At tilgive sin mor, sådan helt ind i hjertet?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. juni 2019

Anonym trådstarter

Carina:-) skriver:

Tænker din mor ser DINE bemærkninger som et angreb.

Du siger fx " Vi vil aldrig bruge tremmeseng, velvidene at det gjorde din mor) - for der er for langt væk fra baby at sove.

Hvordan kan din mor tage det som andet end kritik at det hun gjorde med dig?

Hun går i forsvar- og du synes hun er tarvelig?? 

Din mor lyder som en helt gennemsnitlig mor - der elsker dig ,og ønsker din accept og kærlighed. 

Sæt pris på det ,og drop så den jeg skal finde fejl ved min mor attityde .

Den ødelægger langt mere end du aner- og tro mig mødre har også grænser for hvor meget pis de vil finde sig i fra deres VOKSNE børn.

Jeg er helt med på at hun ser det jeg siger som angreb, men det er helt utilsigtet!

Altså jeg bruger for det første ikke ord som "altid" og "aldrig", fordi de er for ekstreme, og jeg ved jo ike om jeg en dag skifter mening.

Jeg vidste ikke jeg havde sovet i tremmeseng. Det kom sig af at hun spurgte om vi ikke snart skulle have sådan en, og jeg så svarede "nej det tænker jeg ikke. Vi har ikke brug for den, og baby sover så fint i vores seng alligevel" altså 100% har det intet med hende at gøre.

Når jeg har haft en vikle med på besøg, fordi vi ikke lige gad pakke barnevognen den dag, blev det, helt uden jeg sagde noget, til "børn tager jo ikke skade af barnevogn, og alle bruger barnevogn til gåtur. Hvad vil du så gøre når baby skal sove?" Hvor jeg siger at så sover baby enten på mig eller vi låner en seng til baby, afhængig af hvad jeg lige havde lyst til. Og det blev så til at der jo ikke var noget problem med rejsesenge og en baby tog ikke skade af at falde i søvn selv, for det havde jeg jo ikke gjort. De her ting kommer altså ud af det blå, uden jeg overhovedet har sagt noget. Det er det blotte syn af at jeg gør noget andereledes end hende (for øvrigt uden at vide hvad hun har gjort i alle små og store ting). 

Jeg gør nemlig ikke noget i trods, men fordi det føles rigtigt for mig. Hvis det matcher hvad hun har gjort, så er der ingen problemer, men hvis det afviger er det som en rød klud for hende.

Til sammenligning trækker min svigermor på skuldrene og siger "nåh ja hvis det virker for jer. Vi gjorde tingene på en anden måde fordi det var rigtigt for os"

Så jeg føler din tolkning af situationen er lidt ved siden af, men tak fordi du gav dig tid til at svare 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. juni 2019

Anonym trådstarter

Lomm skriver:

Enig med de andre, du havde nok som nybagt mor følelserne udenpå tøjet, og tog alt lidt for personligt. Hun gjorde tingene på en anden måde i sin tid, og tager sig måske også tingene for nært.

Hun lyder som en kærlig og helt gennemsnitsmor - hvis du læser andre indlæg fra nybagte mødre, vil du opdage at de ALLE skriver præcis det samme om enten mor eller svigermor - som i bedste mening kommer med råd fra da de havde småbørn, eller brokker sig lidt over de ikke ser/må holde deres børnebørn nok. 

Stop med at spilde din tid på at analysere alting i detaljer, du er heldig at have en god kærlig mor og mormor.

Det havde jeg helt klart  og det er selvfølgelig med i mine overvejelser.

Nu har jeg kun skrevet om de små ting, da de store er for let genkendelige. Men alle jeg har nævnt det for at tabt kæben og sagt "HVAD sagde hun? HVAD gjorde hun?" Uden at jeg først kunne se det var forkert. Så det er mere end bare "fnidder" og småting om "gode" råd der ikke matcher (dem kan jeg for øvrigt fint sortere fra) 

Anmeld Citér

22. juni 2019

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg tror at problemet er at det du mangler ikke er tilgivelse, men accept. Accept af at det er sådan din mor er - med godt og ondt - at det er sådan dit liv har været. Man kan ikke ændre fortiden, men man kan ændre sin fremtid. Så længe man tænker "hvad nu hvis", kan man aldrig helt acceptere at det er sådan tingene nu engang er.

Men nej, tingene bliver ikke bare på magisk vis bedre. Det tager tid. Og accept sker heller ikke bare lige fra den ene dag til den anden, det er en proces.

