Hvis du er sikker på at din mor og dig har samme syn på opdragelse, kost og måden der skal soves lur på og alt det andet i løbet af en dag, så go for it.
det er helt sikkert et flot tilbud, men husk at det måske betyder jeres forhold bliver ændret ændret en smule fordi hun nu kommer tilsat blive meget medbestemmende omkring dit barns opdragelse, hun kommer jo til at tilbringe rigtigt mange timer med det.
vær også sikker på at i begge er fuldt afklarede omkring hvor meget pasning og fleksibilitet du og hun kan forvente.
det lyder som som skrevet som et flot tilbud, men der kan altså opstå nogle udfordringer som i måske skal tænke igennem inden og få forventningsafstemt for i får nu også lidt et arbejdsgiver/ansat forhold og de ting som du måske sagtens ville kunne tage med en pædagog kan være sværere at få hul på, når det er din mor og hvad når hun skal til lægen onsdag formiddag eller bliver syg? Hvad med ferier og fridage? Og der er sikkert andre ting også.
Tak for indspark. Jeg har tænkt rigtig meget med den del der handler om, at der er stor forskel på at være "hygge-bedstemor" og så en af de primære omsorgspersoner. Og jeg er faktisk helt sikker på, at der er forskel på min og bedstemors tilgang til opdragelse - og derfor går jeg lige nu og tygger på, hvordan vi bedst får en god snak om, hvordan det vil fungere på hverdagsplan.
For bedstemor er ekstremt tålmodig og omsorgsfuld - måske også mere, end hvad mit eget temperament lægger op til
Det betyder, at jeg kunne have brug for at vi åbent og ærligt talte om, at det at sætte grænser og sige "nej" bliver en større nødvendighed fremover. Som sagt har bedstemor arbejdet i daginstitution, så jeg er ikke i tvivl om, at jeg godt kan tale med hende om sådanne ting, selvom det kan være lidt ømt.
Kost og søvn går hun nærmest mere op i, end vi gør herhjemme, hvor vi jo er 4 medlemmer af familien og alt skal gå op - det betyder at han spiser lækker økologisk og hjemmelavet mad flere gange dagligt, og sover trygt og godt flere timer midt på dagen, når han er hos hende. Modsat daginstitution tager hun jo helt og holdent hensyn 100% til hvad han har af behov fra dag til dag.
Og ja, så er der omfanget og tiderne. Her bliver det nok også vigtigt igen at tale det hele igennem, mest fordi bedstemor godt kunne komme til at være alt for hensynsfuld og ikke sige til, hvis hun trænger til at vi fx henter lidt tidligere et par dage, osv. Vi har talt om at vi fremad må koordinere ferier og fridage, mv. så det passer bedst muligt sammen. Hun er meget, meget large og fleksibel, så meget så jeg har brug for at vi hele tiden husker ikke at "udnytte" det for meget. Jeg har en tanke om at holde en "dør" på klem ift. at jeg dels lader ham stå på venteliste til en ret fantastisk dagplejer i vores område (så ser vi om nogle måneder hvordan det går hos bedstemor), og at jeg selv samtidig undersøger mulighederne for at gå lidt ned i tid på job og fx få en ugentlig fridag, så jeg kan aflaste bedstemor lidt mere.