Hvem passe ved barn syg?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.258 visninger
54 svar
125 synes godt om
9. december 2020

Tina, Tristan og tvillingerne

Hej

Hjemme hos os har vi ofte stået i den situation at have barn syg 5 dage ad gangen. Og med 3 børn der ofte bliver syge (ca. 1 gang om måneden) bliver det til en del sygedage.

Hvad gør i når I har barn syg?

Min mand og jeg deles om at tage barn syg, men har jo kun barnets 1. og 2. sygedag 

Så derfor har jeg ofte arbejdet hjemme med et sygt barn, hvis det kunne lade sig gøre. Men når børnene smitter hinanden og er flere hjemme på engang har jeg desværre ikke den mulighed. Derfor har jeg ofte brugt feriedage og holdt fri uden løn, for at kunne passe vores børn når de er syge.

Har I prøvet at stå i en lignende situation?

Hvis I har, håber jeg I har lyst til at støtte op om det her borgerforslag som vil sikrer retten til at passe sit barn under sygdom - og ikke kun den 1. dag:

Skynd dig at find Nemid'et frem og skriv under:

https://www.borgerforslag.dk/se-og-stoet-forslag/?Id=FT-05406

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. december 2020

AnoMor

Tina, Tristan og tvillingerne skriver:

Hej

Hjemme hos os har vi ofte stået i den situation at have barn syg 5 dage ad gangen. Og med 3 børn der ofte bliver syge (ca. 1 gang om måneden) bliver det til en del sygedage.

Min mand og jeg deles om at tage barn syg, men har jo kun barnets 1. og 2. sygedag 

Så derfor har jeg ofte arbejdet hjemme med et sygt barn, hvis det kunne lade sig gøre. Men når børnene smitter hinanden og er flere hjemme på engang har jeg desværre ikke den mulighed. Derfor har jeg ofte brugt feriedage og holdt fri uden løn, for at kunne passe vores børn når de er syge.

Hvis I har, håber jeg I har lyst til at støtte op om det her borgerforslag som vil sikrer retten til at passe sit barn under sygdom - og ikke kun den 1. dag:

Jeg vil ikk støtte op om det da jeg ikke synes at arbejdet skal betale for at ens børn bliver syge. 
Så må man have en babysitter der kan træde til eller noget familie. 
men det er bare min holdning jo  

hvis min søn er syg så ringer jeg altid til hans farmor eller tante og spørger om en af dem der kan passe ham. Kan de ikke det. Så bliver jeg hjemme med ham og tager det fravær det koster mig. 

Anmeld Citér

10. december 2020

Kir

Jeg støtter forslaget. Det er ikke alle der har familie der kan passe eller råd til babysitter. Og nogen børn er desværre mere syge end andre. Så jeg synes forslaget lyder fornuftigt og det virker til at fungere rigtig fint i Sverige 

Anmeld Citér

10. december 2020

Rockertand

Tina, Tristan og tvillingerne skriver:

Hej

Jeg har 4 børn og en udearbejdende mand (som ikke kan tage barns sygedage). Vi har kun mine forældre til at hjælpe, de bor 1 times kørsel væk, men arbejder også selv.

Jeg synes, at det lyder vildt med så megen sygdom, det er ikke normalt.

Jeg har barns 1. og 2. sygedag, men har nok brugt 2. sygedag måske 3-4 gange på 10 år. Det er vild luksus at have så meget samfundsbetalt fravær.

Jeg vil ikke støtte yderligere belastning på samfundet for de børn, som JEG har valgt at sætte i verden og synes faktisk, at det er lidt uforskammet og krævermentalitet, når vi kan bruge de penge meget bedre.

Så jeg vil ikke støtte og håber heller ikke, at der kommer noget ud af forslaget.

Anmeld Citér

10. december 2020

Abracadabra

Jeg er bange for, at det ville bombe ligestillingen mange, mange år tilbage. Så indtil der er styr på, at mor og far deler barsel mere ligeligt, kan jeg ikke støtte sådan er forslag. 

Anmeld Citér

10. december 2020

kamikaze

AnoMor skriver:

Jeg vil ikk støtte op om det da jeg ikke synes at arbejdet skal betale for at ens børn bliver syge. 
Så må man have en babysitter der kan træde til eller noget familie. 
men det er bare min holdning jo  

hvis min søn er syg så ringer jeg altid til hans farmor eller tante og spørger om en af dem der kan passe ham. Kan de ikke det. Så bliver jeg hjemme med ham og tager det fravær det koster mig. 

Med en fornuftig implementering er det jo ikke arbejdsgiver der hænger på udgifterne. Det er ikke alle arbejdsgivere der giver lov til at tage fri som det passer en.

Anmeld Citér

10. december 2020

AnoMor

kamikaze skriver:

Med en fornuftig implementering er det jo ikke arbejdsgiver der hænger på udgifterne. Det er ikke alle arbejdsgivere der giver lov til at tage fri som det passer en.

Jamen så gå du da ind og skriv under hvis du vil støtte op om det. 
Det ændre ikk min holdning til det

Anmeld Citér

10. december 2020

kamikaze

Abracadabra skriver:

Jeg er bange for, at det ville bombe ligestillingen mange, mange år tilbage. Så indtil der er styr på, at mor og far deler barsel mere ligeligt, kan jeg ikke støtte sådan er forslag. 

I eksempelvis Sverige må man godt være hjemme med syge børn. Rent empirisk er det ikke noget, der tyder på at det har skadet deres ligestilling?

Anmeld Citér

10. december 2020

kamikaze

AnoMor skriver:

Jamen så gå du da ind og skriv under hvis du vil støtte op om det. 
Det ændre ikk min holdning til det

Nej men nu hvor vi skriver i et debatforum vil jeg alligevel gerne diskutere det med dig :-)

Hvordan er fri med syge børn anderledes (rent principielt) end ret til gratis lægehjælp til syge børn? Hvorfor er det ikke vores eget problem at betale lægen når børnene bliver syge, når nu vi har valgt at få dem?

Hele princippet bag velfærd er at de mange betaler for de få. Og du og jeg betaler i forvejen for dem, der ikke har mulighed for at holde ferie, ved at vores egne børn bliver smittet med alt muligt i institutionen fordi andre er tvunget til at sende sine børn syge afsted. Jeg vil hellere betale med penge end med tid.

Anmeld Citér

10. december 2020

AnoMor

kamikaze skriver:

Nej men nu hvor vi skriver i et debatforum vil jeg alligevel gerne diskutere det med dig :-)

Hvordan er fri med syge børn anderledes (rent principielt) end ret til gratis lægehjælp til syge børn? Hvorfor er det ikke vores eget problem at betale lægen når børnene bliver syge, når nu vi har valgt at få dem?

Hele princippet bag velfærd er at de mange betaler for de få. Og du og jeg betaler i forvejen for dem, der ikke har mulighed for at holde ferie, ved at vores egne børn bliver smittet med alt muligt i institutionen fordi andre er tvunget til at sende sine børn syge afsted. Jeg vil hellere betale med penge end med tid.

Jeg ønsker ikke at diskuterer det. Selvom det er et debat Forum betyder det ikke at alt skal diskuteres. Men der er måske andre der vil tage diskussionen med dig

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.