FIF til pottetræning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. juli 2020

AnoMor

Nielsen333 skriver:

Siger heller ikke de er mere normale end andre, bare at det er helt normalt kun at bruge dem, ligeså vel som det er normalt kun at bruge bleer med velcrolukning. Grunden til jeg gik ud fra at hun ikke kan få dem af er, at ts skriver at dagplejeren bruger dem. Det er jo også noget sværere for barnet, at tage fat med begge hænder i bleen og trække den ned om anklerne, end det er at hive velcrolukningen af. Må jeg spørge hvorfor din søn stadig bruger ble? 

Det var også det jeg mente med at hvis datteren ikk kan få dem af er de måske gode at prøve for ts  

han bruger kun ble om natten. Jeg går meget efter princippet at den ikke fjernes før han selv ytre ønske om det. Og det har han ikke gjort endnu. Plus bleerne er fortsat meget våde om morgenen. Han er blefri om dagen uden uheld  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. juli 2020

Nielsen333

Unicorn1 skriver:

Problemet er, at vores datter ikke har det godt med bleen, og faktisk er ulykkelig meget af tiden, når hun har den på.. Hun prøver desperat at tage den af hele tiden, og jeg synes, at det er synd at tvinge hende til at have den på, hvis et eller andet godt fif kunne lære hende, at potten er okay.. Hun elsker at sidde på potten, men bliver der bare ikke så længe.. 

Og hvad nu hvis hun bare er genert, og måske synes, at det er pinligt at vi andre skal se, at hun tisser på potten? Så ville det da være mega ærgerligt at vi ikke prøvede nogle forskellige tricks, som ville gøre, at hun fik sit ønske opfyldt 

Ja, har set at du skrev at hun ikke vil have bleen på, men har I overvejet at bruge de dér bleer som er lavet af stof? Det kunne jo være det var fordi hun synes det er ubehageligt at være "lukket inde" i plastik. Jeg tror jeg ville prøve at købe en enkelt ble i stof, for eksempel fra Imse Vimse. Har aldrig prøvet dem selv, men har hørt de skulle være gode  Så kan I i hvert fald udelukke, at det er materialet der er problemet. 

Anmeld Citér

17. juli 2020

AnoMor

Forresten en anden ting der måske kan være en hjælp. Min søn var heller ikke super glad for potten. Den fjernede vi egentlig hurtigt og købte i stedet sådan et baby bræt fra Ikea så han bare sad på toilettet i stedet. Det kunne måske også være en mulighed og prøve hvis i ikke har gjort det  

Anmeld Citér

17. juli 2020

Nielsen333

Unicorn1 skriver:

Grunden til, at dagpleje bruger dem, når hun skal sove, er fordi hun ikke kan trække dem ned pga. selen.. Ligeså snart hun lurer, hvordan man river dem op, så gør hun bare det.. 

Hun kan uden problemer trække dem ned, hvis der ikke er en sele til at holde dem oppe.. Altså pigen kan klæde sig helt af og tage sit tøj på igen efter at have fjernet sin ble, så en bukseble er ingen hindring 

Okay, ja så er der jo ingen idé i at bruge dem  Jeg ville som sagt prøve en ble af stof, derudover tale med lægen om evt undersøgelse for blærebetændelse (hvilket er meget normalt for små børn at få), og spørge SP om hun mener man skal overtale et barn under to år til at blive siddende på potten. Det er umiddelbart lige de råd jeg kan komme på 

Anmeld Citér

17. juli 2020

fehår

Nielsen333 skriver:

Men der er jo stor forskel på at øve pottetræning og at smide bleen? Man kan jo godt gøre det ene uden at gøre det andet. Og hvis hun ikke vil sidde på potten, hvad er så idéen i at lokke hende til det når hun er så lille? Jeg synes da du skal spørge sundhedsplejersken om hun oprigtigt mener, at man skal overtale så lille et barn til det. Én ting er jo hvis barnet gerne selv vil, men hvis ikke det er tilfældet, så tror jeg da de fleste fagpersoner vil være enige om, at man bare skal vente til barnet er ældre, når der er tale om en knap 2-årig. 

Det er en interessant diskussion, for det er jo en relativ ny og moderne ting, at børn først smider bleen "sent". Før i tiden var blefri ved halvandenårsalderen ret normalt, og sådan er det stadig mange andre steder i verden. 

Vi er meget glade for at lade børnene selv styre løbet og vente til, at de nærmest pottetræner sig selv, men ikke alle børn er ens. Hvis TS' datter reelt ikke kan lide at have ble på, så er pottetræning vel vejen frem. At hun ikke kan lide at sidde på potten, er jo netop noget af det, der skal trænes.

Anmeld Citér

17. juli 2020

Nielsen333

Og så vil jeg også anbefale jer at prøve at tage hende ud på potten eller toilettet som det første når hun står op hjemme hos jer. Altså både om morgenen og efter lur på de dage hvor hun ikke er i dp. Det er altid en god ting at gøre så de vænner sig til det, og når hun tydeligvis rigtig gerne vil af med bleen, så vil det jo også give den bonus at hun forbinder dét at komme på toilet/potte med noget godt, for til sidst vil hun jo huske at hun får bleen af lige inden 

Anmeld Citér

17. juli 2020

Nielsen333

Det er en interessant diskussion, for det er jo en relativ ny og moderne ting, at børn først smider bleen "sent". Før i tiden var blefri ved halvandenårsalderen ret normalt, og sådan er det stadig mange andre steder i verden. 