Det kan godt være du har ret.. Men hvordan pokker gør jeg det rent praktisk?

Skal jeg "fake it 'till you make it" og bare stole på at jeg har ændret mig så meget, at jeg kan sige fra i tide, hvis nu hun fortsætter?

Haha og nu gør jeg det så igen -siger "hvis nu" 

Anmeld Citér

22. juni 2019

lineog4

Hej jeg skriver anonymt, da det her virkelig er ømtåleligt for mig. Det bliver langt og måske lidt rodet, men jeg håber det giver mening!

Jeg vil så gerne tilgive min mor, men jeg aner ikke, hvordan jeg skal gøre det, så jeg ikke stadig bærer et lille nag i mig.

Sagen er den, at jeg efter jeg er bleve mor selv har fået øjnene op for at min mor ikke var perfekt (I know, det er ingen) og alle småting der måtte være, er jo som det er. Men. At gå fra at være "bare mig" til at være mor, ændrede mig fundementalt. Jeg er klar over at det har været et stort chok for mine forældre, og de har skulle vænne sig til det. Det tog noget tid, men de har accepteret at jeg er en anden eller "bedre"/ny udgave af mig selv.

Men jeg har i processen opdaget at den "perfekte" barndom jeg havde ikke var så perfekt, og at mit tætte forhold til min mor ikke var et sundt og ligeværdigt forhold. Det var mig, der siden jeg var barn, forsøgte at beskytte hende og gøre hende glad, uanset hvordan jeg selv havde det. Det er som det er, og det kan jeg ikke holde over hende. Hun er selv vokset op i et knap så funktionelt hjem og har selv haft en svær barndom, så jeg VED at hun kun har gjort alt i kærlighed og bedste mening, men hun har bare manglet noget hjemmefra. Det er "baggrundshistorien" og den kommer med, fordi hun ikke selv er klar over det/kan se det, og det hænger sammen med mit dilemma.

Mit "problem" og det jeg egentlig gerne vil på den anden side af, er hendes reaktion da jeg blev mor. Jeg vil ikke gå i specifikke detaljer, men jeg oplevede et kæmpe svigt (og vildt mange små), som jeg aldrig havde fantasi til at forestille mig. Jeg så virkelig den grimmeste side af hende, som jeg ikke anede eksisterede. Og jeg oplevde hvordan jeg blev forsøgt manipuleret, udskammet og kritiseret på min person og mine følelder ekskluderet, negligeret og devalueret på en måde, som jeg i dag stadig er i chok over. Når jeg forsøgte at sige fra, blev alt vendt til at det var mig, der var problemet fordi jeg ikke bare kunne "gøre som alle andre"/rette ind

Min start på moderksabet var rigtig hård og jeg var enormt sårbar og havde brug for støtte, men i stedet for en kærlig, rummende og støttende mor, der så MIG, fik jeg en mor, der kun kunne fokusere på alt det hun "blev snydt for" og når vi snakkede handlede det altid om hvor ked af det hun var over at jeg ikke kunne "præstere" (i mangel af bedre ord) det, som hun havde brug for. 

Jeg følte virkelig ikke at jeg var andet værd end den livmoder, der havde bragt hendes barnebarn til verden.

Det er en del år siden efterhånden, og jeg har nu flere børn. Vi har et okay forhold, men jeg kan mærke at jeg stadig holder hende på afstand, særlig følelsesmæssigt. Og det gør mig ked af det. Jeg har ikke en dyb grundlæggende tillid til hende mere. Hun er en sød mormor, det er slet ikke det! Børnene er glade for hende, og en del af grunden til at jeg så gerne vil tilgive er, at jeg på ingen måde ønsker det skal gå ud over deres indbyrdes forhold. 

