Abracadabra skriver:
Det ville ikke længere være en kilde til undren og spørgsmål, hvis alle arbejdsgivere vidste, at mændene SKULLE holde 8 ugers barsel, hvis ikke den skulle bortfalde. Der ville komme andre traditioner for barselsvikarer også på mandearbejdspladser. Samlet set ville mandebarsel blive normalen og ikke en kilde til løftede øjenbryn.
men ... Handler det ikke i langt højere grad om at de mænd skal stå på deres ret til at holde den barsel - og ikke blive fyret for det bagefter ? Den ret har de jo allerede nu, og jeg kan da godt tvivle på at de står hårdere fast på den ret, "bare" fordi den er øremærket. Jeg synes ofte jeg hører historier om mænd der er så kuet af deres arbejde og så bange for at miste det job, at de slet ikke tør at sætte hælene så meget i. Ikke engang selvom konen derhjemme beder ham gro sig et par.. det har jeg også læst om herinde nogen gange..
jeg kunne godt blive bange for, at det så reelt bare ender med at ungerne oftere bliver sendt afsted når de er 8mdr.
Eller at moren tager forlænget barsel til en lavere sats.
Jeg håber jeg tager fejl!!! Men indtil nu, synes jeg mændenes grundlag for ikke at tage mere barsel er noget så frygteligt tynd. I mine øjne handler det mere om at der ikke er nogen der tør være forgangsmænd på de problematiske arbejdspladser og tage den tørn der må komme, med arbejdsgiver. Det er også det min kæreste beretter fra hans branche.
han tror ikke at øremærket barsel vil gøre en forskel hos dem. De er allesammen alt for glade for det job og bange for at ryge ud hvis de står fast og kræver mere end 14 dage.
de er nogen vatp***e selvom det er nogen ret macho typer.
Det eneste sted jeg ser en klokkeklar fordel ved øremærket barsel, er i de familier hvor far ønsker sig barsel - men mor ikke vil afgive noget. Det er et fantastisk tiltag på deres vegne
Anmeld
Citér