Vi er meget glade for at lade børnene selv styre løbet og vente til, at de nærmest pottetræner sig selv, men ikke alle børn er ens. Hvis TS' datter reelt ikke kan lide at have ble på, så er pottetræning vel vejen frem. At hun ikke kan lide at sidde på potten, er jo netop noget af det, der skal trænes.

Jeg ved intet om hvad der var normalt før i tiden, men fagpersoners viden og retningslinjer ændrer sig jo hele tiden, og sådan er det jo med alt??? Og det sker vel af en grund. Der er jo mange ting vi er gået helt væk fra mht opdragelse og tilvænning af børn, for eksempel at man ikke skal sætte dem i højstol før de har lært at sidde selv. Som der også er nogen der skriver her i tråden, så kan dét at "presse" barnet jo også have den stikmodsatte effekt. Så hvis jeg var TS ville jeg helt sikkert spørge SP om hun har ment det på den måde, at barnet skal overtales til at sidde på potte. Medmindre SP altså allerede har forklaret TS dette. 

Anmeld Citér

17. juli 2020

fehår

Nielsen333 skriver:

Jeg ved intet om hvad der var normalt før i tiden, men fagpersoners viden og retningslinjer ændrer sig jo hele tiden, og sådan er det jo med alt??? Og det sker vel af en grund. Der er jo mange ting vi er gået helt væk fra mht opdragelse og tilvænning af børn, for eksempel at man ikke skal sætte dem i højstol før de har lært at sidde selv. Som der også er nogen der skriver her i tråden, så kan dét at "presse" barnet jo også have den stikmodsatte effekt. Så hvis jeg var TS ville jeg helt sikkert spørge SP om hun har ment det på den måde, at barnet skal overtales til at sidde på potte. Medmindre SP altså allerede har forklaret TS dette. 

Men det interessante er jo, hvorfor de retningslinjer har ændret sig, ikke kun, at de har ændret sig  

Men jeg er helt enig, selvfølgelig skal børn ikke presses til at sidde på potten. Den bog, jeg anbefalede tidligere, går heller ikke ind for sådan en tilgang. Den handler om stille og roligt at lære børn, at tis og pøls hører til på toilettet/potten. Det er en meget blid tilgang uden belønninger og pres, og hos os fungerede det så fint. 

Vores SP, læge og dagplejer bakkede forresten varmt op om, at vi fjernede bleen ved 21 måneder, når vores pige nu blev så ulykkelig af at få den på.

Anmeld Citér

17. juli 2020

Nielsen333

fehår skriver:

Men det interessante er jo, hvorfor de retningslinjer har ændret sig, ikke kun, at de har ændret sig  

Men jeg er helt enig, selvfølgelig skal børn ikke presses til at sidde på potten. Den bog, jeg anbefalede tidligere, går heller ikke ind for sådan en tilgang. Den handler om stille og roligt at lære børn, at tis og pøls hører til på toilettet/potten. Det er en meget blid tilgang uden belønninger og pres, og hos os fungerede det så fint. 

Vores SP, læge og dagplejer bakkede forresten varmt op om, at vi fjernede bleen ved 21 måneder, når vores pige nu blev så ulykkelig af at få den på.

Men din datter havde jo så vidt jeg kan læse mig til slet heller ikke noget imod at sidde på potten i længere tid? Jeg synes bestemt man skal lade barnet slippe for bleen så længe det fungerer med potten eller toilettet.

Jeg går i øvrigt heller ikke ind for det med belønninger, ikke kun ift det her med pottetræning, men helt generelt. Det er faktisk en ting hvor jeg personligt undrer mig meget over hvordan og hvorfor det er blevet en del af de gængse opdragelsesmetoder, da jeg overordnet ikke kan se det konstruktive i det, selvom der selvfølgelig kan være undtagelsessituationer. 

Anmeld Citér

17. juli 2020

fehår

Nielsen333 skriver:

Men din datter havde jo så vidt jeg kan læse mig til slet heller ikke noget imod at sidde på potten i længere tid? Jeg synes bestemt man skal lade barnet slippe for bleen så længe det fungerer med potten eller toilettet.

Jeg går i øvrigt heller ikke ind for det med belønninger, ikke kun ift det her med pottetræning, men helt generelt. Det er faktisk en ting hvor jeg personligt undrer mig meget over hvordan og hvorfor det er blevet en del af de gængse opdragelsesmetoder, da jeg overordnet ikke kan se det konstruktive i det, selvom der selvfølgelig kan være undtagelsessituationer. 

Nej, hun havde heller ikke noget mod at sidde på potten, men hun fattede heller ikke ideen. Der brugte jeg metoden fra bogen, og i den bog står der en masse om, at man sagtens kan bruge metoden uden at ens børn har spor interesse i, eller lyst til, at sidde på potten  Og jeg talte ikke med læge og SP om det i detaljer; jeg fortalte blot, at vi havde planer om at bruge ferien på at fjerne bleen og lære hende at bruge potten, fordi bleskift var så opslidende for alle. 

Jeg går som udgangspunkt heller ikke ind for belønninger hos så små børn. Det fungerer heller ikke, er min erfaring, før de bliver en del større. Vi lovede dog min datter en gave, når hun havde sovet første nat uden sut, og jeg må indrømme, at det fungerede fantastisk  Så ja, undtagelser er der ganske rigtigt 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.