Har fået en underretning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. september 2020

Anonym trådstarter

mor:) skriver:

Du kan synes hvad du vil men der er en klar lovgivning omkring det. 

Ja, og det er den jeg leder efter. Kan du henvise noget?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. september 2020

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Så var min dreng nok ikke så glad, velfungerende, vellidt og social, som de selv altid har beskrevet ham. Mon ikke de børn der udsættes for vold er mere indadvendte og ikke snaksagelige. Eller de kan også være voldelige overfor andre børn hvis de selv bliver udsat for vold. 

Jeg tror næppe at man kan skjule det helt når de har været sammen med ham i 5 år, hver dag i 7-8 timer. 

Det behøver de absolut ikke at være, børn kan skjule utrolig meget, så de kan sagtens fungere fint i daginstitutionen, så det udelukker altså ingenting.

Børn der udsættes for vold, kan også være de børn der dominere, snakker, kan en masse osv der er ingen der kan sige hvordan et barn reagere på vold og vold kan jo være mange ting og i mange grader

Anmeld Citér

3. september 2020

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet
Anonym skriver:

Ja, og det er den jeg leder efter. Kan du henvise noget?

Serviceloven paragraf 153

Anmeld Citér

3. september 2020

Drwhosaidthat

Ja, pædagogen er forpligtet til at lave en underretning ved den mindste mistanke. Du kan finde det i serviceloven paragraf 153, skærpet underretningspligt. 

Jeg forstår det er træls, men pædagogen har handlet helt efter bogen. Så thumbs up til den institution for at gøre deres arbejde ordentligt. 

Anmeld Citér

3. september 2020

Matsør

Profilbillede for Matsør
Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig
Anonym skriver:

Der er ikke tvivl om at kommunen skal reagere, men at pædagogerne laver en underretning på det grundlag?

Ja, de SKAL underrette uanset deres eget syn på sagen. Samme regler gælder på mit arbejde (folkeskole): hvis et barn på nogen som helst måde udtrykker at det er blevet slået eller mishandlet, SKAL vi underrette til ledelsen, som underretter til kommunen, der sender en rådgiver ud med det samme. Der holdes en børnefaglig samtale med barnet, inden forældrene informeres. Hvis rådgiver vurderer, at barnet reelt er blevet slået eller i fare, tages barnet med, også inden forældrene får besked.

Jeg må som lærer IKKE vurdere ud fra mit kendskab til barn og familie, og jeg må heller ikke kontakte forældrene undervejs.

Det er barsk og ikke en rar situation at stå i. Det sker heldigvis ikke tit, og det kan skabe dybe sår og mistillid for forældrene. Jeg kan sagtens forstå jeres tanker. Men det er ud fra devisen hellere en gang for meget end en gang for lidt. 

Anmeld Citér

3. september 2020

Anonym

Anonym skriver:

Kære piger, 

Jeg har brug for sparring og I plejer at være så gode til at sparre med. 

Vi er mor, far og to børnehave børn. Børnene har gået på samme institution lige siden de var 9 mdr. Nu er de 3 og 5.

Idag bliver vi ringet op af kommunen, som inviterer os til samtale fordi vores ældste har fortalt at han bliver slået af far herhjemme. Min mand og jeg er fuldstændig i chok, og vælger selvfølgelig at forlade arbejdet for at komme til samtalen. 

Her sidder der 2 medarbejdere fra kommunen + to pædagoger fra vores søns stue. Vi får udleveret en seddel med et referat af hvad underretningen går ud på. 

