Hvor meget kan man forvente af en pædagog?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7.139 visninger
39 svar
112 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
18. november 2020

Anonym trådstarter

Hejsa

Jeg har en sensitiv 4-årig dreng som går i børnehaven. Han er et tryghedsmenneske og knytter sig til få mennesker. Han er særligt knyttet til en pædagogmedhjælper fra hans stue, samt en dreng og en pige, som han leger godt med. 

Jeg oplever ofte at han bliver ked af det, når jeg afleverer ham, hvis der ingen voksne er fra hans stue. Så vil han med mig hjem. Han kender de voksne fra andre stuer, men han er ikke tryg ved dem. 

Her til morgen måtte jeg selv bede en pædagog fra en anden stue om hun ikke ville "tage" ham, da han er ked af det. Selvfølgelig ville hun det. 

Hvis man som pædagog ved, at er barn har det lidt svært ved at integrere sig om morgenen, er det så ikke en selvfølge at man tager barnet ved afleveringen og hjælper ham i gang? Eller er det bare mig der forventer for meget? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. november 2020

Anonym

Hejsa

Jeg har en sensitiv 4-årig dreng som går i børnehaven. Han er et tryghedsmenneske og knytter sig til få mennesker. Han er særligt knyttet til en pædagogmedhjælper fra hans stue, samt en dreng og en pige, som han leger godt med. 

Jeg oplever ofte at han bliver ked af det, når jeg afleverer ham, hvis der ingen voksne er fra hans stue. Så vil han med mig hjem. Han kender de voksne fra andre stuer, men han er ikke tryg ved dem. 

Her til morgen måtte jeg selv bede en pædagog fra en anden stue om hun ikke ville "tage" ham, da han er ked af det. Selvfølgelig ville hun det. 

Hvis man som pædagog ved, at er barn har det lidt svært ved at integrere sig om morgenen, er det så ikke en selvfølge at man tager barnet ved afleveringen og hjælper ham i gang? Eller er det bare mig der forventer for meget? 

Sådan helt konkret, hvad mener du så pædagogerne skal gøre? 

Min den ældste var fuldstændig som din, dog betegner jeg ham ikke som særlig sensitiv. 

Da han gik i BH måtte jeg også ofte bede en pædagog om at vinke/sige farvel/trøste når jeg gik. Men jeg så det ikke som en irritationsfaktor eller en selvfølge at HVER pædagog havde styr på hvert enkelts barns behov. 

De er altid færre bemanding om morgenen og alle pædagogerne har ikke samme kendskab til alle børn, udover deres egen gruppe. Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor mange børn der er i dit barns institution. 
I mine børns børnehave har der været 40 børn, hvilket garanteret er lidt i forhold til de helt store institioner. 

Anmeld Citér

18. november 2020

Anonym

Det jo en morgen seancer der ikke er unormal. 

I og med hun ikke er fast på dit barn er det din pligt at vente til hun har 2 min til lige at tage ham mens du går. Hun skal ikke slippe alt hver gang et barn kommer ind og barnet begynder at græde lidt. 

Anmeld Citér

18. november 2020

Oddi

Profilbillede for Oddi

Jo, jeg synes det er en selvfølge at man som pædagog/medarbejder henvender sig når der ankommer børn om morgen - og især dem man måske ved er lidt utrygge. 

Jeg har desværre oplevet det mange gange - at jeg nærmest måtte tigge og be en voksen om at vinke med min søn. 

Nu er der “heldigvis” Corona og de er tvunget til at sige godmorgen og give min dreng lidt opmærksomhed når jeg aflevere ham ind ad døren. 

Anmeld Citér

18. november 2020

CKJ

Profilbillede for CKJ
Oddi skriver:

Jo, jeg synes det er en selvfølge at man som pædagog/medarbejder henvender sig når der ankommer børn om morgen - og især dem man måske ved er lidt utrygge. 

Jeg har desværre oplevet det mange gange - at jeg nærmest måtte tigge og be en voksen om at vinke med min søn. 

Nu er der “heldigvis” Corona og de er tvunget til at sige godmorgen og give min dreng lidt opmærksomhed når jeg aflevere ham ind ad døren. 

Ej, jeg bliver som pædagog ret provokeret af din besked. Du mener ikke vi siger godmorgen udenfor corona? Men det er vi tvunget til nu? Er du sød at forklare det? 
hvis jeg sidder med 10 børn alene (hvilket absolut ikke er utænkeligt!) en morgen, så ja, så er det stadig min pligt at hjælpe dit barn ind. Men det er også min pligt, at trøste de to andre børn, som måske kom 5min før dig, som stadig sidder på mit lår. 
nogen gange står vi i mega spidsbelastninger og så er det virkelig, at vi kommer på prøve med, hvis behov der er vigtigst! Dig og dit barn? Eller de resterende. 
jeg kan ikke give dig et svar på hvad jeg synes; da det hverdag er en ny opvejning vi må gøre os. 