Men i min process med at blive mor og finde mig selv, skubbede jeg hende rigtig langt væk for at kunne mærke mig selv. Og det var bl.a. der jeg "opdagede" de her ting om min barndom. Vi har prøvet at snakke om tingene. Men uanset hvordan jeg fremlægger det. Hvor meget "burgermetode" eller "hold bolden på din side"-pædagogik jeg bruger, tager hun det som et angreb på hendes person og hendes rolle som mor. Det er ikke min intention, men det sker, fordi hun opfatter det. F.eks. havde vi engang en samtale om tremmeseng. Jeg sagde, at det ville vi ikke have, fordi jeg syntes det var underligt "langt væk" og vi sov jo så fint når baby lå i vores seng. Det blev i løbet af kort tid til at man jo ikke var en dårlig mor for at lægge barnet i tremmeseng, og det havde hun for øvrigt gjort ved alle hendes børn, og vi havde da ikke taget skade. (Altså jeg har ALDRIG sagt at man tager skade af at sove i tremmeseng, så blev virkelig paf over det). Samme retrorik blev brugt da jeg ønskede at amme helt i 6 mdr og ikke give grød ved 4. Og ja. Genrelt alt hvad jeg gør, som hun ikke har gjort virker til at blive et forsvar for hendes måde at gøre på dengang. Jeg kunne ikke være mere ligeglad. Det er i fortiden og de valg jeg træffer træffer jeg altså på baggrund af hvad jeg synes virker godt. Det har intet med hende at gøre (og det har det aldrig haft, men det fatter hun ikke)

Tilbage til min barndom. Jeg ved har formodning om, at det samlede mønster fra min barndom har været med til at præge min person -bl.a. evig dårligt selvværd, problemer med at håndtere føleser, konflikter og at sætte grænser

Det gør ondt at have fundet "årsagen" til de udfordringer jeg har haft i livet, men det giver god mening og jeg har fundet fred i det. Dog ikke ifht min mor som hun er nu. Fordi jeg netop kan se barndommen og hendes reaktioner fra da jeg blev mor, i et nyt, mere klart lys, ved jeg også, at hun aldrig kommer til at ændre sig. Og det mønster hun har er bare at være meget grænseoverskridende (ubevidst og altid i hendes optik, i bedste mening). Og hun er sådan ved alle. Ikke kun mig. Hun gør det -i hendes hoved- af kærlighed og hjæpsomhed, dog uanset om folk ønsker det eller ej.

Og det bringer mig tilbage til mit dilemma. For jeg vil gerne tilgive 100% og stoppe med at være i alarmberedskab når vi har kontakt og konstant holde hende på en (mental) armslængdes afstand. Men jeg er SÅ bange for at "starte forfra" fordi hun netop har svært ved grænser og at se tingene fra min side. Jeg har lidt følelsen af at "hvis man rækker fanden en lillefinger, tager han hele hånden"

Vores forhold kan aldrig blive som før (hvor vi ikke var lige, men blot spillede efter hendes dagsorden), men jeg ønsker et ligeværdigt forhold, hvor vi kan dele stort og småt, uden at det bliver en glidebane ud i grænseoverskridende adfærd.

Er det muligt? Hvordan tilgiver man noget, der føles som et totalt svigt på alle følelsesmæssige planer?

Jeg tænker det er er paradoks du opstiller, for tilgivelse er en ting. Man kan vælge at tilgive især for at give sig selv ro - man kan tilgive den der mobbede en i skolen, den der slog ihjel, voldtog, den der skældte ud osv. Tilgivelsen handler især om selv at få fred - jeg har fx ikke kunne tilgive de ambulabceførere, der kørte min datter til hospitalet den dag hun døde. Jeg ved rationelt tilgivelsen ville give mig fred, men jeg kan ikke og derfor har jeg stadig en lille gnist der kan antændes, hvis jeg skal fortælle om det, hvis jeg eller mine børn skulle med ambulance osv. 

Men det du efterlyser er jo sådan set ikke tilgivelsen, det er muligheden for at slå en streg i sandet og starte et andet sted. Og med alle dine tanker så tror jeg ikke det er muligt. I hvert ikke så længe, som du bruger ord som det totale svigt - og endda tænker tanken om, at dit forhold med din mor kan komme til ar påvirke dine børns forhold med deres mormor, så tænker jeg, at du er langt fra at kunne trække en streg i sandet. 

Jeg ved ikke, hvad din mor har gjort og skal derfor ikke kloge mig på om der er tale om det totale svigt, eller om din mor bare er som mødre er flest. Men umiddelbart tænker jeg, at du må bestemme dig for om du kan elske din mor betingelsesløst dvs. Også med de fejl og mangler hun har, eller om du egentlig gentager et mønster, hvor du kun kan elske og have tillid, hvor hun skal være der for dig og forsøge ar gøre dig glad ligegyldigt, hvordan hun selv har det. Fx ds hun blev mormor for første gang, du var sårbar, du havde brug for støtten og hun kunne ikke give dig den, fordi hun også havde følelser, måske var sårbar osv. Det med livmoderen tror jeg de fleste kan nikke genkendende til, min mor gik fra at være mor til permanent mormor. Mine børn kommer altid i forreste række hos mormor og jeg i anden osv. 

