Vi føler os magtesløse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.742 visninger
31 svar
95 synes godt om
20. august 2019

Anonym trådstarter

Kære alle 

Vores 5,5årige datter er umulig ... hun er lige startet i skole og det er simpelthen så svært st få hende i tøjet og afsted.

Hun lytter næsten aldrig efter , har kort lunte, bliver nemt frustreret ... er hele tiden sur på os og storesøster. Hun er meget stædig og viljestærk. 

Når vi er på hendes værelse må vi aldrig røre ved noget da hun bliver hysterisk fordi alt skal ligge på den måde hun har sat dem. 

Når hun tager tøj på om morgen , kan hun tage det på og af flere gange før hun er tilfreds .. alt skal være på en bestemt måde ellers falder hun sammen af gråd. 

I skolen siger de at se ikke kan mærke noget men så snart hun bliver hentet så starter det til hun bliver puttet . 

Vi er frustreret og ved ikke hvad vi skal gør eller hvad vi gør forkert som forældre.

vi har prøvet forskellige metoder, teknikker og fremtoning men intet hjælper. Vi er træt af at være tålmodige , træt af st råbe, anstrenge os, diskutere hver eneste dag, bruge en del tid på negativitet

hjælp hvorfor er hun sådan ? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. august 2019

Missyou

Tænker det er alderen kombineret med den store ændring at hun nu er skolebarn. Jeg har selv en søn på 5, som dog stadig går i børnehave men han er også krop umulig for tiden og vi har mangle konflikter hver dag. Jeg kan fornemme i min terminsgruppe at mange oplever det i den her alder.

jeg tror bare løsningen er tid, og så tælle til 1000

Anmeld Citér

20. august 2019

Anonym trådstarter

Missyou skriver:

Tænker det er alderen kombineret med den store ændring at hun nu er skolebarn. Jeg har selv en søn på 5, som dog stadig går i børnehave men han er også krop umulig for tiden og vi har mangle konflikter hver dag. Jeg kan fornemme i min terminsgruppe at mange oplever det i den her alder.

jeg tror bare løsningen er tid, og så tælle til 1000

Okay, men hvad gør man når man skal ud i skole på en bestemt tid og hun nægter at gør sig klar ... så plejer jeg at tvinge hende i tøjet  og jeg hader mig selv når hun får denne person ud af mig 

Anmeld Citér

20. august 2019

Missyou

Anonym skriver:

Okay, men hvad gør man når man skal ud i skole på en bestemt tid og hun nægter at gør sig klar ... så plejer jeg at tvinge hende i tøjet  og jeg hader mig selv når hun får denne person ud af mig 

Jeg følger ham ud på badeværelset og fortæller at han ikke skal komme ud før han har tøj på. Det tog et par gange så fandt han ud af det var kedeligt at stå derude og kukkelure så nu gør han det for det meste. 

Der er selvfølgelig også morgener hvor det kikser- så klæder jeg ham på.

Anmeld Citér

20. august 2019

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Anonym skriver:

Jeg ved godt det kan være rigtig svært, men prøv at få vendt den negative energi og gør det lidt mere hyggeligt. 

Min pige på 5 år har i perioder behov for at jeg tager styringen lidt mere end normalt. 
I stedet for at sige "Så x, nu skal du gå ind og tage tøj på" så finder jeg noget tøj og siger "Kom her, så får du lige tøj på." Er hun stadig gnaven og modvillig så kan jeg godt finde på at lokke lidt med vitaminpillen. - Min datter ELSKER sin vitaminpille, og det er det sidste man får inden man går ud af døren. 
Men hun synes egentlig også at det er lidt hyggeligt at blive hjulpet i tøjet, selvom man er sur. Og når jeg ikke fremstiller det som et valg så accepterer hun det og står stille imens. 

Lige nu er vi på vej ud af en periode hvor hun har haft behov for at jeg har taget styringen. - Vi flyttede for 2,5 mdr siden og det har været lidt svært at alt er nyt og fremmed. 

