Vuggestue eller bedstemor?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. juli 2020

Hjemmegaaende

100 procent ja til bedstemor. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. juli 2020

lineog4

Jeg ville ikke være i tvivl - sikke en gave både til din søn men så sandelig også til bedstemor.

Min mor tog vores den yngste da min barsel sluttede og 5 mnd frem  - han var jo så en del yngre end din søn, men det var fantastisk og han udviklede sig med lynets hast smed fx bleen næsten før han kunne sige mor, fordi min mor syntes det var så hyggeligt at læse de små signaler. Hans sprogligr udvikling var i top og han var motorisk fuldstændig alderssvarende. 

Der forhold de fik var anderledes end med de andre, for hun blev jo på en eller anden måde også opdrageren og ikke "bare" den forkælende mormor. Det er 5 mnd hun ser tilbage på som noget af den bedste tid. 

Og alt det med et barn skal nå så og så meget, passe ind i diverse læreplaner allerede som 2 årig - det er noget fis, ked af at sige det. Et barn udvikler sig det ligger i deres dna. Men der er fantastik, at når nu vi skal have passet vores børn fordi de vi skal arbejde, så er det af utrolig dygtige pædagoger som understøtter den naturlige udvikling og som stimulerer. Men at din søn ikke går i en daginstitution med læreplaner sætter ham ikke bag ud, han bliver ikke mindre social (tænker som en del af søskendeflok er det sociale i overmål) og gør ham ikke egoistisk. 

Men og her kommer mit men, jeg syntes det var hårdt. Jeg nød at se min mor og min søn i skøn forening, jeg nød at han fik den ekstra tid med så meget tryghed. Men det var hårdt altid at hænge i en klokkesnor, ikke lige kunne tage en ekstra time på arbejde fordi min mor skulle afløses og havde måske andre planer - hvor i vuggestuen skulle jeg bare nå det inden luk. Min ene fridag om ugen kunne aldrig bruges på en af de store alene, for der havde min mor "fri" osv. 

Så mit men handler om mig som den voksne og ikke om barnet. Så tænkt det igennem i forhold til aftaler, så du også får lidt luft i hverdagen. 

Anmeld Citér

11. juli 2020

Skouboe

Anonym skriver:

Tak for gode indspark. De rammer (både dem for og imod) lige ind i alle vores egne overvejelser.

Et par tilføjelser:

De ville afgjort skulle opsøge nogle sociale aktiviteter i ugens løb - fx legestue, svømning, osv.

Bedstemor har arbejdet som medhjælper i vuggestue i mange år, så jeg er ikke bekymret for hendes “indsigt” i aldersgruppen og “evne” til at kende de behov han har.

Han har en ældre søskende og vi ses ugentligt med andre børnefamilier, både hvor vi bor og med venner/familie.

Alt ovenstående tænker jeg selv er med til at opveje “ulemperne” ved ikke at gå i vuggestue... eller hvad? Jeg opfatter os som relativt “konsekvente” forældre med nogenlunde god styr på opdragelse af vores unger, så vi ikke ender med en lille ego-bombe... men åh, jeg er sgu i tvivl. Måske fordi jeg aldrig har tænkt i de baner før men altid blot har taget institutionslivet for givet...

Hvis de kommer ud til legestue eller lignende, må jeg indrømme at jeg har meget svært ved at se ulemperne... 

Anmeld Citér

11. juli 2020

drabo

Profilbillede for drabo

Hvis du er sikker på at din mor og dig har samme syn på opdragelse, kost og måden der skal soves lur på og alt det andet i løbet af en dag, så go for it.

det er helt sikkert et flot tilbud, men husk at det måske betyder jeres forhold bliver ændret ændret en smule fordi hun nu kommer tilsat blive meget medbestemmende omkring dit barns opdragelse, hun kommer jo til at tilbringe rigtigt mange timer med det.

vær også sikker på at i begge er fuldt afklarede omkring hvor meget pasning og fleksibilitet du og hun kan forvente.

det lyder som som skrevet som et flot tilbud, men der kan altså opstå nogle udfordringer som i måske skal tænke igennem inden og få forventningsafstemt for i får nu også lidt et arbejdsgiver/ansat forhold og de ting som du måske sagtens ville kunne tage med en pædagog kan være sværere at få hul på, når det er din mor og hvad når hun skal til lægen onsdag formiddag eller bliver syg? Hvad med ferier og fridage? Og der er sikkert andre ting også.

Anmeld Citér

11. juli 2020

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Bedstemor! - helt afgjort. Sikke en gave at kunne give sit barn. 

Anmeld Citér

11. juli 2020

Carina:-)

Anonym skriver:

Ja... sagen er den, at vi står overfor en beslutning i det lille hjem.

