Svigermor/farmor Vil passe baby!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11.613 visninger
52 svar
154 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
8. juli 2019

Anonym trådstarter

Kære med-forældre! 

Vi har fået en sød lille pige, hun er nu 6 måneder. Ammes primær, men er startet lidt på grød. Hun er så sød og nem. Sover godt, smiler meget og er rigtig social (når jeg er i nærheden!). 

Min svigermor, som jeg kender meget lidt! Vi ses 6-8 gange om året. Primær til middage og fødselsdage, hvor der også er mange andre. Af den grund kender min datter hende heller ikke! 

Svigermor er meget introvert og jeg har rigtig svært ved at læse hende. 

Hver gang vi ses (siden baby var 1 uge gammel!!), er svigermor kommet med hentydninger om at hun gerne vil passe baby. Hun mener ikke det er noget problem at passe vores baby, da hun jo er så let!! Hun har slet ingen indsigt i at baby er let, fordi hun er sammen med sine forældre. Hun mener at baby vil være lige så let hvis hun passer hende.

Jeg har slet slet ikke lyst til at det skal ske! Jeg føler ikke hun aflæser babys signaler. Hun holder hende som et spædbarn og giver ingen øjenkontakt! 

Min kæreste som også beskriver sin mor som introvert, mener at det er en selvfølge at svigermor skal passe baby. Ikke nu, men måske om 3-4 måneder. Det er i det hele taget meget svært at tale med ham om det, fordi han bare lukker ned og bliver rigid!

Jeg får det fysisk dårligt ved tanken om at efterlade baby ved svigermor! 

Har andre oplevet noget lignende og har i nogen gode råd? 

Jeg har overvejet at fortælle svigermor og min kæreste, hvad det kræver at passe “andres” baby. - Tryghed, en god relation, kendskab til babys signaler og at baby ser vedkommende en del i dagene op til. Så tror jeg nemlig svigermor bakker ud, så meget gider hun slet ikke lægge i det! 

Knus 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. juli 2019

ErDuHerIkkeSnart

Det er jo en fin balance, hvor det handler om at dine og babys grænser på den ene side ikke overskrides, på den anden side om også at give plads til relationen mellem farmor og barnebarn.

Hvis du ikke er klar til at være adskilt fra dit barn, er det jo en ærlig sag og bare sådan du må melde klart ud - og der er jo ikke noget som haster. Men hvis det handler om manglende tillid til svigermor, er det måske værd at overveje hvordan denne kan etableres på sigt, eller hvad du vil gøre for at forsøge at give dit barn en tæt relation til sin farmor - og sikre at farmor ikke føler sig lukket ude. Pasning behøver jo ikke at være lige nu - men der er lang tid til 3-4 måneder og der er jo ikke tale om en lille baby, så se på det efterhånden? Måske får du pludselig lyst til en aften med veninder eller bare et smut til frisør, så kunne svigermor måske godt bruges et par timer...

Når min søn bliver 11 måneder skal han passes dagligt af farmor, indtil vi får vuggestueplads. Min svigermor og jeg er meget forskellige - også omkring børn - men jeg er rigtig glad for den mulighed det giver hende og min søn for at opbygge noget særligt sammen.

Anmeld Citér

8. juli 2019

Mor11

Profilbillede for Mor11

Selvom svigermor er introvert, kan hun jo sagtens være en god farmor? 

Hvis din kæreste gerne vil have at hans mor bliver en "rigtig" bedsteforældre der passer osv, så synes jeg 100% du skal give det et skud. Det er også hans barn.. Jeg er enig i at baby ikke skal passe af en hvor relationen er sparsom, men der har i også et ansvar - i kan jo invitere hende og besøge hende så i ikke kun ses i større forsamlinger. Det er også meget lettere for hende at have fokus på at lære jeres barn at kende, hvis der kun er jer. Og du kan måske også føle dig bedre tilpas ved det hele hvis du rent faktisk lærte hende at kende. 

Anmeld Citér

8. juli 2019

Black Rose

Anonym skriver:

Kære med-forældre! 

Vi har fået en sød lille pige, hun er nu 6 måneder. Ammes primær, men er startet lidt på grød. Hun er så sød og nem. Sover godt, smiler meget og er rigtig social (når jeg er i nærheden!). 

Min svigermor, som jeg kender meget lidt! Vi ses 6-8 gange om året. Primær til middage og fødselsdage, hvor der også er mange andre. Af den grund kender min datter hende heller ikke! 

Hver gang vi ses (siden baby var 1 uge gammel!!), er svigermor kommet med hentydninger om at hun gerne vil passe baby. Hun mener ikke det er noget problem at passe vores baby, da hun jo er så let!! Hun har slet ingen indsigt i at baby er let, fordi hun er sammen med sine forældre. Hun mener at baby vil være lige så let hvis hun passer hende.

Jeg har slet slet ikke lyst til at det skal ske! Jeg føler ikke hun aflæser babys signaler. Hun holder hende som et spædbarn og giver ingen øjenkontakt! 

Min kæreste som også beskriver sin mor som introvert, mener at det er en selvfølge at svigermor skal passe baby. Ikke nu, men måske om 3-4 måneder. Det er i det hele taget meget svært at tale med ham om det, fordi han bare lukker ned og bliver rigid!

