Hej med jer alle
Jeg har et spørgsmål, der går på, hvornår i stopper med at give julegaver? Jeg kommer fra en familie, hvor vi er mig (Den yngste), mine forældre og jeg har tre storebrødre, og de har hver især 2, 3 og 3 børn. Min kæreste og jeg har været sammen i 12 år og vi har købt gaver til mine niecer og nevøer de første seks år... så skete der nemlig det, at min ene bror blev skilt og så var pengene små og så stoppede vi med at give hinanden julegaver og det faldt jo selvfølgelig sammen med, at vi fik vores første barn. Nu har vi så 3 børn. Den yngste er lige knap et halvt år og den ældste 6 år....
men der gik ikke længe, før han gik ud og købte en hund og det er i hvert fald heller ikke billigt...
Jeg kunne forstå på min anden bror, at de to af dem havde talt om, at stoppe med at give julegaver, hvilket de stadig holder den dag i dag... Jeg fik så overbevist den ene om stadig at fortsætte med at give gaver til hinanden... Jeg har det bare sådan... Vi har altid givet deres børn gaver hver evig eneste jul og nu hvor jeg har fået børn, så får mine ingen... Det er som om, at fordi jeg er den yngste og den sidste, der har fået børn, så har jeg fået de børn, som har fået bægeret til at flyde over... og det er ikke en rar følelse.. 
Jeg kan ikke lade være med at føle det enormt uretfærdigt. Og jeg synes, det er helt forkert sådan at stoppe med at give de små børn julegaver. Jeg synes det er for nemt og jeg er bare enormt skuffet... Jeg spurgte min bror og svigerinde forleden, om de havde nogle julegave ønsker... Jeg fik svaret, at de regnede ikke med, at vi var på gaver med hinanden, at deres økonomi var presset, så de så gerne, at vi sprang over... så tænkte jeg... Aner ikke, hvordan de ikke har regnet med det?!
Vi har jo altid givet hinanden gaver og har ikke talt om på noget tidspunkt i år at lade være... og herregud, jeg forlanger ikke, at andre skal bruge penge, de ikke har og desuden forventer jeg heller ikke store og dyre gaver..
. vores økonomi har også været presset, da jeg var på SU i ca 4 år, men vi har alligevel altid prioriteret gaver til dem og deres børn..... Det virker måske ynkeligt, men jeg føler mig simpelthen fraprioriteret/uvigtig/hvorfor er mine børn mindre vigtige end deres børn... og gaver ER altså bare en del af juleaften. Synes det mister lidt af sin magi, hvis vi begynder at fjerne noget af, der bare hører sig til... og føler jeg er blevet en del af aftale, som jeg ikke har været med til at indgå... Det har mine brødre gjort for mig og så har jeg egentlig ikke haft noget at skulle have sagt...
Hvis du nåede så langt, så tak!!! Hvad tænker i? Nogle, det har været udsat for noget lignende og hvordan havde i det med det? Og sagde i noget eller lod i som ingenting?
I min familie har det så længe jeg kan huske kun været de man holdt jul med vi gav gaver til. Jeg har så sat min prioritet til 1. Børnene, 2. Bedsteforældre og oldeforældre 3. Øvrige voksne.
Sidste år var jeg og mine to ældre søstre hjemme med vores familier så vi endte med at være 4 børn og 7-8 voksne. Vi havde så fra starten aftalt at de voksne hver fik én anden voksen at købe gave til.