Maricella skriver:
Det var nu dels for at sige at man aldrig ved om der ligger mere til grund end det, der er skrevet (og man derfor ikke bare kan antage at "alt er gået fint") og dels for at forklare hvorfor jeg aldrig kunne finde på at lade vores forældre passe spædbørn men gerne større børn At jeg du synes børn godt kan passes "for sjov" er jo fint. Altså mine unger kan fint passes uden at det udspringer af et decideret behov hos os som forældre, og det vil nogen måske betragte som "for sjov". Hvad jeg mener med for sjov er at barnet bliver brugt som en brik i bedsteforældres selvrealisering, det synes jeg ikke er ok.
Og jo, så kan man godt mene at ens forældre skal have lov at passe. Ikke fordi man inderst inde synes det er en god idé, men fordi man er opfostret i en kultur, hvor det er normen. Min mand havde f.eks. den tilgang. Og så var han bange for at gøre hans mor ked af det, hvilket bunder i ting fra hans barndom, men det er en anden snak
Så har jeg tolket dit "for sjov" forkert.
For når jeg selv skriver "for sjov", så mener jeg, at der ikke er et pasningsbehov, men at man synes, det er vigtigt, at bedsteforældre og børnebørn får et stærkt bånd.
Jeg respekterer fuldt ud dine og din mands grunde til ikke at have lyst til at lade jeres forældre passe et meget lille barn.
Men når TS skriver, at svigermor er introvert, og at hun (altså TS) har svært ved at læse hende, så skulle hun måske selv gøre en indsats for at lære at læse svigermor - for selv at lære hende bedre at kende og for, at barnet lærer hende bedre at kende.
Og det kan jo netop ske ved besøg, hvor der ikke er en masse andre mennesker og ved, at svigermor måske ser efter den lille, mens mor er til frisøren eller til en hurtig kop kaffe hos en veninde.
Mht til svigermødre/farmødre så tror jeg helt generelt, at man skal passe på med ikke at se spøgelser.
Selvfølgelig er der nogle, der er forfærdelige, men jeg synes, der er mange tråde med farmødre, der knap må holde deres barnebarn.
Jeg har selv haft enormt stor glæde af mine bedsteforældre, og mine søskendes børn har også meget tætte bånd til både deres biobedsteforældre og bonusbedsteforældre.
Min niece har også tidligt ladet sin og sin kærestes datter passe hos min søster og svoger - nogle gange med overnatning.
Der er meget stor forskel på børn, og derfor kan man ikke generalisere. Men i vores famiilie tror jeg, det har betydet meget, at mine søstre og svogre har signaleret til deres børn "jeg er helt tryg ved, at du bliver passet af bedste"
Nogle gange synes jeg da også, at min svigermor siger nogle mærkelige ting, men for pokker hvor har hun gjort et godt "job" med at opdrage min kæreste og hans brødre. Han var ikke blevet det mennesker, han er uden hende (og faderen).