Jeg har overvejet at fortælle svigermor og min kæreste, hvad det kræver at passe “andres” baby. - Tryghed, en god relation, kendskab til babys signaler og at baby ser vedkommende en del i dagene op til. Så tror jeg nemlig svigermor bakker ud, så meget gider hun slet ikke lægge i det! 

Knus 

Jeg synes altså også du virker noget rigid ifht pasning hos svigermor. Du får det til at lyde som om, at det får hun bare aldrig lov til. Min egen mor (og svigermor) glædede sig da også helt vild til, at de kunne få lov at passe vores barn, så det blev der også snakket om, da barnet var meget lille. Jeg tror virkelig du skal prøve at løsne op og eventuelt guide svigermor til at se dit barns behov, når I er sammen. Gør noget aktivt for en tættere relation, må være det bedste råd. Dit barn vil elske at have alle sine bedsteforældre på banen, når hun bliver ældre 

En anden ting. Hvorfor pokker er det et problem, at svigermor er introvert? Det er både jeg og min mand også, men vi er da på ingen måde dårligere forældre af den grund 

Husk på - svigermor har faktisk selv haft børn og opfostret din mand, så noget må hun alligevel kunne 

Anmeld Citér

8. juli 2019

EKAB

Profilbillede for EKAB

Hun har vel taget sig af din mand, da han var barn, og det er vel gået?  

Slap lige lidt af. Det er ikke KUN din mands familie. Det er dit barns farmor. De skal selvfølgelig have en god relation, når farmor så gerne vil.

Anmeld Citér

8. juli 2019

Tommelise

Hvorfor har du behov for at fremhæve, at svigermor er introvert ?

En introvert person kan altså godt passe et barn.

Hvordan synes du, hun har klaret at opfostre din mand ?

Anmeld Citér

8. juli 2019

fehår

Altså jeg er selv introvert, og jeg er faktisk rigtig god til at læse mennesker - og babyer - omkring mig. Jeg kan slet ikke se, hvorfor den del skulle være et problem. Hvis hun ikke er god nok til at læse baby, skal hun måske også bare have mulighed for at lære baby bedre at kende?

Jeg ville klart give farmor en chance og lade hende passe, når baby er blevet større. Der er intet i dit indlæg, som får mine alarmklokker til at ringe i forhold til farmor. Hun lyder som en interesseret bedsteforælder, der måske ikke er god nok til at læse dig og se, at du ikke er parat til at give slip på dit barn og få det passet endnu. Og så er det jo op til dig at få det sagt direkte til hende. 

Anmeld Citér

8. juli 2019

BienBlomsten

Jeg synes desværre der er en lidt hård tone i denne debat, og en lidt løftet pegefinger.

Som jeg læser det er dit udgangspunktet for dit indlæg : hvordan håndterer jeg det. 

For mig lyder det ikke til at du afviser at dit barn skal have en god relation til farmor, men at du endnu ikke er tryg og har tillid til at indfri farmors forventninger. 

Muligheder:

Vælge at prioritere at ses med farmor oftere, så barnebarnet og hende lærer hinanden bedre at kende.

At være ærlig omkring at du ikke er helt klar til længere tids pasning, men forslå at starte i det små. Måske at farmor kommer forbi og går en tur med barnet, at farmor kommer hjem til jer og passer barnet mens du handler ind, at far besøger farmor med barnet, små skridt er ok!

Små skridt kan være en god måde at oparbejde tillid på. Og for at få tillid kræver det også at man viser lidt tillid. 

Og så kan man måske på en god måde sige til farmor at det er dejligt at hun gerne vil passe og være en del af barnets liv, og at det ønsker man også selv at hun er. Men at det handler ikke om at indfri hendes behov og forventninger, det handler om barnets og om ens egne, især til at lande i forældrerollen. At du udskyder hendes ønske om pasning, er ikke det samme som en afvisning. 

Jeg ser det ihvertfald ikke så sort og hvidt. 

Pøj pøj

Anmeld Citér

8. juli 2019

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

Kære med-forældre! 

Knus 

Hvorfor får du det dårligt ved at skulle lade farmor passe? 

Det er jo ikke i morgen at hun skal passe hende, men om måneder, og når du og din mand er klar til det, ikke før. 

I stedet for at finde alt muligt dårligt og forkert omkring farmor( hvis I kun ses så ofte, lære jeres datter hende jo ikke at kende, huske hendes ansigt, og der er en masse andre mennesker) 
Hvad med at besøge hende, invitere hende på besøg, tage på ture. Så hun kan lære jeres datter at kende, og jeres datter bliver tryg ved hende. 

Prøv at tage det stille og roligt, og lad vær med at gør hende til svigermonster. Hun lyder som en farmor, der gerne vil have et forhold til sit barnebarn. 

Anmeld Citér

8. juli 2019

Babilooo

Bottom line er at din mand sikkert er lige sp tryg ved at lade sin mor passe som du er ved dine forældre. Din svigermor er ikke en fremmed, men en person som faktisk har opfostret din dejlige mand. Det er da også en bedrift... Prøv at være mere opsøgende og nysgerrig på st lære hende at kende. Hvis du er akavet overfor hende vil jeres børn opdage dette med det samme.

I kan da starte i det små med to-tre timer. Det behøver vel ikke være med overnatning første fang..? Og hvad utrygt er det ved så kort tid..?

giv hende da en chance

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.