Hvem passe ved barn syg?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. december 2020

Carina:-)

Som privat arbejdsgiver kan jeg ikke støtte op om mere der for det første vil øge udgifterne - og for det andet vil øge risikoen for at kvinder med små børn / i den fødedygtige alder bliver fravalgt.(;hvis arbejdsgiveren skal betale mere , vil man spekulere i hvem man ansætter)

Vi bliver simpelthen nødt til at smide skyklapperne - pg fatte at vores velfærd i forvejen er nedadgående for de næste generationer.  Og der derfor ikke er råd til endnu en udgift .

Her passer jeg primær, samtidig med jeg arbejder. 

Og med 5 hjemmeboende børn har jeg max 10 dage om året hvor det er nødvendigt. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. december 2020

Rockertand

Nej men nu hvor vi skriver i et debatforum vil jeg alligevel gerne diskutere det med dig :-)

Hvordan er fri med syge børn anderledes (rent principielt) end ret til gratis lægehjælp til syge børn? Hvorfor er det ikke vores eget problem at betale lægen når børnene bliver syge, når nu vi har valgt at få dem?

Hele princippet bag velfærd er at de mange betaler for de få. Og du og jeg betaler i forvejen for dem, der ikke har mulighed for at holde ferie, ved at vores egne børn bliver smittet med alt muligt i institutionen fordi andre er tvunget til at sende sine børn syge afsted. Jeg vil hellere betale med penge end med tid.

Der er da stor forskel??

Gratis lægehjælp er for alle, uanset alder. Gratis lægehjælp skal sikre folkesundheden, og at alle uanset indkomst har ret til helbredsmæssig vurdering og behandling.

Fri med syge børn er for forældre. Det vil sige en isoleret (men dog ret stor) del af befolkningen. Det har ingen fordel for samfundet, men er udelukkende en last og udgift. Forældre får i forvejen meget stor økonomisk støtte fra samfundet.

Anmeld Citér

10. december 2020

Abracadabra

kamikaze skriver:

I eksempelvis Sverige må man godt være hjemme med syge børn. Rent empirisk er det ikke noget, der tyder på at det har skadet deres ligestilling?

Svenske mænd tager jo langt mere barsel end danske mænd - dér har de jo netop haft øremærket barsel til mænd i knapt 20 år. Så svenske mænd tager 27% af barslen. 

I Danmark, hvor mænd kun tager 10% af barslen, ville mere barn-syg formentlig hænge på moderen - og derfor skade kvinders muligheder/rettigheder på arbejdsmarkedet. 

Anmeld Citér

10. december 2020

årgang84

Profilbillede for årgang84

Her har vi familie.

Men ingen familie ved sygdom at sende børnene til.

Jeg arbejder aften. Og på den led har vi haft minimalt behov for at melde barn syg. Min kæreste har kommet 1 time før hjem. Så har det fungeret på den led. Hårdt ja. Men det hurtigst ovre igen. Vi har ikke været ramt så meget af sygdom.

Dertil kan min chef sige nej selvom jeg arbejder indenfor den offentlige fordi jeg er aftenvagt. 

Omsorgsdage afspadsering kan man bruge. Oparbejde en buffer. 

Anmeld Citér

10. december 2020

ønskebørn74

Abracadabra skriver:

Svenske mænd tager jo langt mere barsel end danske mænd - dér har de jo netop haft øremærket barsel til mænd i knapt 20 år. Så svenske mænd tager 27% af barslen. 

I Danmark, hvor mænd kun tager 10% af barslen, ville mere barn-syg formentlig hænge på moderen - og derfor skade kvinders muligheder/rettigheder på arbejdsmarkedet. 

Men husk i din ligestillings debat lige at have med at det er et valg. Jeg har valgt den vilde karriere fra. Jeg har to børn med særlige behov. 90% af deres fravær tager jeg af eget valg. Jeg holdte barslen, man da vi har fået præmature børn. Havde min mand 10,5 uge sammen med os og det var han fint tilfreds med. Og jeg var glad for den tid jeg fik med vores da de var små. Så ikke alle har det ligesom dig.

