænd har altid kunne holde barsel. Det er bare som om, det har været en forventning, at det er kvinden, der tager den. Måske skulle man have startet et andet sted. Øremærket barsel til mænd.. det er da dejligt for de mænd, der gerne vil have barsel. Man skal bare huske, at der vil være børn, der betaler en pris og kvinder ligeså for mændenes ønske om barsel.

OT.

Blev det egentlig ikke vedtaget at faren skulle have noget barsel moren ikke kunne få? - synes ikke der fremgår nogen steder på borger.dk (andet end 14 dage), men ved der var meget snak om det da jeg ventede den yngste

Anmeld Citér

10. december 2020

Kir

Fortvivlet skriver:

OT.

Blev det egentlig ikke vedtaget at faren skulle have noget barsel moren ikke kunne få? - synes ikke der fremgår nogen steder på borger.dk (andet end 14 dage), men ved der var meget snak om det da jeg ventede den yngste

Jo der er et EU direktiv der øremærker 2 mdrs barsel til mænd, det skal træde i kraft senest i 2022. 

Anmeld Citér

10. december 2020

Kir

Men forstår ikke helt hvor alt det her barsel og ligestillingssnak kommer ind i billedet ift emnet? Det er vel ikke kønsbestemt hvem der kan tage sygedage og det har vel ikke noget med barsel at gøre? 

Anmeld Citér

10. december 2020

Abracadabra

Kir skriver:

Men forstår ikke helt hvor alt det her barsel og ligestillingssnak kommer ind i billedet ift emnet? Det er vel ikke kønsbestemt hvem der kan tage sygedage og det har vel ikke noget med barsel at gøre? 

Det er mig, der bringer det ind i debatten. Jeg frygter, at arbejdsgiverne i højere grad vil fravælge yngre kvinder i ansættelsesprocessen, hvis man må forvente endnu mere fravær ifm barsel og barn-syg. Og fordi systemet er så skævt ift kønsfordelingen, vil barn-syg formentlig primært blive et problem for kvinderne. 

Det fungerer tilsyneladende i Sverige, men nu ER Danmark jo også nordiske bundskrabere ift ligestilling mellem mænd og kvinder, når det kommer til barsel! Så jeg er imod et forslag, der i endnu højere grad vil trække kvinderne hjem til kødgryderne og skubbe mændene væk fra børnene. 

Indtil der er mere ligelig fordeling af omsorgen til de mindste børn, vil dette forslag skade ligestillingen i Danmark. Og dét skader de børn, der vokser op hér i landet. 

Anmeld Citér

10. december 2020

Kir

Abracadabra skriver:

Det er mig, der bringer det ind i debatten. Jeg frygter, at arbejdsgiverne i højere grad vil fravælge yngre kvinder i ansættelsesprocessen, hvis man må forvente endnu mere fravær ifm barsel og barn-syg. Og fordi systemet er så skævt ift kønsfordelingen, vil barn-syg formentlig primært blive et problem for kvinderne. 

Det fungerer tilsyneladende i Sverige, men nu ER Danmark jo også nordiske bundskrabere ift ligestilling mellem mænd og kvinder, når det kommer til barsel! Så jeg er imod et forslag, der i endnu højere grad vil trække kvinderne hjem til kødgryderne og skubbe mændene væk fra børnene. 

Indtil der er mere ligelig fordeling af omsorgen til de mindste børn, vil dette forslag skade ligestillingen i Danmark. Og dét skader de børn, der vokser op hér i landet. 

Ok på dén måde... Tror ikke jeg har tænkt på det som et problem, for i alle de småbørnsfamilier jeg kender, der tager mor og far barnsyg i lige høj grad. Sikkert fordi at det er begrænset hvor meget én forælder kan være væk, så de er nødt til at fordele det nogenlunde ligeligt.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.