Kan hun det?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. juni 2020

Anonym

AnoMor skriver:

Hvis de har fælles forældre myndighed må hun ikke tage ham ud af landet uden fars tilladelse. Dette er bortførelse og strafbart. 

Det er ikke rigtigt.

Jo, det må hun godt. Begge forældre skal skrive under på barnets pas, hvis der er fælles forældremyndighed.

Begge forældres underskrift kræves netop fordi den ene person - enten faderen eller moderen - ellers kan bortføre barnet til f.eks. sig hjemland.

Man må gerne tage sit barn med på ferie uden den andens tilladelse. Myndighederne kan ikke vide, at far har en gravid, lungesyg kæreste.

Det skulle undre mig, hvis de regler er lavet om.

Det ville give alt for meget bureaukrati, hvis alle forældre skulle give tilladelse til, at deres eksmand eller ekskone kan tage barnet med på ferie.

Det har paskontoret, politiet og domstolene slet ikke tid til.

Jeg ville i første omgang tale med barnets mor - og ellers må faderen søge rådgivning hos Familieretshuset.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. juni 2020

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Det er ikke rigtigt.

Jo, det må hun godt. Begge forældre skal skrive under på barnets pas, hvis der er fælles forældremyndighed.

Begge forældres underskrift kræves netop fordi den ene person - enten faderen eller moderen - ellers kan bortføre barnet til f.eks. sig hjemland.

Man må gerne tage sit barn med på ferie uden den andens tilladelse. Myndighederne kan ikke vide, at far har en gravid, lungesyg kæreste.

Det ville give alt for meget bureaukrati, hvis alle forældre skulle give tilladelse til, at deres eksmand eller ekskone kan tage barnet med på ferie.

Jeg ville i første omgang tale med barnets mor - og ellers må faderen søge rådgivning hos Familieretshuset.

Alle de ting du nævner, er jeg som sagt opmærksom på. Spørgsmålet går på, om hun bevidst må ændre i planerne mod bedre vidende, således at der pludselig kommer 2 karantæneuger oveni (der tager fars samværsuger), fordi hun mod anbefalingerne vælger at rejse til et land, myndighederne fraråder.

Anmeld Citér

8. juni 2020

AnoMor

Anonym skriver:

Det er ikke rigtigt.

Ved det godt har også rettet det senere i tråden 

Anmeld Citér

8. juni 2020

Cvbn

Anonym skriver:

Alle de ting du nævner, er jeg som sagt opmærksom på. Spørgsmålet går på, om hun bevidst må ændre i planerne mod bedre vidende, således at der pludselig kommer 2 karantæneuger oveni (der tager fars samværsuger), fordi hun mod anbefalingerne vælger at rejse til et land, myndighederne fraråder.

Jeg kan godt forstå, at det er en rigtig træls situation for jer, og vi undrer os nok alle over, at nogen vil insistere på at rejse til Italien i disse tider. 

Jeg tror desværre ikke, at der er meget at gøre ved det. Så vidt jeg ved, er de 14 dages karantæne ikke et krav, men bare en anbefaling. Dette betyder jo, at hun reelt set kan gøre hvad hun vil, i de tre uger hun har ferie og så er det op til jer at håndtere det bagefter. 

Anmeld Citér

8. juni 2020

Anonym trådstarter

Cvbn skriver:

Jeg kan godt forstå, at det er en rigtig træls situation for jer, og vi undrer os nok alle over, at nogen vil insistere på at rejse til Italien i disse tider. 

Jeg tror desværre ikke, at der er meget at gøre ved det. Så vidt jeg ved, er de 14 dages karantæne ikke et krav, men bare en anbefaling. Dette betyder jo, at hun reelt set kan gøre hvad hun vil, i de tre uger hun har ferie og så er det op til jer at håndtere det bagefter. 

Det er også primært det jeg hælder til. Men samtidig bliver det jo ikke kun en anbefaling i forhold til vores sundhedssituation, men et krav, og hun vælger derfor således bevidst at fratage far samtlige ferieuger. Jeg håber at der kan skelnes mellem om vi bare ønsker karantæne, eller at det er et krav og varslet på forhånd.

Anmeld Citér

8. juni 2020

Hck

Profilbillede for Hck

Det er også primært det jeg hælder til. Men samtidig bliver det jo ikke kun en anbefaling i forhold til vores sundhedssituation, men et krav, og hun vælger derfor således bevidst at fratage far samtlige ferieuger. Jeg håber at der kan skelnes mellem om vi bare ønsker karantæne, eller at det er et krav og varslet på forhånd.

