FIF til pottetræning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. juli 2020

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1
AnoMor skriver:

Forresten en anden ting der måske kan være en hjælp. Min søn var heller ikke super glad for potten. Den fjernede vi egentlig hurtigt og købte i stedet sådan et baby bræt fra Ikea så han bare sad på toilettet i stedet. Det kunne måske også være en mulighed og prøve hvis i ikke har gjort det  

Ja det har vi nemlig også snakket om.. Min søster ville heller aldrig bruge potten nemlig.. Vi er bare bange for, at vores datter er for lille til sådan et bræt, da hun er ret lille af sin alder.. Men vi har den nemlig i tankerne 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. juli 2020

Unicorn1

fehår skriver:

Det er en interessant diskussion, for det er jo en relativ ny og moderne ting, at børn først smider bleen "sent". Før i tiden var blefri ved halvandenårsalderen ret normalt, og sådan er det stadig mange andre steder i verden. 

Vi er meget glade for at lade børnene selv styre løbet og vente til, at de nærmest pottetræner sig selv, men ikke alle børn er ens. Hvis TS' datter reelt ikke kan lide at have ble på, så er pottetræning vel vejen frem. At hun ikke kan lide at sidde på potten, er jo netop noget af det, der skal trænes.

Lige præcis .. Tak for forståelsen

Anmeld Citér

17. juli 2020

Unicorn1

Nielsen333 skriver:

Jeg ved intet om hvad der var normalt før i tiden, men fagpersoners viden og retningslinjer ændrer sig jo hele tiden, og sådan er det jo med alt??? Og det sker vel af en grund. Der er jo mange ting vi er gået helt væk fra mht opdragelse og tilvænning af børn, for eksempel at man ikke skal sætte dem i højstol før de har lært at sidde selv. Som der også er nogen der skriver her i tråden, så kan dét at "presse" barnet jo også have den stikmodsatte effekt. Så hvis jeg var TS ville jeg helt sikkert spørge SP om hun har ment det på den måde, at barnet skal overtales til at sidde på potte. Medmindre SP altså allerede har forklaret TS dette. 

Altså lige for god ordens skyld, så har vores SP altså ikke rådet os til at presse vores datter til at bruge potten, og det gør vi bestemt heller ikke.. Men jeg søger råd til, hvordan man kan gøre potten spændende og rar, og søger råd til, hvad man kan gøre, så hun synes, at det er rart at tisse på potten i stedet for fx låret af os (hun er gået direkte fra potten og har sat sig hos os, da hun kunne mærke, at hun skulle tisse).. 

Vores SP siger, at vi skal støtte op omkring hende, og bare træne alt det, vi overhovedet kan lige nu, så vi "følger" vores datters behov.. Men vil vores datter have ble på, så får hun blev på.. Og vil hun ikke sidde på potten, jamen så tvinger vi hende jo ikke til at sidde der.. Men hun lærer aldrig at tisse der, hvis hun sidder der 10 sekunder

Anmeld Citér

17. juli 2020

AnoMor

Unicorn1 skriver:

Ja det har vi nemlig også snakket om.. Min søster ville heller aldrig bruge potten nemlig.. Vi er bare bange for, at vores datter er for lille til sådan et bræt, da hun er ret lille af sin alder.. Men vi har den nemlig i tankerne 

Det er da et forsøg værd 

Anmeld Citér

17. juli 2020

Nielsen333

Unicorn1 skriver:

Altså lige for god ordens skyld, så har vores SP altså ikke rådet os til at presse vores datter til at bruge potten, og det gør vi bestemt heller ikke.. Men jeg søger råd til, hvordan man kan gøre potten spændende og rar, og søger råd til, hvad man kan gøre, så hun synes, at det er rart at tisse på potten i stedet for fx låret af os (hun er gået direkte fra potten og har sat sig hos os, da hun kunne mærke, at hun skulle tisse).. 