Kommunen har fået en underretning fra børnehaven fordi en pædagog havde siddet med 4 børn, hvoraf den ene var vores søn, og spillet billede lotteri. Her dukker der et billede op af én som slår, og pædagogen fortæller at man ikke må slå fordi den der bliver slået bliver ked af det. Her udtaler vores dreng "min far har slået mig på numsen og sendt mig på mit værelse. Det er meget lang tid siden men det gør stadigvæk ondt"

Pædagogerne i børnehaven har kendt vores dreng som sagt i 5 år og vi som forældre har et udmærket samarbejde med dem. De har aldrig set vores dreng med blå mærker, eller at han ikke ønsker at komme hjem med os når vi henter ham. Han har aldrig før sagt at han bliver slået. De beskriver endda at han er en glad og vellidt dreng i trivsel og at han er meget social og udvikler sig normalt. De har til gengæld hørt ham fortælle os hver morgen ved aflevering, at vi skal komme og hente ham kl 13 fordi han kan ikke vente til kl 15. 

Til samtalen idag spørger vi så, om den ene episode virkelig er grund nok til at de laver en underretning og indkalder os til samtale, også når de kender vores dreng og vores familie og ved at der aldrig har været noget i den dur. De siger så, at de ifølge loven skal handle på det, også når det er på et så tyndt grundlag. Kan det virkelig passe??? Kan det virkelig passe at vi forældre skal udsættes for den her stress og ubehag på baggrund af INGENTING???

Jeg er klar over at de skal undersøge alle underretninger og gudskelov for det. Men i det her tilfælde er det virkelig et overkill med alle de baggrundsinformationer som børnehaven kender til. 

Jeg har googlet omkring regler ift. underretningspligt og kan ingen steder finde, at man har pligt til at underrette på et sådant tyndt grundlag. Er der nogen der kan henvise til et skriv?

Det skal lige siges at sagen blev lukket efter et kvarters samtale, men jeg sidder stadig med en knude i maven og føler mig totalt misbrugt  

EDIT glemte helt at nævne at socialrådgiveren fra kommunen har haft en samtale med vores søn inden vores samtale idag (hvilket vi intet vidste om). Her blev han spurgt om han bliver slået af nogen, hvortil han svarede nej. 

Ved mistanke om vold eller misbrug- SKAL barnet gennem en samtale inden forældrene bliver indkaldt og oplyst om underretningen....for at sikre barnet, og så forældre/implicerede ikke præger barnet inden samtalen....

Man kan mene hvad man vil.... men det lyder til at institutionen har gjort præcist som loven forskriver.... vurderes det at der ikke er hold i sagen, lukkes den....

Om det er overkill.....nej det mener jeg ikke.... jeg var også et glad og vel tilpas barn.....udadtil..... for ingen så den incest, massive psykiske og fysiske vold der forgik dagligt i vores hjem....

Jeg arbejder selv som socialrådgiver, men kommer aldrig til at arbejde på børn og unge området, af den grund at man oftes vægter forældres tarv frem for barnets....... om man vil eller ej.

Anmeld Citér

3. september 2020

Anonym

Anonym skriver:

Kære piger, 

Jeg har brug for sparring og I plejer at være så gode til at sparre med. 

Vi er mor, far og to børnehave børn. Børnene har gået på samme institution lige siden de var 9 mdr. Nu er de 3 og 5.

Idag bliver vi ringet op af kommunen, som inviterer os til samtale fordi vores ældste har fortalt at han bliver slået af far herhjemme. Min mand og jeg er fuldstændig i chok, og vælger selvfølgelig at forlade arbejdet for at komme til samtalen. 

Her sidder der 2 medarbejdere fra kommunen + to pædagoger fra vores søns stue. Vi får udleveret en seddel med et referat af hvad underretningen går ud på. 

Kommunen har fået en underretning fra børnehaven fordi en pædagog havde siddet med 4 børn, hvoraf den ene var vores søn, og spillet billede lotteri. Her dukker der et billede op af én som slår, og pædagogen fortæller at man ikke må slå fordi den der bliver slået bliver ked af det. Her udtaler vores dreng "min far har slået mig på numsen og sendt mig på mit værelse. Det er meget lang tid siden men det gør stadigvæk ondt"

Pædagogerne i børnehaven har kendt vores dreng som sagt i 5 år og vi som forældre har et udmærket samarbejde med dem. De har aldrig set vores dreng med blå mærker, eller at han ikke ønsker at komme hjem med os når vi henter ham. Han har aldrig før sagt at han bliver slået. De beskriver endda at han er en glad og vellidt dreng i trivsel og at han er meget social og udvikler sig normalt. De har til gengæld hørt ham fortælle os hver morgen ved aflevering, at vi skal komme og hente ham kl 13 fordi han kan ikke vente til kl 15. 