Vil du ændre noget, så tænker jeg, at du (som en anden også skriver) skal smide fejlbrillerne ud i hjørnet og måske i en periode alene have fokus på din mor som mormor. Glem hun er din mor og nyd hun er dine børns fantastiske mormor. Find en anden til at dele stort og småt og nyd hende som den hun er for dine børn.

Og ja nu bliver det måske lidt hårdt, men tag fokus væk fra navlen. Du har forandret dig, du har set nogle ting og du har ændret dig. Det er vildt sejt, men det skal ikke blive ved at fylde og du skal ikke tolke på alt, hvad din mor siger og gør. Du spænder ben for det ligeværdige forhold ved at tillægge din mor intentioner i alt, hvad hun siger og gør. Måske er hun bare overrasket over, at I ikke vil bruge en tremmeseng, det er slet ikke sikkert hun tænker alt det du tænker hun gør. 

Jeg har været der selv ikke bare med min mor, men med mange mennesker - jeg tolker og analyserer i stedet for at spørge og vupti så kan jeg have en konflikt med et menneske som slet ikke deltog, for alt foregik i mit hoved. Sådan læser jeg lidt dit forhold med din mor, du tolker på alt, hendes ord, hendes kropssprog, men du glemmer det elementære nemlig at spørge. Du er inde i hendes hoved og kender hende næsten bedre end hun kender sig selv, måske du endda igen gentaher er mønster og gør alt og siger alt i kærlighed og hjælpsomhed også selvom hun slet ikke har et ønske om at blive tolket på. 

Så mine tanker er egentlig: tilgivelsen handler om fred for dig selv, men det næste skridt det kræver i bund og grund, at anerkende den hun er, vælger om du vil elske hende for den hun er og ikke den du synes hun skal være og at du finder en bremseklods inde i dig selv, så hver gang du begynder at analysere og tolke på hende, så stopper du og spørger. 

Men jeg tænker også, at måske er tiden ikke moden og så kan du fokusere på at nyde det gode forhold mellem dine børn og deres mormor og lade hende være mormor og ikke mor.

Anmeld Citér

22. juni 2019

Anonym

Kære Ts. jeg tror du vil have godt af at snakke tingene igennem med evt en psykolog for måske det er en følelse du render rundt med og din mor måske ikke ved hvordan du faktisk har det helt inderst inde...

jeg ville ønske mit forhold til min egen mor var bedre men jeg har tilgivet hende de første 100 gange og nu kan jeg ikke mere.

jeg er født 11 uger for tidligt fordi min mor er alkoholiker og tog piller. jeg lært først min biologisk far at kende som 12 årig da han har samme problemer...

jeg blev desværre først tvangsfjernet som 13 årig trods adskillige henvendelser fra skole sfo klubhus. naboer... for en ting er min mor drak og røg alle penge op og slæbt mig med på værtshus 3-4 gange i ugen. der var aldrig råd til mad eller tøj. men hun var ekstremt hidsig som gjorde jeg fik tæsk hver dag. jeg frygtet hver eneste dag hvad der nu ventet mig for det har aldrig været min skyld!! det kunne være alt fra min klasselære havde skrevet i kontaktbogen at jeg ingen energi havde under undervisningen fordi jeg var sulten og at hun havde købt noget mad til mig i kantinen eller at vi skulle på lejerskole som kostet xxx kr men kunne også være Mor bare havde haft en super træls dag. alt gik udover mig. jeg har virkelig mange gange ville begå selvmord fordi jeg blev mobbet så meget i skolen. mit tøj var for lille eller i stykker. jeg lærte ingenting i skolen så røg i specialklasse efter 4 alm klasse. Systemet svigtet mig så meget... jeg har altid undskyldt min mor at hun ikke selv kunne gøre for det da hun kom fra samme slagsfamilie især at hendes far begik selvmord da hun var 16 og min mormor lagde bare hele dagen på sofaen røg drak og åd en masse piller... men det er hendes skyld hun valgt det selv!! hun valgt og gå samme vej som hendes forældre hun lod det gå udover mig. hun svigtet... og alligevel troede jeg på hende gang på gang at det var mig også efter jeg blev fjernet. jeg har lukket hende ind i mit liv så ufattelig mange gange men hver eneste gang har hun været rigtig led... det først for 1 år siden jeg fuldstændig fik sagt fra og vil aldrig nogensinde se hende igen for hun ændre sig aldrig for hun kan ikke se det hende der er problemet alle andre laver fejlen, især mig den er galt med  jeg lever helt uden alkohol har aldrig i mit liv været fuld. jeg er ikke voldig og jeg vil mit barn det bedste  Og ville heller aldrig tage dem med på værtshus der høre børn ikke til. og jeg bryder mig ikke om at komme der for er blevet angst for fulde folk pga opvæksten arbejder meget med det men sidder så dybt i mig.... så kære TS ja din mor har sin egen måde at være på men du skal gøre op med dig selv om du elsker hende inderst inde og kan leve med hendes måde at være på.. jeg synes hun lyder som en god mor men med små tvist af frustation.... sorry det lange indlæg men græsset er ofte grønner på den anden side. mit liv er 100 % bedre uden min mor hvilket er svær og erkende for hun er stadigvæk min mor men det ikke bare et ord man skal også være det! min bio far er idag ædru på 11 år også for hash så vi har det super skønt sammen men man kan mærke at vi mangler de 11 år sammen han ikke måtte se mig pga min mor...    