Vores yngste (20 måneder) var netop startet vuggestue inden Corona. Da alt blev lukket ned tilbød bedstemor at overtage den daglige pasning indtil der igen blev plads i vuggestuen. Hun har fra hans fødsel været en nær omsorgsperson og han har i de sidste måneder hos hende stortrivedes ud over alle grænser. Han råhygger sig, forkæles, spiser god mad, sover trygt og får i det hele taget al den omsorg man kan drømme om for en lille gut.

Nu er ferien snart slut - og vi står overfor genindkøring i vuggestue. Måske. For nu har bedstemor i ramme alvor tilbudt at fortsætte med pasning helt frem til han skal i børnehave. Hun er ung og frisk, har arbejdet med småbørn i mange år og laver alverdens gode ting med ham. Han har det virkelig godt!

Men .. kan man det? Er det det rigtige valg at trække ham helt ud af institution? Vil han kede sig, mangle noget - eller er det bare verdens mest fantastiske mulighed?

Hit me med jeres gode råd! 

Bedstemor 

Ingen  velfungerende små børn har brug for inst. 

Så helt klart jeg ville vælge din mor .

Anmeld Citér

11. juli 2020

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Ja... sagen er den, at vi står overfor en beslutning i det lille hjem.

Vores yngste (20 måneder) var netop startet vuggestue inden Corona. Da alt blev lukket ned tilbød bedstemor at overtage den daglige pasning indtil der igen blev plads i vuggestuen. Hun har fra hans fødsel været en nær omsorgsperson og han har i de sidste måneder hos hende stortrivedes ud over alle grænser. Han råhygger sig, forkæles, spiser god mad, sover trygt og får i det hele taget al den omsorg man kan drømme om for en lille gut.

Nu er ferien snart slut - og vi står overfor genindkøring i vuggestue. Måske. For nu har bedstemor i ramme alvor tilbudt at fortsætte med pasning helt frem til han skal i børnehave. Hun er ung og frisk, har arbejdet med småbørn i mange år og laver alverdens gode ting med ham. Han har det virkelig godt!

Men .. kan man det? Er det det rigtige valg at trække ham helt ud af institution? Vil han kede sig, mangle noget - eller er det bare verdens mest fantastiske mulighed?

Hit me med jeres gode råd! 

Jeg ville tage muligheden - tænker at der er  fint mulighed for at lære det sociale samspil i børnehaven. Vuggestue ser jeg absolut ikke som en nødvendighed - din mor kan jo hvis du ønsker det, besøge legestuer et par gange om ugen hvor han kan lege med andre børn. 

Anmeld Citér

11. juli 2020

Anonym

Anonym skriver:

Tak for gode indspark. De rammer (både dem for og imod) lige ind i alle vores egne overvejelser.

Et par tilføjelser:

De ville afgjort skulle opsøge nogle sociale aktiviteter i ugens løb - fx legestue, svømning, osv.

Bedstemor har arbejdet som medhjælper i vuggestue i mange år, så jeg er ikke bekymret for hendes “indsigt” i aldersgruppen og “evne” til at kende de behov han har.

Han har en ældre søskende og vi ses ugentligt med andre børnefamilier, både hvor vi bor og med venner/familie.

Alt ovenstående tænker jeg selv er med til at opveje “ulemperne” ved ikke at gå i vuggestue... eller hvad? Jeg opfatter os som relativt “konsekvente” forældre med nogenlunde god styr på opdragelse af vores unger, så vi ikke ender med en lille ego-bombe... men åh, jeg er sgu i tvivl. Måske fordi jeg aldrig har tænkt i de baner før men altid blot har taget institutionslivet for givet...

Jeg med det lyder som en helt fantastisk mulighed for jer og jeres dreng. Hvis det bliver et problem med det sociale ( på et tidspunkt) så kunne man måske overveje en deltidsplads i vuggestuen? Altså bare at have det i tankerne . 
men hvad hvis bedste bliver langtidssyg? Hvad gør i så? 

Anmeld Citér

11. juli 2020

AnoMor

Carina:-) skriver:

Bedstemor 

Ingen  velfungerende små børn har brug for inst. 

Så helt klart jeg ville vælge din mor .

Øhhh så du mener at alle børn i institutioner ikke er velfungerende ? 

Anmeld Citér

11. juli 2020

Anonym

Det er 100% jer forældre der skal tag beslutte om det er bedstemor der skal passe eller han skal i vuggestue.

Mit råd er i forhold til muligheden bedstemor at i får forventningstemt hvad i hver i sær har at forventer så i ikke lige plusligt har ødelagt et godt familleforhold fordi i ikke er helt enig om tingene også havde en plan for hvis bedstemor en dag ringe og sige hun er blev syg og ikke kan passe hvad gør i så

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.