Til samtalen idag spørger vi så, om den ene episode virkelig er grund nok til at de laver en underretning og indkalder os til samtale, også når de kender vores dreng og vores familie og ved at der aldrig har været noget i den dur. De siger så, at de ifølge loven skal handle på det, også når det er på et så tyndt grundlag. Kan det virkelig passe??? Kan det virkelig passe at vi forældre skal udsættes for den her stress og ubehag på baggrund af INGENTING???

Jeg er klar over at de skal undersøge alle underretninger og gudskelov for det. Men i det her tilfælde er det virkelig et overkill med alle de baggrundsinformationer som børnehaven kender til. 

Jeg har googlet omkring regler ift. underretningspligt og kan ingen steder finde, at man har pligt til at underrette på et sådant tyndt grundlag. Er der nogen der kan henvise til et skriv?

Det skal lige siges at sagen blev lukket efter et kvarters samtale, men jeg sidder stadig med en knude i maven og føler mig totalt misbrugt  

EDIT glemte helt at nævne at socialrådgiveren fra kommunen har haft en samtale med vores søn inden vores samtale idag (hvilket vi intet vidste om). Her blev han spurgt om han bliver slået af nogen, hvortil han svarede nej. 

Kommunen må i denne situation gerne afholde børnesamtale uden jeres viden i det underretningen går på at i har udsat jeres barn for vold. 

Anmeld Citér

3. september 2020

Måskemor

Jeg forstår virkelig godt, at I bliver chokeret. 

Jeg ved ingenting om det, men min søn har også nogle gange sagt nogle ting, som jeg da virkelig ikke håber han siger i børnehaven! Især ikke, hvis man skal underrette på så tyndt grundlag som I har oplevet.

fx. “min far drikker øl” (det gør vi så næsten aldrig) eller “av mor, du slog mig” (hvis jeg ved et uheld har ramt ham med noget).

Anmeld Citér

3. september 2020

Anonym

Anonym skriver:

Mon ikke man havde opdaget at der foregik vold på 5 år?.når de ellers beskriver ham som en velfungerende og glad dreng...

Man kan ALDRIG vide om børn er udsat for vold, ej heller selv om man kender barnet.

der er hver år ufattelig mange børn der udsættes for vold uden nogle opdager det. 

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

3. september 2020

AnoMor

Anonym skriver:

Så var min dreng nok ikke så glad, velfungerende, vellidt og social, som de selv altid har beskrevet ham. Mon ikke de børn der udsættes for vold er mere indadvendte og ikke snaksagelige. Eller de kan også være voldelige overfor andre børn hvis de selv bliver udsat for vold. 

Jeg tror næppe at man kan skjule det helt når de har været sammen med ham i 5 år, hver dag i 7-8 timer. 

Børn i den alder er utrolig gode til at tilpasse sig udadtil selvom fe indeni måske ikke har det godt. 
Så nej det er bestemt ikke overkill. De har handlet lige efter bogen. 

Tænk hvis far virkelig havde slået ham (siger jeg selvfølgelig ikke at han har) og drengen endelig har taget mod til at sige noget og pædagogerne så havde tænkt som du ønskede. “Ah behøver ikk indberette for han fungerer jo godt osv”. Så skulle barnet blive i vold og knækkes fordi de ikk skred ind i tide. 

Men igen. Forstår godt ubehaget. Men tag en snak med jeres dreng om at man ikke må lyve. Og så kom videre. Sagen er lukket jo 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.