Anmeld Citér

20. august 2019

Anonym trådstarter

MummiT skriver:

Jeg ved godt det kan være rigtig svært, men prøv at få vendt den negative energi og gør det lidt mere hyggeligt. 

Min pige på 5 år har i perioder behov for at jeg tager styringen lidt mere end normalt. 
I stedet for at sige "Så x, nu skal du gå ind og tage tøj på" så finder jeg noget tøj og siger "Kom her, så får du lige tøj på." Er hun stadig gnaven og modvillig så kan jeg godt finde på at lokke lidt med vitaminpillen. - Min datter ELSKER sin vitaminpille, og det er det sidste man får inden man går ud af døren. 
Men hun synes egentlig også at det er lidt hyggeligt at blive hjulpet i tøjet, selvom man er sur. Og når jeg ikke fremstiller det som et valg så accepterer hun det og står stille imens. 

Lige nu er vi på vej ud af en periode hvor hun har haft behov for at jeg har taget styringen. - Vi flyttede for 2,5 mdr siden og det har været lidt svært at alt er nyt og fremmed. 

Det lyder ikke til at din datter er stædig som min  min kan ikke lokkes med chokolade endda .. hun står bar fast og græder og siger hun ikk vil i skole .. og i dag trak hun den ud i lang tid til det blev meget sent... så sagde jeg nu går jeg med storesøster i skole du bliver her... og først der græd hun igen og sagde jeg vil med nu ska du hjælpe mig med at gør mig klar ..  jeg er helt magtesløs ... så jeg var jo tvunget til at hjælpe hende i sidste ende for ellers kom vi alle for sent .... aaaaah!!!!

min mand har i dag straffet hende Ved at putte hende uden aftensmad selvom hun skreg undskyld og jeg er sulten så stod han ved og sagde nej .. fordi hun lavede en kæmpe scene på vej hjem fra skole og lagde sig ned på parkerings pladsen og skreg og ville ikke ind i bilen ... indtil han tvang hende 

Det gør ondt i min mave lige nu fordi hun sover sulten ... jeg var meget imod det da hun var sulten 

Anmeld Citér

20. august 2019

Mortilmajbørn

Anonym skriver:

Det lyder ikke til at din datter er stædig som min  min kan ikke lokkes med chokolade endda .. hun står bar fast og græder og siger hun ikk vil i skole .. og i dag trak hun den ud i lang tid til det blev meget sent... så sagde jeg nu går jeg med storesøster i skole du bliver her... og først der græd hun igen og sagde jeg vil med nu ska du hjælpe mig med at gør mig klar ..  jeg er helt magtesløs ... så jeg var jo tvunget til at hjælpe hende i sidste ende for ellers kom vi alle for sent .... aaaaah!!!!

min mand har i dag straffet hende Ved at putte hende uden aftensmad selvom hun skreg undskyld og jeg er sulten så stod han ved og sagde nej .. fordi hun lavede en kæmpe scene på vej hjem fra skole og lagde sig ned på parkerings pladsen og skreg og ville ikke ind i bilen ... indtil han tvang hende 

Det gør ondt i min mave lige nu fordi hun sover sulten ... jeg var meget imod det da hun var sulten 

Åh får helt ondt i maven, når jeg læser, at I bare har sendt hende i seng uden mad. Hun er jo slet ikke gammel nok til at forstå konsekvenser. 

I har hentet hende efter en lang dag med nye indtryk, nye retningslinjer, nye venner, nye omgivelser. Alt nyt for et lille menneske på knap 6 år. 

I er hendes trykke bade, hvor hun ved, at hun altid vil være elsket. Du hører ofte, at små børn opføre sig eksemplarisk, mens de er ude og blive passet. Forældre kan sjældent nikke genkendende til den beskrivelse. Det er forbi børn prøver grænser af og lader deres følelser løbe af med dem, hvor de føler sig aller mest sikker.

