Hvor meget kan man forvente af en pædagog?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. november 2020

Oddi

Profilbillede for Oddi
BAE skriver:

Så du mener ikke at pædagoger tog godt imod børn før corona? Jamen det er da dejligt at du lige sparker til folk, der arbejder hårdt for at passe dine børn, fordi de ikke lige smider alt hvad de har i hænderne for at tage imod dit barn?

Har du det bedre med dig selv nu? 

Selvfølgelig skal man hilse og tage imod børn, men det er sku ikke altid at man lige kan vinke med et barn, hvis man sidder alene med  5-10 andre børn, der også kræver opmærksomhed... 

Det var da et ubehageligt svar? Underlig retorik egentlig. Jeg forsøgte egentlig bare at svarer på trådstarters spørgsmål, nemlig om hvad man kan forvente af pædagoger ved aflevering. 

Jeg er selv pædagog, og tro mig jeg kender hverdagen. 
Men for lige at tage fat i dine påstande: 

- Jo jeg mener sådanset at pædagogerne gjorde et godt stykke arbejde før corona. Men der findes pædagoger ( jeg ser dem selv, for de er mine kollegaer ) der nærmest “ignorerer” når børn kommer, sidder begravet i en ipad og ikke engang gider sige godmorgen når der står et barn og siger godmorgen. Og et “ Godmorgen Peter” kan man altså godt forlange når børn møder ind. 
Her har corona gjort det fantastisk for dem der har forsøgt at undgå børn der blev afleveret, de er nu tvunget til at sige godmorgen og byde børn velkommen - for børnene afleveres udenfor. 

Jeg har aldrig sagt at nogle skal smide alt hvad de har i hænderne, som sagt, jeg er selv pædagog og kender alt til at have hænderne fulde når børn afleveres. 
Jeg har fantastiske pædagoger i mine børns institution. 9/10 er fantastiske. Men der findes altså nogle der ikke er gode nok og ikke forstår hvad børn har brug for. Og dem har jeg mødt i mine børns institutionsliv. 

Om jeg har det bedre med mig selv? Jeg har det helt fint med mig selv, så det behøver du slet ikke tænke over. Omend jeg ikke umiddelbart føler det var en reel bekymring for mit psykiske helbred, men nok nærmere en skjult tilsvinelse. Men ret mig da hvis jeg tager fejl. 

Jeg synes godt man kan forvente at børn bydes velkommen når de møder ind, at de ikke ignoreres og at der er en der bruger vitterligt 3 sekunder på at sidde/stå ved siden af mit barn og lige siger “hej hej mor”. Og det har jeg desværre oplevet flere gange ikke er standarden hos nogle pædagoger. 

Og ja det kan man godt mens man har 4-5 andre børn, jeg gør det selv hver eneste dag. Ligesom jeg også skifter børnenes bleer, sørger for de får mad, trøster når de er kede af det, sidder med børn der savner deres forældre, sørger for de har varmt tøj på udenfor etc - for det er forventeligt af pædagoger, ligesom det i min optik også er forventeligt at pædagogerne sørger for at tage imod børnene på en rar måde. 

Men tak for dit svar, også selvom jeg ikke rigtig forstår formålet. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. november 2020

LSS

CKJ skriver:

Ej, jeg bliver som pædagog ret provokeret af din besked. Du mener ikke vi siger godmorgen udenfor corona? Men det er vi tvunget til nu? Er du sød at forklare det? 
hvis jeg sidder med 10 børn alene (hvilket absolut ikke er utænkeligt!) en morgen, så ja, så er det stadig min pligt at hjælpe dit barn ind. Men det er også min pligt, at trøste de to andre børn, som måske kom 5min før dig, som stadig sidder på mit lår. 
nogen gange står vi i mega spidsbelastninger og så er det virkelig, at vi kommer på prøve med, hvis behov der er vigtigst! Dig og dit barn? Eller de resterende. 
jeg kan ikke give dig et svar på hvad jeg synes; da det hverdag er en ny opvejning vi må gøre os. 

Må en pædagog i en børnehave være alene med 10 børn? 

Anmeld Citér

18. november 2020

Oddi

Profilbillede for Oddi
LSS skriver:

Ja det må en pædagog gerne. At det så er en virkelig dårlig normering, virkelig dårlig ledelse og et dårligt børneliv er en anden sag. Men der er ingen regler imod det. 

Også derfor det er så vigtigt med minimumsnormeringer, så vi kan få nogle regler og det ikke er vores børn der skal betale prisen for ringe ledelse og dårlige kommunale budgetter. 

