Anonym skriver:
Jeg havde samme oplevelse i dag blot med en 0. Klasses elev. Jeg må ikke gå ind og min søn er bund ulykkelig. Jeg går et skridt ind for at signalere at hun gerne måtte hjælpe. Hun siger “kom ind og tag dine sutsko på” - som om det skal hjælpe på en grådkvalt dreng på 6 år 
så går hun Gud hjælpe mig...! Og efter 5 minutter med trøst kommer der en fra parallelle klassen ud og opdager ham - “Såå xx nu finder vi dine sutsko og y (klasselærer der var gået). Hun sidder så i klassen og laver morgenopgaver med en anden pige fra klassen. Jøsses en prioritering.
selvfølgelig skal man som lærer og pædagog være opmærksom på en overgang når barnet er utrygt og ked. Jeg kan jo ikke som mor sparke mit barn ind i klassen - man må heller ikke gå ind. Corona eller ikke corona - man skal rumme børnene... basta. Og børn der græder er vigtigere end at et andet barn sættes igang med 2+5
Tænker og håber der kan være mange gode grunde til den handling og det du oplevede i morges.
Ved Fra mig selv som indskolingslærer, at jeg kan blive nød til t sige: vent lige netop til forælder med et barn om har svært ved en aflevering. Det kan være fordi, at jeg er alene i klassen og ved, at uroen og dermed også utrygheden kan vokse hos hele gruppen, hvis jeg går fra i der øjeblik, så måske skal jeg være med til r skabe en ro, så jeg kan gå fra - det kan være fx være at sætte i gang med en opgave (møder de ind forskudt siden en var i gang med at få undervisning? Vi har selv tjek ind opgaver, men det er opgaver som ikke kræver hjælp, og de ved, at de skal tage en anden, hvis den kræver voksenhjælp).
Men det jeg egentlig tænker mest det er, hvorfor kan man slet ikke bøje reglen, når der er et ulykkeligt barn? Mange gange handler det jo om, ar forældre en får sko og jakke af, LG kan aflevere ind i klassen, hvor jeg sagtens kan have er ulykkeligt barn på skødet mens jeg er tilstede for de andre. Men jeg kan ikke, når jeg er alene hjælpe med sko, jakke osv fordi jeg har en hel klasse som har behov for jeg er der, så det bliver en god start på morgenen.
Og kan man ikke bøje reglerne, så må det lille pus komme ind i klassen med sko og jakke på, så han kan få en omsorg han har behov for samtidig med, at jeg kan være der for de andre og skabe ro.
Anmeld
Citér