Udtalelse af navn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. september 2020

LSS

BAE skriver:

Synes ikke det var super sødt, men det er sådan set også lige meget, for det var DIN kommentar. Synes jeg faktisk var unødvendig. 

“Hvad skal jeg bruge din mening til?

Den er vel på sin plads her 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. september 2020

Anonym

Man kan jo vælge bare at stave sit barns navn, som man vil, men jeg synes nu, at man gør sig selv og sine børn en stor tjeneste, hvis man lige bruger et øjeblik til at forholde sig til de staveregler, vi har i Danmark. 
Fx navnet Ada - eftersom der kun er 1 vokal, så er det en lang vokal foran - dvs. at følger man stavereglerne, så udtales det aada og ikke adda. 
Lidt det samme med navnet Madeleine (som en anden bruger også prøver et forklare) - ei udtales ikke som i. 
I tilfældet med Agda, så er der faktisk ikke nogen regel for dette, men det er jo klart, at når Agda er et kendt navn, som udtales med hårdt g, så vil folk forvente, at det udtales sådan. 

Anmeld Citér

15. september 2020

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)

“Hvad skal jeg bruge din mening til?

Den er vel på sin plads her 

Ja hvorfor er hun en hidsigprop? 

Anmeld Citér

15. september 2020

Anonym

Anonym skriver:

Man kan jo vælge bare at stave sit barns navn, som man vil, men jeg synes nu, at man gør sig selv og sine børn en stor tjeneste, hvis man lige bruger et øjeblik til at forholde sig til de staveregler, vi har i Danmark. 
Fx navnet Ada - eftersom der kun er 1 vokal, så er det en lang vokal foran - dvs. at følger man stavereglerne, så udtales det aada og ikke adda. 
Lidt det samme med navnet Madeleine (som en anden bruger også prøver et forklare) - ei udtales ikke som i. 
I tilfældet med Agda, så er der faktisk ikke nogen regel for dette, men det er jo klart, at når Agda er et kendt navn, som udtales med hårdt g, så vil folk forvente, at det udtales sådan. 

Jeg er egentlig enig. Nu er det mig, der har en datter med navnet Ada (udtalt ADDA) 

og det skyldes faktisk en familie historie. Min bedste hed Ada - men kunne ikke lide det, så hun udtalte det ADDA. Men min datter navngivet efter min bedstemor, som hun staves Ada men kaldes ADDA. Nu har hun så et helt normalt fornavn også - af samme grund. 

Så er i bund og grund enig. 

Anmeld Citér

15. september 2020

Anonym

Tjah, altså - som en anden forklarer fint ovenfor, giver det som minimum meget god mening at følge de staveregler, der nu engang er. Det handler ikke så meget om, hvad vi hver især går rundt og synes er pænt - men om at “ei” nu engang ikke udtales som “i“.

Lidt ligesom (med et lidt ekstremt eksempel) at bogstavskombinationen “Gitte” heller ikke udtales som “Anne”

Der hvor der er et fortolkningsrum (som fx Agda), ville jeg personligt vælge det mest lydrette og slippe for bøvlet - og derfor lande på Auda. 

Anmeld Citér

15. september 2020

Gæsten1984

Profilbillede for Gæsten1984
Anonym skriver:

Måske til at blive klogere på, at hun er døbt ét navn, og I kalder hende noget andet? Hvis I ønskede Madeline (fint navn), så kunne I jo have døbt hende det.

Der ER jo en grund til, at ALLE kalder hende det andet.

Nu kan man heldigvis udtale navne på mange måder  bare fordi mit navn staves Tina, så udtaler mange det Tiiiiiiiina eller Tinnnnnna.

Jeg har døbt og stavet navnet rigtigt, og heldigvis er vi omgivet af mennesker der godt kan rettes og fremafrettet udtaler navnet rigtigt. Men tak for din mening den kan jeg på ingen måde bruge til noget.

God aften 

Anmeld Citér

15. september 2020

Anonym

Anonym skriver:

Jeg er egentlig enig. Nu er det mig, der har en datter med navnet Ada (udtalt ADDA) 

og det skyldes faktisk en familie historie. Min bedste hed Ada - men kunne ikke lide det, så hun udtalte det ADDA. Men min datter navngivet efter min bedstemor, som hun staves Ada men kaldes ADDA. Nu har hun så et helt normalt fornavn også - af samme grund. 

Så er i bund og grund enig. 

Det er også en rigtig sød historie, og jeg kan godt forstå, at I har gjort, som I har...

Anmeld Citér

15. september 2020

Gæsten1984

Anonym skriver:

Kan sagtens klappe stave det for dig. 

Vi udtaler det ma-de-le-ine og for en god ordens skyld, ikke at det bekymre mig hvad en anonym mener, så trækker vi lidt på "le" i navnet og hurtigt ender på Ine. 

Anmeld Citér

15. september 2020

Anonym

Gæsten1984 skriver:

Nu kan man heldigvis udtale navne på mange måder  bare fordi mit navn staves Tina, så udtaler mange det Tiiiiiiiina eller Tinnnnnna.

Jeg har døbt og stavet navnet rigtigt, og heldigvis er vi omgivet af mennesker der godt kan rettes og fremafrettet udtaler navnet rigtigt. Men tak for din mening den kan jeg på ingen måde bruge til noget.

God aften 

Der er nu ingen grund til at blive fornærmet eller noget, bare fordi folk fortæller dig, at der er en grund til, at folk udtaler dit barns navn anderledes end du vil have

Anmeld Citér

15. september 2020

Gæsten1984

Anonym skriver:

Der er nu ingen grund til at blive fornærmet eller noget, bare fordi folk fortæller dig, at der er en grund til, at folk udtaler dit barns navn anderledes end du vil have

Men hvordan vil du så udtale Phillip eller Jean? Same same 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.