Vores SP siger, at vi skal støtte op omkring hende, og bare træne alt det, vi overhovedet kan lige nu, så vi "følger" vores datters behov.. Men vil vores datter have ble på, så får hun blev på.. Og vil hun ikke sidde på potten, jamen så tvinger vi hende jo ikke til at sidde der.. Men hun lærer aldrig at tisse der, hvis hun sidder der 10 sekunder

Jeg mener også jeg skrev overtale, for hvis I skal lokke med forskellige ting for at gøre det behageligt for hende, så er det vel at overtale??? Det med at presse var mere ment generelt, og ikke ift jeres datter. Hvis hun havde en alder hvor det virkelig var på tide at smide bleen, så ville jeg se helt anderledes på det. Men når nu hun har den alder hun har, så synes jeg da I skal spørge SP (medmindre I allerede har gjort det) om hvor langt I skal gå for at få hende til at gide potten i længere tid ad gangen.

Ift det med at købe en indsats til toiletbrættet, så tænker jeg I sagtens kan  gøre det. Det kan jo være hun meget hellere vil dét end potten. Selvom hun er lille af sin alder tvivler jeg på hun kan falde igennem? Og hvis hun kan, så gemmer I det jo bare til hun er blevet større  Siger dette, fordi jeg kender flere der har fortrudt de introducerede potten, pga det har været rigtig svært for barnet at vænne sig til at overgå fra potte til toilet. Og når nu hun ikke gider potten i længere tid ad gangen er det da oplagt at undersøge om hun har det anderledes med toilettet 

Anmeld Citér

17. juli 2020

Barn3

Unicorn1 skriver:

Jeg vidste, at der ville komme sådanne kommentarer.. Tro mig, hun er klar.. Hun giver udtryk for det og har gjort det længe, at hun ikke vil bleen.. Hun bliver nogle gange ked af det, når hun tisser i bleen.. Hun kan holde sig i 1,5-2 timer.. Hun ved, når hun tisser, og hvad potten skal bruges til.. Og ja sundhedsplejersken har givet os ret i, at hun er mere end klar til at smide bleen.. 

Og ja hun er kun 20 måneder, men hun er ret langt fremme med både forståelse og motorik.. Så jeg sætter pris på, at der ikke kommer flere kommentarer om, at hun ikke er klar 

Hej

Godt du kæmper for sin argumentation!

Jeg har altid tidligt startet pottetræne med mine  børn.  Faktisk, lige så hurtigt de kunne kom op at sidde.

Jeg hader ble. Mine børn har også derfor været tidl7gt blefrie. 

Lille oå 15 mdr nu,hun sover natten igennem uden at tisse i sengen og uden ble på. Men når hun står op,så er det det første vi gør-løber på toilet!

Og du kan tror hvus der kommer et uheld i strømpebukser, så peger hun ig prøver at fortælle at ny vil hun tørre bukser på.

Det jo  såden vi danner deres bevidsthed omkring at blive våd når du tisser ikke på potten!

Ja,og når vi er yd at handle,så har vi ikke haft en eneste uheld i bukserne.  

God arbejdslyst!

Anmeld Citér

17. juli 2020

Unicorn1

Nielsen333 skriver:

Jeg mener også jeg skrev overtale, for hvis I skal lokke med forskellige ting for at gøre det behageligt for hende, så er det vel at overtale??? Det med at presse var mere ment generelt, og ikke ift jeres datter. Hvis hun havde en alder hvor det virkelig var på tide at smide bleen, så ville jeg se helt anderledes på det. Men når nu hun har den alder hun har, så synes jeg da I skal spørge SP (medmindre I allerede har gjort det) om hvor langt I skal gå for at få hende til at gide potten i længere tid ad gangen.

