Hvem passe ved barn syg?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. december 2020

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet
Chchch skriver:

Ja, det kan du. Hvis du er ledig kan du kun forlænge med 8 uger vist nok men hvis du er i arbejde kan du forlænge din barsel med 14 uger. Man kan ikke forlænge med 10 eller 11 uger. Det er 8 eller 14 uger. Som sagt får man den samme sum barselsdagpenge. Man kan så vælge at få fuld sats udbetalt indtil de 32 uger er gået, og så er der intet udbetalt de resterende uger, som du vælger at forlænge med, ellers kan du søge kommunen om at få udbetalt et mindre beløb om måneden, men så er de fordelt ud over alle ugerne. Normalt kan man også vælge at gemme noget barsel, men hvis du vælger at forlænge, så kan du ikke gemme noget også. Det er enten eller. Og hvorfor det lige er 8 eller 14 uger, det må du spørge guderne om 

Okay, øv så er der jo uden indtægt 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. december 2020

Chchch

Profilbillede for Chchch
Fortvivlet skriver:

Okay, øv så er der jo uden indtægt 

Ja, det kan man sådan set godt sige. Men hvis du har råd, så kan det lade sig gøre, men som jeg skrev tidligere, så er det bestemt ikke noget man bliver rig af... lad os bare sige det sådan. Jeg har forlænget med 14 uger to gange og det har bare fungeret SÅ fantastisk! Men det har også kun kunne lade sig gøre med en opsparing, vi kunne tage af. 

Anmeld Citér

13. december 2020

Mor11

Profilbillede for Mor11
Mor og meget mere skriver:

Først skriver du om mænd, der ikke kan eller vil tage barsel. Senere, at mænd altid har kunnet tage barsel - hvilket er decideret fejlagtigt og i modstrid til det første udsagn. 
Adskillige mænd løber stadig panden mod en mur, når de ytrer ønske om mere barsel end de 14 dage. Enten på jobbet eller hos moren, som synes at have førsteret til at afgøre sagen. Netop fordi, det er normen og forventningen. Med øremærket barsel ville dette ændres. Man/vi har jo prøvet i adskillige år at “starte et andet sted”, men i praksis har det ikke rykket noget. 

Mht. mænd, der ikke VIL tage barsel: Mærkeligt nok problematiseres det aldrig eller opfattes som et reelt spørgsmål, om mor vil tage barslen. Det er en selvfølge. Og naturligvis skal hun have den første tid af biologiske årsager, og selvfølgelig skal den øremærkede del til faren kun i særlige tilfælde lægges de første seks måneder, hvor barnet typisk fuldammes. 

Vi hænger fast i en praksis, som direkte spænder ben for ligestillingen, og selv om modstandere af øremærket barsel til mænd lovpriser familiernes frihed til selv at vælge, viser det sig, at valget stort set altid falder ens ud. Med store konsekvenser for begge køns muligheder for ligestilling hhv. på arbejdsmarkedet og på familiefronten. 

Nu hvor tråden alligevel har taget en drejning mod barsel. Så har jeg et opklarende spørgsmål som du måske kan hjælpe mig med  

Øremærket barsel til fædre.. hvordan vil det sætte fædrene bedre ift at barsel bliver velanset blandt mænd på arbejdsmarkedet? I forvejen har de ret til at bruge af de fælles 32 uger, og her stiller nogen arbejdsgivere sig på bagben når fædrene kommer og siger de vil tage fx 8 ugers barsel.. mon ikke de arbejdsgivere stadigvæk vil stille sig på bagben når fædrene kommer og vil tage deres øremærkede barsel? Er det ikke det samme?  Jeg har svært ved at se den store forskel fra et (nederen) arbejdsgiver perspektiv?  

Anmeld Citér

13. december 2020

Abracadabra

Mor11 skriver:

Nu hvor tråden alligevel har taget en drejning mod barsel. Så har jeg et opklarende spørgsmål som du måske kan hjælpe mig med  

Øremærket barsel til fædre.. hvordan vil det sætte fædrene bedre ift at barsel bliver velanset blandt mænd på arbejdsmarkedet? I forvejen har de ret til at bruge af de fælles 32 uger, og her stiller nogen arbejdsgivere sig på bagben når fædrene kommer og siger de vil tage fx 8 ugers barsel.. mon ikke de arbejdsgivere stadigvæk vil stille sig på bagben når fædrene kommer og vil tage deres øremærkede barsel? Er det ikke det samme?  Jeg har svært ved at se den store forskel fra et (nederen) arbejdsgiver perspektiv?  

Det ville ikke længere være en kilde til undren og spørgsmål, hvis alle arbejdsgivere vidste, at mændene SKULLE holde 8 ugers barsel, hvis ikke den skulle bortfalde. Der ville komme andre traditioner for barselsvikarer også på mandearbejdspladser. Samlet set ville mandebarsel blive normalen og ikke en kilde til løftede øjenbryn. 

Anmeld Citér

13. december 2020

Mor11

Profilbillede for Mor11
Abracadabra skriver:

Det ville ikke længere være en kilde til undren og spørgsmål, hvis alle arbejdsgivere vidste, at mændene SKULLE holde 8 ugers barsel, hvis ikke den skulle bortfalde. Der ville komme andre traditioner for barselsvikarer også på mandearbejdspladser. Samlet set ville mandebarsel blive normalen og ikke en kilde til løftede øjenbryn. 

men ... Handler det ikke i langt højere grad om at de mænd skal stå på deres ret til at holde den barsel - og ikke blive fyret for det bagefter ? Den ret har de jo allerede nu, og jeg kan da godt tvivle på at de står hårdere fast på den ret, "bare" fordi den er øremærket.  Jeg synes ofte jeg hører historier om mænd der er så kuet af deres arbejde og så bange for at miste det job, at de slet ikke tør at sætte hælene så meget i. Ikke engang selvom konen derhjemme beder ham gro sig et par.. det har jeg også læst om herinde nogen gange..

jeg kunne godt blive bange for, at det så reelt bare ender med at ungerne oftere bliver sendt afsted når de er 8mdr. 

Eller at moren tager forlænget barsel til en lavere sats.  

Jeg håber jeg tager fejl!!! Men indtil nu, synes jeg mændenes grundlag for ikke at tage mere barsel er noget så frygteligt tynd. I mine øjne handler det mere om at der ikke er nogen der tør være forgangsmænd på de problematiske arbejdspladser og tage den tørn der må komme, med arbejdsgiver. Det er også det min kæreste beretter fra hans branche. han tror ikke at øremærket barsel vil gøre en forskel hos dem. De er allesammen alt for glade for det job og bange for at ryge ud hvis de står fast og kræver mere end 14 dage. de er nogen vatp***e selvom det er nogen ret macho typer. 

Det eneste sted jeg ser en klokkeklar fordel ved øremærket barsel, er i de familier hvor far ønsker sig barsel - men mor ikke vil afgive noget. Det er et fantastisk tiltag på deres vegne  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.