Udtalelse af navn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13.749 visninger
54 svar
108 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
15. september 2020

Bit

Hej 

Mig og min kæreste står i et dilemma vedrørende navngivning af vores lille datter. Vi faldt tidligt over navnet Agda og har uden at tænke over der altid udtalt det ligesom Magda uden M. Altså med et blødt g. 

Meen

Vi har jo så senere fundet ud af at det er et gammelt svensk navn der udtales med er hårdt g ligesom Agathe. Og når folk ser der på skrift siger de også tit Agda med hårdt g, selvom det er et ret sjællendt navn.

Vi har kaldt hende det så længe nu at hun bare ikke kan hede andet. Så vores dilemma er om vi bare skal navngive hende Agda og sige at det altså udtales med blødt g. Ligesom Magnus, Magda, Agnes og de fleste andre Ag navne.

Må man godt bare det ? Altså opfinde sin egen udtalelse? Og er det for specielt og noget hun vil blive træt af at skulle rette folk i.

Anden løsning er at stave det Auda. Vi syntes bare slet ikke det er ligeså flot og at det får navnet til at skifte meget karakter

Kom meget gerne med jeres input ��

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. september 2020

esioul

Bit skriver:

Hej 

Mig og min kæreste står i et dilemma vedrørende navngivning af vores lille datter. Vi faldt tidligt over navnet Agda og har uden at tænke over der altid udtalt det ligesom Magda uden M. Altså med et blødt g. 

Meen

Vi har jo så senere fundet ud af at det er et gammelt svensk navn der udtales med er hårdt g ligesom Agathe. Og når folk ser der på skrift siger de også tit Agda med hårdt g, selvom det er et ret sjællendt navn.

Vi har kaldt hende det så længe nu at hun bare ikke kan hede andet. Så vores dilemma er om vi bare skal navngive hende Agda og sige at det altså udtales med blødt g. Ligesom Magnus, Magda, Agnes og de fleste andre Ag navne.

Må man godt bare det ? Altså opfinde sin egen udtalelse? Og er det for specielt og noget hun vil blive træt af at skulle rette folk i.

Anden løsning er at stave det Auda. Vi syntes bare slet ikke det er ligeså flot og at det får navnet til at skifte meget karakter

Jeg ville blive træt af at skulle rette udtalen..

Havde nok fundet et andet navn.. 

Anmeld Citér

15. september 2020

AnoMor

Bit skriver:

Hej 

Meen

Synes i skal kalde hende lige der i har lyst til. Kan ærlig talt ikk se den store forskel i at vælge et specielt navn som Agda og fortælle folk det er med blot g eller at hedde Camilla som mig og hver gang skal sige om det er med C eller K. 

da jeg læste det læste jeg det også med hårdt g. Som jeg personligt faktisk lyder bedre også sødere end med blødt d. Magda siger jeg også med hårdt g 

Anmeld Citér

15. september 2020

Gæsten1984

Profilbillede for Gæsten1984
Bit skriver:

Hej 

Meen

Min datter hedder Madeleine, og ALLE udtaler det madeleeeeeeeeein, og vi retter folk og siger det skal udtales dansk som MadeLINE.

Sådan er det for jeg synes den stavemåde vi har valgt er pænest. 

Anmeld Citér

15. september 2020

Pb18

Mange navne kan udtales forskelligt og det vil tit afhænge af dialekt eller om man kender nogle med lignende navne, som udtales på en bestemt måde. Fx Maria, som nogle jo nærmere udtaler Marija, Nathalie som udtales Na-ta-li-e eller Na-ta-li, Mary med dansk eller engelsk udtale osv. 

Jeg ville også som udgangspunkt sige Agda, som Magda (med blødt G) men så er der andre, der udtaler Magda, med hårdt G. Så, det jeg prøver at sige, er at I jo bestemmer udtalen og så længe at I ikke prøver at overbevise folk om at det udtales Kirsten, så tænker jeg at de fleste hurtigt lærer det. 

Anmeld Citér

15. september 2020

Anonym

Gæsten1984 skriver:

Min datter hedder Madeleine, og ALLE udtaler det madeleeeeeeeeein, og vi retter folk og siger det skal udtales dansk som MadeLINE.

Sådan er det for jeg synes den stavemåde vi har valgt er pænest. 

Det kan da aldrig nogensinde blive til Madeline?

E kommer før I, og det giver Madaleene.

Lidt ligesom at sige, at 2+2 er 5, for det kan vi bedst lide.

Anmeld Citér

15. september 2020

LSS

Agda ville jeg udtale som Akda. Ville nok vælge et andet navn, det er alt for specielt og ville være træt af at skulle rette udtalen. 

Anmeld Citér

15. september 2020

LSS

Anonym skriver:

Enig her. 

Anmeld Citér

15. september 2020

Anonym

Min pige hedder Ada som vi udtaler ADDA (altså kort A lyd)

Jeg ville udtale AGDA som AKDA. Og hvis det er det bløde G lyd I elsker så måske skrive Augda  

Anmeld Citér

15. september 2020

Gæsten1984

Profilbillede for Gæsten1984
Anonym skriver:

Hvad skal jeg bruge din mening til 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.