Selvfølgelig skal man opdrage på sine børn. De skal lærer gode manere, hjælpe til mv. Men prøv om I ikke kan bærer lidt over med hende. Hjælp hende i tøjet de dage, hvor overskuddet ikke er til det. Og prøv så igen i morgen, om I ikke kan starte forfra. 

Men lov mig, at I aldrig smider jeres børn i seng sultne, fordi de skal straffes for noget, som de gjorde flere timer tidligere. 

Anmeld Citér

20. august 2019

321

Profilbillede for 321
Anonym skriver:

Kære alle 

Vores 5,5årige datter er umulig ... hun er lige startet i skole og det er simpelthen så svært st få hende i tøjet og afsted.

Hun lytter næsten aldrig efter , har kort lunte, bliver nemt frustreret ... er hele tiden sur på os og storesøster. Hun er meget stædig og viljestærk. 

Når vi er på hendes værelse må vi aldrig røre ved noget da hun bliver hysterisk fordi alt skal ligge på den måde hun har sat dem. 

Når hun tager tøj på om morgen , kan hun tage det på og af flere gange før hun er tilfreds .. alt skal være på en bestemt måde ellers falder hun sammen af gråd. 

I skolen siger de at se ikke kan mærke noget men så snart hun bliver hentet så starter det til hun bliver puttet . 

Vi er frustreret og ved ikke hvad vi skal gør eller hvad vi gør forkert som forældre.

vi har prøvet forskellige metoder, teknikker og fremtoning men intet hjælper. Vi er træt af at være tålmodige , træt af st råbe, anstrenge os, diskutere hver eneste dag, bruge en del tid på negativitet

Her hjælper det at finde tøj frem om aftenen og få gjort mest muligt klar om aftenen så der ikke er så meget der skal besluttes om morgenen. For morgenen er bare et dårligt tidspunkt at beslutte noget på.

Også forberede barnet på at nu er der f.eks.10 min  til vi skal køre.

Også huske at rose det, som går godt selv om det er blot er en lille ting. 

Tænker det er en fase hvor man ved at man er en stor pige/ dreng og man skal til at være mere selvstændig men samtidig har man stadig brug for støtte og hjælp. 

Anmeld Citér

20. august 2019

Øboen

Anonym skriver:

Undskyld, men hvad er det lige for en vatpik attitude at have? Hvis min kæreste fandt på sådan noget, så havde jeg fandme sat mig imod og givet ungen mad. Ikke at ville med hjem fra skole har jo absolut intet med aftensmaden at gøre, at kæde de to ting sammen giver jo slet slet ikke mening. Så er det jo bare fordi man har lyst til at være ond og at gøre noget ondt mod hende fordi man er blevet sur. Det er simpelthen ikke okay som voksen!!! 

Anmeld Citér

20. august 2019

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Anonym skriver:

Kære alle 

Altså min dreng har det ligesådan med sit værelse. Han er meget ordentlig og er det også ift. skildring, lektier osv. Så det med værelset må I respektere - det er jo hendes værelse. 

Det med tøjet - det har Vi løst med at vi står op i god nok tid så jeg ikke bliver stresset. Så jeg ved at der er tid til at det med at tage tøj på tager sin tid. Han går nu i 2. Klasse og tager tøj på uden at synes at tøjet “forstyrrer”. 

Min søns lunte var også kort ved skolestart. Sådan en hel dag i skole/SFO med nye venner er heller ikke nemt. Udover alle de nye indtryk og voksne at forholde sig til, så skal børn sikkert gå på kompromis i forhandling med vennerne mange gange i løbet af en dag.

Derdover er der pludselig nogen voksne der bestemmer hvad de skal det meste af dagen. Når de så kommer hjem er de trætte. Jeg tænker man må sænke forventningerne her den første tid - altså indenfor rimelighedens grænser. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.