Der er tre ting, som springer mig i øjnene i alt det du skriver:
1) I bruger trusler, som alle ved er urealistiske og som alligevel ikke gennemføres: “Så må du blive hjemme fra skole” er jo håbløst, når både mor og unger godt ved, at det aldrig kommer til at ske.
2) I bruger decideret straf fuldkommen afkoblet fra den adfærd I ønsker stoppet. Jeg er stor fortaler for tydelighed og konsekvens - men hvor skulle sammenhængen mellem “jeg græder på hjemvejen” og “så får jeg ingen aftensmad senere” dog kunne findes i en lille barnehjerne? Skidt med at hun røg sulten i seng, det i sig selv skal hun såmænd nok klare, det er langt værre at føle sig misforstået og straffet uden at forstå hvorfor.
3) Du taler om hende i meget negative vendinger, fremfor at have fokus på at forsøge at forstå, hvorfor alting tilsyneladende er svært for hende for tiden (skolestart er et godt bud på årsagen).
Måske I lige allesammen skal have en puster og starte forfra. Kan I tage tidligt fri i morgen eftermiddag, tage hjem bare med hende og hygge lidt med mor og far? Hun er stor - snak med hende om, at I godt ved at det hele har været lidt dumt den sidste tid - og sæt så nogle ord på, hvordan det vil blive fremover og hvordan I skal hjælpe hinanden med det.
Held og lykke - drop den dårlige samvittighed og start på en frisk!
Anmeld
Citér