K&S skriver:
Hvis det kun handler om “noget for noget”, kan du jo i princippet bare selv købe en ekstra gave :-)
Det andet er jo blot at udveksle et vist beløb?
Du skal jo give, fordi du har lyst, ikke af pligt - det samme gælder for dine søskende. og selvom du føler, dine brødre har “penge nok”, er det jo ikke sikkert, du kender til evt. gældsudgifter - alternativt har de blot valgt at prioritere anderledes i forhold til jul og gaver end dig, og det må du jo altså acceptere.
Jeg kan godt følge dig... men det handler ikke i sig selv om "noget for noget", jeg kunne måske også omformulere mig og sige, at det har altid været aftalen, at vi giver hinandens børn gaver (og dengang var det også de voksne, men det er børnene, der er kommet til og dem det gælder). Derfor synes jeg også, der er noget umoralsk i at modtage og modtage og modtage og at man glædeligt gør det uden at tænke over, at det ville være god stil også at give. Jeg synes, det er noget særligt med julen. Jeg synes, det er nogle gode tanker at gøre sig. Jeg har det ikke sådan med alting. Tjenester f.eks. det er noget, der er meget forudsigeligt. Nogle vil mene, at man altid skal være parat til at hjælpe, uanset hvilke aftaler man så selv sjal aflyse for at hjælpe (det kommer selvfølgelig an på hvad, der jan jo forekomme et utal af forskellige situationer) og når man så har hjulpet så forventer, at den anden også bare til enhver tid skal smide alt, hvad man har i hænderne og gør man det ikke, så bliver man upopulær, fordi "jeg hjælp da dig dengang, da..." Det går jeg ikke ind for (altså jeg går ind for at hjælpe, og også hvis andre er i nød, men håber du forstår) - fordi det er meget uforudsigeligt og man går i den grad ind og "bestemmer", hvad der er vigtigt/ikke vigtigt for den anden... giver det mening? Så jeg forventer f.eks. ikke hjælp af andre, hvis de har andre planer. Men julen er nu alt andet lige rimelig konstant. Det bliver jo jul hvert år og kommer jo derfor ikke som nogen overraskelse, der er blevet lavet en aftale om, at sådan og sådan gør vi. Og når det så kommer til en selv, så gider man ikke. Jeg synes bare, det er noget man godt lige må tænke over, fordi jeg synes der også er en morale i det
Jeg tror, jeg vil tale om det efter jul. Nu er vi godt nok ikke typerne, der bliver uvenner og nu er de andre jo mænd og vil sikkert (som flere også skriver, ikke tænke så langt), men jeg kunne godt gå hen og få følelsen af at have gjort dem kede af det/småsure... Det er nok bare i mit hoved, men for min egen skyld, så venter jeg til efter jul, for så ved jeg med mig selv, at jeg ikke har skabt dårlig stemning op til jul. Jeg har i øvrigt talt med den ene, men det handlede om dette, bare på en anden måde, og det er bare i år vi springer over, og det er pga økonomi, og det har jeg fuld forståelse for