Anmeld Citér

10. december 2020

StineW79

Profilbillede for StineW79

Jeg har skiftende arbejdstider, hvor jeg skifter mellem dag/aftenvagter og weekend arbejde hver anden weekend. Det betyder at jeg også har ugentlige fridage. Min kæreste har mulighed for at arbejde hjemmefra.

Min mor er lige gået på pension sidste år, men arbejde kun aftenvagter og ugentlige fridag. 

Da ungerne var mindre, havde min søster fri hver mandag, og min svoger er førtidspensionist. 

På den måde har vi været enormt heldige, for hvis vi ik selv havde mulighed for at holde barnets sygedag, har vi haft nogen, der ku hjælpe. 

Vores den mindste har haft noget der hedder periodisk feber symdrom, hvor hun fik feber i 2-4 dage, hver 3 uge, fra hun var Ca 1 år, til hun var 6 1/2  år, så vi har stået med syg barn en del, og har været heldige, at vi har haft mulighed for at have hende hjemme. Vh Stine 

Anmeld Citér

10. december 2020

Cvbn

Vi har ikke det store familie og deler derfor ungernes sygdom mellem os forældre. Jeg har 3 børn og jeg har primært brugt 1. sygedag, omsorgsdage og 6. ferieuge på at dække det. Min mand har brugt 1. sygedag og feriedage. Derudover har vi altid kunnet løse det i samarbejde med vores arbejdsgivere. 
Jeg vil ikke støtte lovforslaget, da jeg generelt bare mener, at det er en virkelig dårlig ide, og vil sætte småbørnsmødre (og fædre) i en rigtig træls position på arbejdsmarkedet. 

Til TS: jeg synes godtnok, at sygdomsniveauet hos jer lyder voldsomt. Jeg ville måske prøve at kontakte lægen omkring det, hvis I ikke allerede er i dialog.

Anmeld Citér

10. december 2020

lineog4

Hos os har vi de sidste 10 år været så heldige, så mormor har været på pension og bor en spytklat væk, så ofte taget jeg eller min mand den første dag, hvis de er meget syge a lå høj feber, for det er hun ikke tryg ved. 

Efter covid19s indtog har hun dog ikke den mulighed, men trods 3 børn så har de endnu ikke haft en sygedag (7-9-13).

Vi har i det hele taget været heldige i forhold til sygedage- jeg så min statistik for de sidste 5 år for noget tid siden, og jeg har Max haft 4 barn syg på et år, har så ogsåen ugentlig fridag som kan dække lidt. 

Anmeld Citér

10. december 2020

Janey

Profilbillede for Janey

Her deles vi også om at tage barnets sygedage. Vi har heldigvis børn, der max. er syge 1-2 gange om året, så det har aldrig været et problem. Vi har bedsteforældre, der gerne ville hjælpe til, men det har sjældent været nødvendigt.

Jeg støtter heller ikke forslaget, som det er udformet nu. Jeg støtter en ret til at holde fri, de dage børnene er syge, men jeg mener ikke, at det er arbejdsgivere eller samfund, der skal betale for det. Der er kun en sum penge at tage pengene fra, og skal der bruges penge på dette, skal det tages fra andre områder. Lige på dette område, mener jeg, at vi forældre må betale selv, men det er selvfølgelig også nemt at sige, når det aldrig har været et problem for os.

Anmeld Citér

10. december 2020

Abracadabra

ønskebørn74 skriver:

Men husk i din ligestillings debat lige at have med at det er et valg. Jeg har valgt den vilde karriere fra. Jeg har to børn med særlige behov. 90% af deres fravær tager jeg af eget valg. Jeg holdte barslen, man da vi har fået præmature børn. Havde min mand 10,5 uge sammen med os og det var han fint tilfreds med. Og jeg var glad for den tid jeg fik med vores da de var små. Så ikke alle har det ligesom dig.

Det er dit frie valg. 

Jeg vil bare gerne sikre, at mine kloge døtre får samme muligheder på arbejdsmarkedet som drengene: At de får samme løn og ikke bliver valgt fra pga deres køn. Fortsætter vi med en samfundsnorm, hvor det er primært mødrene, der tager barsel og barns (åbenbart mange) sygedage, går vi imod ligestillingen. DERFOR støtter jeg ikke dette forslag. Når mænd og kvinder deles ligeligt om ansvaret for familie og børn, vil jeg genoverveje. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.