Strain skriver:
Altså. Lige som jeg læser det, så drejer det sig om gaver til 11 børn, hvis I skal give gaver til børnene - det kan jeg godt forstå at de bakker ud af, for selv med små gaver, så er det bare pisse dyrt. Selv med en lille gave til 100 kr, så er det jo 1100,-. Med voksne, så er det 18 gaver.
Hos os er vi på gavefod med alle børn (12 inklusiv vores egne) og kun med egne forældre af de voksne. Men min bror f.eks, ville slet ikke kunne finde råd til så mange gaver, så derfor er det godt at han kun giver til egne og vores børn. Vi har ingen økonomiske problemer, og elsker at give gaver, også uden at de behøver at koste det helt store eller at dem vi giver til, absolut skal give vores børn en gave.
For det er vel det julen handler om - at give fordi man kan lide det?
Jeg kan godt forstå at du synes at det er møg ærgeligt, men man kan bare ikke argumentere når de andre ikke har råd. Så er det bare sådan det er, og så må I gøre op med jer selv om I stadig vil give deres børn, eller om gaverne stopper her. Det kan også være at de måske dækker sig lidt ind under penge, hvis det i virkeligheden drejer sig om overskud - for det tager sgu lang tid at købe og indpakke så mange gaver. Og hvis de som jeg, altid har alle unger med, så tager det bare endnu længere tid. Jeg bruger flere uger på at købe gaver og pakke dem ind og få dem frem til de rigtige.
Det med at han har en hund er du nødt til at skille ad fra det med gaver - det er noget helt andet.
Jeg tror egentlig, jeg føler mig en smule misforstået her. Jeg vil aldrig argumentere for, at andre skal bruge penge, som de ikke har, uanset situationen. Men nu er det altså heller ikke sådan, at mine to brødre her nogensinde har haft dårlig økonomi, tværtimod vil jeg sige. Pengene var små hos ham der blev skilt, men det var jo kun i en kortere periode, og at vi lige pludselig ikke skulle være på gavefod mere, det var ikke noget, jeg aftalte med ham. Det var noget han aftalte med min anden bror og så var det også bare sådan det blev med mig.
Min pointe er, at han slet ikke har skænket det en tanke, hvor mange gaver, vi har givet til hans børn. Så blev det min tur til børn og så er det bare slut. Det er ikke bare ærgerligt, det er urimeligt Jeg ville sådan ønske, at vi havde en regel om, at vi gav hinandens børn gaver indtil de blev en vis alder, fordi så er det ens for alle, og så må man tage forbehold for, at der kan forekomme perioder, hvor f.eks. pengene er små. Det ville jeg sagtens kunne forstå. Men bare sådan at stoppe... og som beskrevet, så har jeg også selv været på SU i nogle år, men jeg formåede alligevel at give gaver til alle. Jeg kan egentlig mærke, at det er lidt svært at få ordentligt ned sort på hvidt, uden at det måske misforstås?