Unicorn1 skriver:
Jeg forstår dig udmærket.. Det handler ikke så meget om selve gaverne, men om at du føler, at dine børn også fortjener at blive "set" af din familie, samt at du måske også føler en uretfærdighedsfølelse af, at du har brugt så mange penge og tid på at købe gaver til deres børn, men nu gider de ikke gengælde det..
Ærlig talt, så synes jeg faktisk, at det er en smule respektløst af dine søskende, at de ikke tænker på dine følelser i det her, og at de ikke har lyst til at "forkæle" dine børn med gaver.. Altså jeg har godt nok kun to nevøer, men altså hvis jeg ikke var lidt hård ved mig selv, så ville jeg købe hele legetøjsbutikken til dem
.. De er jo mine drenge 
Præcis! Det er nemlig ikke gaverne i sig selv, det handler om, men om at føle sig set og at de gider at prioritere mine børn, fuldstændig ligesom jeg også altid har prioriteret deres. Det er bare gaverne, som det, juleaften, kommer sig til udtryk i. Ikke hvor store de et eller hvor dyre de er, men selve det, at de har tænkt på dem. Det er jo tanken, der tæller, og da det altid har været sådan, at vi har givet gaver til hinandens børn og det nu slutter, hvor jeg har fået børn, så kan jeg altså virkelig bare ikke undgå at få følelsen af at føle mig overset, eller at mine børn blev overset... da min yngste kom til verden, da var han 2,5 mdr, før min ene bror kom og så ham første gang, og de havde heller ikke nogen barselsgave med. Og igen, det er jo ikke gaven, det handler om, men det er tanken, der tæller... og jeg er altså bare blevet overrasket/skuffet over det, for det har altid været noget vi har gjort for hinanden, også da alle de andre børn kom til... altså sådan har det altid været.. jeg sagde ikke noget til det, men jeg syntes, det var underligt... og jeg bryder mig heller ikke om, at blive udstillet som grådig og forkælet, som nogle skriver om... Jeg har lige givet en masse juleting væk til nogle andre, som blev glade for det, det samme har gjort med børnetøj, jeg har også lige stået i køkkenet i en halv dag for at bage wienerbrød, som indflytningsgave til min ene bror og svigerinde, og jeg forventer ikke at de gør det samme med mig, jeg har glædet mig over at lave det og jeg glædet mig til at give dem det. Men jeg synes, det er at springe over hvor gærdet er lavest, når, man bare bakker ud... Jeg synes, magien forsvinder, når folk bliver utaknemmelige over en gave, fordi den, de fik, ikke stod på ønskesedlen, eller hvis de forventer end dyrere gave, end den de fik. Jeg synes også magien forsvinder, hvis man piller gaver helt ud, fordi der er for store forventninger. Lidt kan også gøre det, og det synes jeg bare er en del af julen og magien ved julen udover hygge og samvær...