83GCML skriver:
Jeg har ikke læst alles svar, men vi står i modsatte situation... Hvordan får vi stoppet at skulle give alle de julegaver? Så det er bare lige tanker fra den anden lejr :-)
Vi er presset på økonomien pga. fertilitetsbehandling og ombygning i huset, og der er ikke mange penge til at købe gaver for. Og helt ærligt vil vi helst bruge pengene på selve juleaften, gaver til vores barn og hinanden og have penge til ovennævnte projekter efter jul, som jo koster mange penge.
Det er tydeligt, at resten af familien ikke synes, vi skal stoppe med at give gaver... Og her menes gaver mellem de voksne... Men vi ser aldrig hinanden... Som i aldrig. Alligevel skal vi give hinanden gaver - også selvom vi ikke holder jul sammen. I min verden er det fuldstændig åndssvagt, at min kæreste og jeg ikke har råd til at give hinanden en julegave, fordi vi skal give til mennesker, dom vi aldrig ser. Vi inviterer - men de kommer ikke. Og de inviterer ikke os. Men når julen nærmer sig strømmer mailboksen over med ønskesedler fra folk vi ikke ser i løbet af året.... Måske er det fordi, de ikke selv har børn... Hvis ikke de voksne giver hinanden ville de jo ingen gaver gå andet end fra deres forældre...
Løsningen i år er meget små gaver og alligevel har vi egentligt ikke råd.. Føler jeg smider penge ud af vinduet, som kunne være brugt meget mere fornuftigt. Og har på fornemmelsen, at der vil være utilfredshed omkring de gaver, vi giver i år. Jeg håber vi får mosset os sammen til at få sagt helt fra til næste år... Jeg føler ingen glæde ved at give gaver til folk, der ikke gider se os i løbet af året... Jeg føler mig bare udnyttet til, at de får gaver juleaften...
For mig handler julen om meget mere end gaver... Hygge, god mad, traditioner, glæde hinanden på forskellig vis, nærvær osv. Og det gøres nemmest, med folk man deler sit liv og hverdag med...
Nå, langt input fra en i den anden lejr, der bare gerne vil have stoppet det gaveræs... Og flytte fokus i julen... Håber ikke det blev helt afsporet...
Hej Jeg synes ikke, det er afsporet, jeg synes egentlig, du kommer med en ret god vinkel. Jeg synes faktisk, du har en rigtig god grund, både pga økonomi, (nu ved jeg ikke, hvad "små" gaver er hos jer, alt er jo relativt) men også fordi dine søskende alligevel ikke gider ser jer i løbet af året. Det synes jeg også er underligt. Har du fortalt dem det?
I min familie har vi altid været sådan nogle, der har prioriteret at komme, når vi bliver inviteret til noget og der er aldrig nogen af os, der er uvenner eller noget, og som tidligere beskrevet, så har vi altid givet familiens børn gaver, jeg har været med til det også sammen med min mand og lige som vi får vores første barn, så syntes jeg bare, det var ret så mærkeligt, at hov... nu blev vi lige en for mange og så stopper "ordningen" pludselig uden at inddrage mig i beslutningen.. og en ting er økonomi. Som en skrev, det kan man ikke argumentere imod, men min brors økonomi var kun mindre god i en kortere periode og selvfølgelig skal der tages hensyn til det, men det har jo ikke varet ved.
Jeg kunne komme med et eksempel på en arbejdsplads, hvor man putter penge i en pulje, og når der så er en, der har fødselsdag, så er der en, der tager ud og køber en gave til fødselaren. Når man så har været med til at give gaver til 10 kollegaer og det så bliver ens egen tur til at fejre fødselsdag, så ville det da være ret underligt og upassende, hvis kollegaerne så bare sagde at de ikke lige havde overskud/tid, eller måske kan de ikke lide en, eller måske havde de ikke lige 50 kr den måned til puljen, eller de ved ikke, hvad man ønsker sig så ville det være underligt... eksemplet er på en måde ikke helt så godt, for på en arbejdsplads er tingene jo lidt mere formelle, hvor det i familien er mere uformelt, men hovedprincippet er stadig det samme, det kan stadig være den samme følelse, der kommer op i en... med mindre man selvfølgelig gerne vil give penge til puljen men selv frabeder sig gave.
Jeg tror med jul, der er det for mig sådan, at det ikke bare er en aften, hvor familien samles. Det er en aften, der ud over det sædvanlige er præget af traditioner og især minder fra barndommen. Og gaver er bare en del af det. Begynder man at tage gaverne væk, (og husk nu, det er ikke gaverne i sig selv, det er tanken bag gaverne), så forsvinder en hel tradition også.
Man kan jo så diskutere, at det lige netop er blevet til gaveræs, fordi folk synes, de kan være bekendte at blive utilfredse over en gave, som de måske ikke har ønsket sig. Bevares, børn skal lære det, men voksne burde have lært at være taknemmelige og besidde den pli). Når man så skal give gaver til nogle, som man ved, med stor sandsynlighed, bliver utilfredse, så opstår der også en følelse inden i en, at man ikke kan give en god nok gave, med mindre man giver for en formue... så er gavegiveriet kommet ud på et sidespor. Så skal det rettes ind. Og det må man jo så snakke om. Når alt dette så er sagt, så kender jeg jo ikke din historie til punkt og prikke, men jeg ved da (har ikke selv været igennem det), at fertilitetsbehandling er noget så krævende
, er dine søskende helt uforstående over for det? Det kunne jo være, hvis gavegiveriet kom på rette spor igen, samtidig med at det måske også stopper, bare lige for en stund, at det så er til at have med at gøre? Jeg beklager altså, hvis det bliver lidt rodet og jeg tror også, jeg har fået overset nogle kommentarer, men jeg sidder på mobilen og det er derfor lidt svært at holde overblik