Sådan lidt sat på spidsen, så har jeg ikke nogen steder specifik kunne læse mig frem til hvor karantænen skulle forgå henne ( men måske har du). Ikke at jeg synes det er pænt gjort, men strengt  taget har  hun Jo  ikke taget samvær fra far, hun lægger bare karantænen over på jer, hvis i ønsker denne i brug

Anmeld Citér

8. juni 2020

Janey

Profilbillede for Janey
Anonym skriver:

Ved du, hvad hendes arbejdsgiver siger til hendes planer? Hos os er det et krav, at rejser man til de lande, der frarådes, så skal man tage 14 dages karantæne hjemme uden løn. Vores direktør går meget op i at retningslinierne følges, men jeg har hørt fra mange andre, at der er samme karantænekrav på deres arbejdspladser, selvfølgelig medmindre man har rejst for virksomheden, hvor man så får løn under karantænen.

Nu er jeg ikke ekspert i arbejdsret, men hvis nogle af mine kollegaer bliver taget i at fortie en rejse til at frarådet land, er jeg ret sikker på, at direktøren vil overveje en fyreseddel, men jeg ved ikke, om det er en grov nok overtrædelse af ansættelsesforholdet til, at han vil kunne gennemføre det.

Derudover skal hun også tænke på den manglende forsikring. De kan stadig få behandling med det blå EU kort, men kun på samme betingelser, som Italiens statsborgere. Derudover vil hun jo formentlig ikke kunne få ekstra dage i Italien betalt af sin forsikring, hvis nu sønnen skulle blive indlagt en af de sidste dage, så de må forlænge opholdet i Italien. Så er de ekstra dage og rejseomkostninger for egen regning.

Anmeld Citér

8. juni 2020

Marie2016

Har I talt med familieretshuset?

Jeg håber, at I holder fast i, at det er hende, der er galt på den her. Det er hende, der  planlægger at trodse anbefalingerne og ikke tage de nødvendige forholdsregler om to ugers karantæne. Hold fast i, at det ikke er jer, der er fjollede, fordi I insisterer på at overholde myndighedernes kraftige anbefalinger.

Hvis hun insisterer på ferie i Italien, kan hun tage derned i uge 1, derefter kan hun bruge uge 2 og 3 i sin egen baghave sammen med barnet. Legeaftaler, legepladser og lignende er udelukket i uge 2 og 3. Barnet er heller ikke velkomment i børnehave/ skole/ sfo i uge 2 og 3. 

Hvis hun ikke indser, at hun er galt på den nu, synes jeg, at I skal inddrage familieretshuset. Sagen er jo klokkeklar, idet myndighederne fraråder rejsen og far protesterer. Mon ikke deres opmærksomhed på sagen er nok til, at hun skifter mening? Ellers kan I undersøge, om der er mulighed for, at få inddraget barnets pas, for at beskytte barnet mod mors tåbelige planer? 

Anmeld Citér

8. juni 2020

Anonym

Anonym skriver:

Nej det har de heldigvis ikke. Det aftaler de år for år alt efter hvad der er af planer. Og det er jeg glad for, for det kan være vores eneste redning.

Når der ikke findes en skriftlig ferieaftale, kan det netop aldrig blive jeres redning, da far så kun har ret til det ferie mor tillader. 

Så han er virkelig ringe stillet i dette tilfælde. 

Der er intet i juridisk kan gøre. 

Anmeld Citér

8. juni 2020

Anonym

Marie2016 skriver:

Har I talt med familieretshuset?

Jeg håber, at I holder fast i, at det er hende, der er galt på den her. Det er hende, der  planlægger at trodse anbefalingerne og ikke tage de nødvendige forholdsregler om to ugers karantæne. Hold fast i, at det ikke er jer, der er fjollede, fordi I insisterer på at overholde myndighedernes kraftige anbefalinger.

Hvis hun insisterer på ferie i Italien, kan hun tage derned i uge 1, derefter kan hun bruge uge 2 og 3 i sin egen baghave sammen med barnet. Legeaftaler, legepladser og lignende er udelukket i uge 2 og 3. Barnet er heller ikke velkomment i børnehave/ skole/ sfo i uge 2 og 3. 

Hvis hun ikke indser, at hun er galt på den nu, synes jeg, at I skal inddrage familieretshuset. Sagen er jo klokkeklar, idet myndighederne fraråder rejsen og far protesterer. Mon ikke deres opmærksomhed på sagen er nok til, at hun skifter mening? Ellers kan I undersøge, om der er mulighed for, at få inddraget barnets pas, for at beskytte barnet mod mors tåbelige planer? 

FRH tager ikke stilling til sådan nogle ting. 

De laver kun samværsaftaler, hvis forældrene vel og mærket er enige. 

Pt er er behandlingstiden over 3 måneder i FRH. 

Lige ledes kan et gyldig pas ikke indrives af denne årsag. 

Så kan der ikke opnåes enighed, er der intet juridisk far kan stille op. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.