Ift det med at købe en indsats til toiletbrættet, så tænker jeg I sagtens kan  gøre det. Det kan jo være hun meget hellere vil dét end potten. Selvom hun er lille af sin alder tvivler jeg på hun kan falde igennem? Og hvis hun kan, så gemmer I det jo bare til hun er blevet større  Siger dette, fordi jeg kender flere der har fortrudt de introducerede potten, pga det har været rigtig svært for barnet at vænne sig til at overgå fra potte til toilet. Og når nu hun ikke gider potten i længere tid ad gangen er det da oplagt at undersøge om hun har det anderledes med toilettet 

Hmm altså vi har ikke snakket vildt meget om det, men skal snakke mere om det på tirsdag.. Men altså vi fik bare af vide, at ligeså snart hun gjorde tegn til eller sagde, at hun ville have bleen af, så skulle vi støtte hende i det.. Og så skulle vi prøve at gøre potten indbydende med fx læsning, men hvis ikke hun ville sidde på den, så skulle vi lade hende være, og så kunne vi spørge hende igen en halv time efter.. Og vi måtte gerne lade hende sidde på dukkens potte, hvis hun hellere vil det (var den hun startede med at sidde på)..

Men begynder mere og mere at tænke, at en indsats måske ikke er en dårlig idé.. Hun har ofte sprunget nogle trin over, når hun skulle lære, så ja måske hun bare springer potten over og går direkte til toilettet?! Og jeg har nemlig ligesom dig hørt, at det kan være svært at få dem væk fra potten igen, så måske det ikke er nogen dum idé at købe sådan en.. 

Men så kommer spørgsmålet: hvilken skal man købe? Hvilken en er mest behagelig at sidde på, uden et kæmpe stort hul, med trin og håndtag?  

For de sidste par dage, har vi virkelig prøvet at gøre potten sjov at tisse på, men ligeså snart hun kan mærke, at hun skal tisse, så sætter hun sig hen på noget blødt (vores ben, en seng, sofaen eller andet) 

Anmeld Citér

17. juli 2020

Nielsen333

Unicorn1 skriver:

Hmm altså vi har ikke snakket vildt meget om det, men skal snakke mere om det på tirsdag.. Men altså vi fik bare af vide, at ligeså snart hun gjorde tegn til eller sagde, at hun ville have bleen af, så skulle vi støtte hende i det.. Og så skulle vi prøve at gøre potten indbydende med fx læsning, men hvis ikke hun ville sidde på den, så skulle vi lade hende være, og så kunne vi spørge hende igen en halv time efter.. Og vi måtte gerne lade hende sidde på dukkens potte, hvis hun hellere vil det (var den hun startede med at sidde på)..

Men begynder mere og mere at tænke, at en indsats måske ikke er en dårlig idé.. Hun har ofte sprunget nogle trin over, når hun skulle lære, så ja måske hun bare springer potten over og går direkte til toilettet?! Og jeg har nemlig ligesom dig hørt, at det kan være svært at få dem væk fra potten igen, så måske det ikke er nogen dum idé at købe sådan en.. 

Men så kommer spørgsmålet: hvilken skal man købe? Hvilken en er mest behagelig at sidde på, uden et kæmpe stort hul, med trin og håndtag?  

For de sidste par dage, har vi virkelig prøvet at gøre potten sjov at tisse på, men ligeså snart hun kan mærke, at hun skal tisse, så sætter hun sig hen på noget blødt (vores ben, en seng, sofaen eller andet) 

Jamen så tror jeg jeg ville prøve en indsats (bare en helt almindelig, men tjek evt om man kan få én med et mindre hul), og så lægge noget blødt stof på brættet rundt om hullet? Og self skifte det fra gang til gang 

Anmeld Citér

17. juli 2020

Unicorn1

Nielsen333 skriver:

Jamen så tror jeg jeg ville prøve en indsats (bare en helt almindelig, men tjek evt om man kan få én med et mindre hul), og så lægge noget blødt stof på brættet rundt om hullet? Og self skifte det fra gang til gang 

Hmm ja det kunne jeg selvfølgelig gøre .. Tak for rådet 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.