Tommelise skriver:
Man kan godt blive bims af alt det her corona.
Det er en uvant situation. Vi har ikke før oplevet nedlukning af landet p.gr.a. virus.
Jeg er tidligere depressionsramt og kender tankemylderet. Jeg har ikke haft en angstlidelse, men dog et par panikanfald under depressionen. Anfald af panikangst, hvor jeg første gang virkelig troede, at jeg skulle dø.
Kort efter at der blev lukket ned, havde jeg en dag, hvor jeg blev totalt overvældet at tankemylder. Min mor har en alder og en helbredstilstand, der betyder, at vi ved, hun ikke overlever, hvis hun bliver smittet. Jeg blev ramt af - hvad-nu-hvis vi aldrig ser hende i live mere - hvad-nu-hvis JEG kommer til at smitte hende - hvad nu hvis hun får et hjertestop om to måneder, og vi ikke har set hinanden i den tid.
Jeg måtte hive nogle gamle redskaber frem. Og vi har talt med lægen om, hvorvidt vi kan besøge hende, hvis vi tager alle forholdsregler. Det er blevet bedre vejr nu, så det er muligt at opholde sig udendørs.
Det er slet, slet ikke den samme situation. Jeg ved godt, at min mor har en alder, hvor vi ikke ved, hvor længe vi får lov at beholde hende. Mens du er ung, og dine børn kun har dig. Det er virkelig ikke mærkeligt, at det fylder. Det kan virkelig fylde hele hovedet, når 1000 tanker myldrer rundt.
Som du skriver - så fik brevene den modsatte effekt hos dig. Mennesker er forskellige, og derfor kan det redskab, der virker for den ene, have en anden virkning på den anden. Men jeg håber, at du kan få andre redskaber, der virker for dig.
Måske kan du også tale med din læge om din specifikke helbredssituation. Og hvis det kunne hjælpe - så måske finde ud af, hvad det præcis vil sige at komme i respirator - og huske, at der faktisk er mennesker, der overlever sygdommen, selv om forløbet er så slemt, at de kommer i respirator. Sådan lidt "nøgternt - selv om det er svært.
Man kan også hjælpe sig selv lidt ved at lukke ned for nyhedsstrømmen. Prøve at høre det, som man tror, er mest sagligt og springe de dramatiske overskrifter over.
Man behøver ikke høre ALLE nyheder.
Noget andet er - det er helt uacceptabelt, at din forlovede har talt til dig på den måde. Selv om han blev overrasket og måske stødt - så er det slet ikke i orden at sige "fuck you" og kalde dig "en kost". Det hører ingen steder hjemme.
Så måske skal du også arbejde med dit selvværd sammen med en psykolog.
Og genoverveje dit forhold til ham.
Tusind tak for dit søde svar. Jeg er ked af, det er sådan med min mor
jeg håber hun har det godt. Min far er også i risikozonen, 74 år med både bypass og pacemaker. Det er modbydeligt. Vi må passe godt på hinanden
Jeg er bange for at dø fra mine børn helt inderst inde. Det er mit værste mareridt i den her situation, og det er derfor det løb afsted med mig i går. Jeg er flov, men jeg er også nødt til at tilgive mig selv.
Jeg kan ikke tilgive ham. Vi passer ikke sammen. Jeg var dum, men han var virkelig grov. Og igen her til morgen, hvor han først siger han aldrig vil gå, og så 5 minutter senere gider han ikke mere. Jeg er træt. Har ikke lukket et øje, og nu skal jeg til at lege glad bonusmor. Han vil bare glemme dagen i går og kan ikke forstå jeg ikke bare kan gøre det samme. Men jeg har brug for et forhold, hvor jeg kan få lov at træde ved siden af når følelserne løber afsted med mig, og blive mødt med forståelse og omsorg, som jeg altid har gjort med ham, i stedet for at blive kaldt grimme navne foran alle mulige og blive forladt. Jeg synes ikke det er rimeligt
jeg har vist taget min straf, og taget konsekvensen og søgt hjælp igen til 1000 kr i timen. Mere kan jeg ikke gøre.