Skouboe skriver:
Jeg tror ikke du har brug for at tilgive hende, men for at acceptere hende. Hun er, som hun er, og det ændrer sig sandsynligvis ikke, så hvad du i virkeligheden leder efter, eller bør lede efter, er hvordan du lærer at acceptere hende som hun er.
Du skriver at du ikke stoler helt på hende, men hun opfører sig jo sådan set som hun plejer. Måske du skulle stoppe med at se hende, som du synes hun burde være, og se hende som hun er i virkeligheden.
Så kan du også forudsige hendes adfærd, og reagere på den, istedet for at blande dine forventninger ind i sagen. Du kan ikke ændre hendes adfærd, men du kan ændre dine forventninger til hendes adfærd. Giver det mening?
Så "tricket" er, at finde ud af, hvilke tiltag, mentale eller fysiske, der giver dig mest af det, du gerne vil have fra hende, og mindst af den opførsel, du ikke bryder dig om.
Skal du fx sige fra og fortælle hende, at noget ikke var ment som et angreb, og hvis hun vælger at opfatte det på den måde, må det stå for egen regning. Hvis hun bliver ved med at prøve at give dig dårlig samvittighed, så vær afklaret omkring hvad du vil gøre, fx gå din vej. Og så gør det!
Handlinger har konsekvenser, sådan er verden for alle, og man må selv stå på mål for sine egne, det gælder også din mor.
Baseret på din sidste beskrivelse af hende tænker jeg, at hun måske også sidder fast i et uheldigt mønster. Hendes adfærd giver hende tydeligvis noget, ellers ville hun ikke fortsætte. Kunne det tænkes, at hun føler et behov for at blive bekræftet, og derfor vælger at tolke dine ord som et angreb, så du bekræfter hende ved at fortælle hende at det var det skam ikke, og sådan var det ikke ment?
Måske hun har brug for konflikten og offerrollen for at føle sig værdsat?
Hvis det er tilfældet ( selvom det næppe er så entydigt som jeg beskriver her), så prøv at kigge på hvad du kan ændre ved din reaktion, så hendes adfærd ikke betaler sig. Hvad ville der fx ske, hvis du, næste gang hun vendte noget til et angreb, sagde: " Det var faktisk ikke ment som et angreb, jeg ønsker bare at gøre tingene sådan her. Jeg er sikker på, at du gjorde som du mente var bedst, da jeg var barn og det elsker jeg dig for. Og så skift emne, eller gå på toilettet eller begynd at snakke med en anden eller lignende, noget der klart signalerer at det emne er lukket. Du ved bedst selv, hvad der skal til. På denne måde validerer du hende, uden at gå med på hendes adfærd.
Det giver rigtig god mening! Særligt det med offerrollen -det snakkede vi faktisk rigtig meget om da jeg var i psykologforløb, og hvordan jeg så trådte til som "hjælper" der løste problemerne og gjorde mor glad igen, selv når det var på bekostning af mig.
For det ender nemlig ved at jeg trøster hende og ender med at undskylde at jeg bragte et givent emne op. Dine eksempler er rigtig gode, det vil jeg klart prøve!
Og ja, som det har været nævnt flere gange er det nok mere accept jeg skal lære. For jeg har faktisk tendens til at håbe hun alligevel gør noget anderledes, selvom jeg inderst inde godt ved at det jo ikke sker.