Anmeld Citér

18. november 2020

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Skader det dig at spørge en anden pædagog om hun vil tage ham? - Jeg kan ikke rigtig se problemet

Anmeld Citér

18. november 2020

CKJ

Profilbillede for CKJ
LSS skriver:

Ja. Der er ingen minimumsnormering. Og det oplever de fleste - dagligt vil jeg tro 

Anmeld Citér

18. november 2020

Anonym trådstarter

Kære jer

Jeg laver lige et samlet svar. Jeg ville have skrevet lidt flere detaljer men var bange for at min besked ville blive for lang. 

Jeg forventer ingen rød løber og konfetti, som en skrev. Jeg forventer blot at min søn hjælpes lidt i gang. 

Den dag jeg skrev om var pædagogen beskæftiget med noget andet og jeg ventede et par minutter til hun blev færdig for at bede hende om at tage ham.

Jeg oplever dog ofte, at pædagogerne sidder sammen og snakker, når vi kommer om morgenen. Jeg har flere gange afleveret ham, hvor de sagde godmorgen og bare blev siddende og fortsatte deres snak. Jeg synes det er malplaceret at jeg skal spørge om de vil tage ham, når de bare sidder og hyggesnakker. 

Det skal lige siges at børnehaven er opdelt i grupper (to stuer hver gruppe) og pædagogerne kender udmærket børnene. Stuerne har altid samarbejdet på tværs, så det er ikke fordi de slet ikke kender min søn.

Anmeld Citér

18. november 2020

lineog4

Anonym skriver:

Kære jer

Jeg laver lige et samlet svar. Jeg ville have skrevet lidt flere detaljer men var bange for at min besked ville blive for lang. 

Jeg forventer ingen rød løber og konfetti, som en skrev. Jeg forventer blot at min søn hjælpes lidt i gang. 

Den dag jeg skrev om var pædagogen beskæftiget med noget andet og jeg ventede et par minutter til hun blev færdig for at bede hende om at tage ham.

Jeg oplever dog ofte, at pædagogerne sidder sammen og snakker, når vi kommer om morgenen. Jeg har flere gange afleveret ham, hvor de sagde godmorgen og bare blev siddende og fortsatte deres snak. Jeg synes det er malplaceret at jeg skal spørge om de vil tage ham, når de bare sidder og hyggesnakker. 

Det skal lige siges at børnehaven er opdelt i grupper (to stuer hver gruppe) og pædagogerne kender udmærket børnene. Stuerne har altid samarbejdet på tværs, så det er ikke fordi de slet ikke kender min søn.

Jeg tænker du så skal sige til de faste pædagoger om man kan lave en aftale til jer.

Når jeg afleverede om morgenen ønskede jeg ikke en pædagog gik ind med det samme. Jeg ville gerne lige sidde og have lidt tid i deres Børnehave/vuggestue. Og jeg sagde selv til, hvornår der var brug for hjælp (hvis der var behov for hjælp).

Så tænker det er vigtigt, at åbne munden og fortælle om behov, for vi er jo alle forskellige. Og så kan man vel egentlig forvente at pædagogerne gør  hvad man har aftalt 

Anmeld Citér

18. november 2020

LSS

Oddi skriver:

Ja det må en pædagog gerne. At det så er en virkelig dårlig normering, virkelig dårlig ledelse og et dårligt børneliv er en anden sag. Men der er ingen regler imod det. 

Også derfor det er så vigtigt med minimumsnormeringer, så vi kan få nogle regler og det ikke er vores børn der skal betale prisen for ringe ledelse og dårlige kommunale budgetter. 

Ej hvor vildt. Jeg ville godt nok aldrig aflevere mig barn til en voksen der samtidig også skal passe 9 andre. 

Anmeld Citér

18. november 2020

LSS

CKJ skriver:

Ja. Der er ingen minimumsnormering. Og det oplever de fleste - dagligt vil jeg tro 

Vildt. Har aldrig oplevet det i mine børns børnehave. Heldigvis. Ellers havde de ikke været der.

Anmeld Citér

18. november 2020

Anonym

Du kan forvente det du allerede har forventningsafstemt med personalet. 

Jeg er, som flere her pædagog i dagtilbud, og vi sidder aldrig og drikker kaffe sammen og hyggesnakker. Vi fordeler og planlægger dagen, der kan være opstået sygdom, møder el andet vi skal have planlagt dagen efter. 

Du kan ikke forvente at alle ved hvad din søn præcis har behov for, især ikke med 40 andre børn i samme institution. Men du kan sætte ord på det og dermed hjælpe en uvidende pædagog fra anden stue. “Min søn har svært ved at sige farvel, kan du hjælpe?” 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.