Anmeld Citér

18. november 2020

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Oddi skriver:

Så du mener ikke at pædagoger tog godt imod børn før corona? Jamen det er da dejligt at du lige sparker til folk, der arbejder hårdt for at passe dine børn, fordi de ikke lige smider alt hvad de har i hænderne for at tage imod dit barn?

Har du det bedre med dig selv nu? 

Selvfølgelig skal man hilse og tage imod børn, men det er sku ikke altid at man lige kan vinke med et barn, hvis man sidder alene med  5-10 andre børn, der også kræver opmærksomhed... 

Anmeld Citér

18. november 2020

Janey

Profilbillede for Janey
Oddi skriver:

Det er slet ikke den oplevelse, jeg har med pædagogerne i min søns børnehave. Selvfølgelig kan de ikke altid slippe alt, hvad de har i hænderne og være 100% på min søn, når han afleveres. Der er jo ikke en til en bemanding, så der kan være andre børn, der er kede af det, har slået sig, skal skiftes osv. og derfor også har brug for opmærksomheden.

Er det så en dag, hvor min søn har brug for lidt hjælp til at komme i gang, så venter jeg gerne de par minutter det kan tage, før der er en pædagog klar. Generelt er de dog meget opmærksomme på børnene og, uanset hvad de er i gang med, siger de altid god morgen og viser, at barnet er set. Man er så heller ikke så skarpt opdelt i, hvilke pædagoger, man tilhører. Hos os tager alle pædagoger sig af alle børn, og det samme gør medarbejdere i andre funktioner som lederen, pedellen, rengøringen og køkkendamen. Børnene kender alle godt og kan modtages af alle.

Selvfølgelig er det et problem, hvis pædagogerne ikke er opmærksomme, fordi de sidder og drikker kaffe eller lignende, men i vores børnehave har jeg aldrig oplevet, at pædagogerne ikke var opmærksomme, medmindre de var i gang med at hjælpe et andet barn. Og det er ikke pga. corona, da vi afleverer indenfor ligesom vi gjorde før corona og skal ikke aflevere til en pædagog i døren eller lågen, som man gør andre steder.

Anmeld Citér

18. november 2020

Øboen

Hold da op, jeg synes nogle af jer - endda pædagogerne - svare mega surt. Trådstarter har jo ikke en forventning om at hendes barn bliver mødt af rød løber, velkomstssang og konfetti. Selvfølgelig må man have en forventning om at ens barn bliver taget imod af en voksen som siger pænt godmorgen og giver en trøstende hånd hvis behovet er der og hvis man som institution ikke kan leve op til noget så basalt, så skal man måske kigge lidt på vagtskemaer eller begynde at brokke sig over normeringen. Og jeg er altså selv pædagog, hvis jeg ved et barn har det svært ved afleveringer, så er man da selvfølgelig mere opmærksom når det barn kommer. 

Jeg synes sagtens du kan bede jeres faste pædagoger om at nævne problematikken til et møde, så pædagogerne på de andre stuer også ved at jeres barn har brug for en ekstra hånd om morgenen.

Anmeld Citér

18. november 2020

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Øboen skriver:

Hold da op, jeg synes nogle af jer - endda pædagogerne - svare mega surt. Trådstarter har jo ikke en forventning om at hendes barn bliver mødt af rød løber, velkomstssang og konfetti. Selvfølgelig må man have en forventning om at ens barn bliver taget imod af en voksen som siger pænt godmorgen og giver en trøstende hånd hvis behovet er der og hvis man som institution ikke kan leve op til noget så basalt, så skal man måske kigge lidt på vagtskemaer eller begynde at brokke sig over normeringen. Og jeg er altså selv pædagog, hvis jeg ved et barn har det svært ved afleveringer, så er man da selvfølgelig mere opmærksom når det barn kommer. 

Jeg synes sagtens du kan bede jeres faste pædagoger om at nævne problematikken til et møde, så pædagogerne på de andre stuer også ved at jeres barn har brug for en ekstra hånd om morgenen.

Selvfølgelig er man opmærksom på det barn, men hun skriver jo ikke hvor længe hun var der før hun bad en pædagog om hjælp eller hvad pædagogen lavede. Hvis pædagogen lige var i gang med noget, eller ventede med at tage imod barnet, fordi hun præcis vidste at barnet har det svært, og hun lod moren/barnet tage beslutningen om hvornår han skulle overdrages.

Hvis drengen ikke er tryg ved hende, kan det da kun blive dårligt hvis hun bare kommer hen og tager barnet. Vi får en mors korte forklaring..

Anmeld Citér

18. november 2020

CKJ

Profilbillede for CKJ
Øboen skriver:

Jeg er vidst den eneste som nævner jeg er pædagog. Og jeg svarer ikke på ts spørsmål. Jeg konfrontere en anden, som udtaler sig om pædagoger generel set. 
Synes du jeg svarer surt? 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.