Anmeld Citér

22. juni 2019

Carina:-)

Jeg er helt med på at hun ser det jeg siger som angreb, men det er helt utilsigtet!

Altså jeg bruger for det første ikke ord som "altid" og "aldrig", fordi de er for ekstreme, og jeg ved jo ike om jeg en dag skifter mening.

Jeg vidste ikke jeg havde sovet i tremmeseng. Det kom sig af at hun spurgte om vi ikke snart skulle have sådan en, og jeg så svarede "nej det tænker jeg ikke. Vi har ikke brug for den, og baby sover så fint i vores seng alligevel" altså 100% har det intet med hende at gøre.

Når jeg har haft en vikle med på besøg, fordi vi ikke lige gad pakke barnevognen den dag, blev det, helt uden jeg sagde noget, til "børn tager jo ikke skade af barnevogn, og alle bruger barnevogn til gåtur. Hvad vil du så gøre når baby skal sove?" Hvor jeg siger at så sover baby enten på mig eller vi låner en seng til baby, afhængig af hvad jeg lige havde lyst til. Og det blev så til at der jo ikke var noget problem med rejsesenge og en baby tog ikke skade af at falde i søvn selv, for det havde jeg jo ikke gjort. De her ting kommer altså ud af det blå, uden jeg overhovedet har sagt noget. Det er det blotte syn af at jeg gør noget andereledes end hende (for øvrigt uden at vide hvad hun har gjort i alle små og store ting). 

Jeg gør nemlig ikke noget i trods, men fordi det føles rigtigt for mig. Hvis det matcher hvad hun har gjort, så er der ingen problemer, men hvis det afviger er det som en rød klud for hende.

Til sammenligning trækker min svigermor på skuldrene og siger "nåh ja hvis det virker for jer. Vi gjorde tingene på en anden måde fordi det var rigtigt for os"

Så jeg føler din tolkning af situationen er lidt ved siden af, men tak fordi du gav dig tid til at svare 

Måske tolker jeg ved siden af - eller også ved i kraft af at jeg selv har voksne børn og ikke mindst svigerbørn - hvor satans let det er at træde ved siden af.

Når ens intention bare var at være støttende - er man besiddende

Når man tror man gerne må give et besyv med ,er man belærende

Når man ikke gør det fordi man belært af tidl erfaringere- er man ligeglad og uinteresseret.

Det er verdens hårdeste job at være forældre til voksne børn - især når man uden at vide det gør alting forkert.( Og især voksne sviger/Børn der selv har fået børn) 

Og måske jeg bare er hårdhudet ,og  måske jeg bare er blank- men jeg fatter simpelthen ikke hvad det er din mor gør -siden du snakker om tilgivelse og nag. ? 

Nu har jeg læst dit første indlæg flere gange- og ja jeg tager mig selv i at tænke - men hvad er det lige den mor/mormr gør eller har gjort der gør du ikke elsker hende oprigtigt?

Og ved din mor overhovedet du har de tanker? Går hun ligesom de fleste mødre rundt i uvidenhed om at hendes datter egentligt de tanker om jeres forhold -?

Og så vil jeg lige sige at jeg har virkelig mange venner ( især kvinder) der altid er mere eller mindre utilfredse med deres forldre ( især mødrene) der altid har et eller andet de mener blev gjort forkert i deres barndom - virkelig småting hvor jeg med min barndom ( bare lige for at køre fokus over på mig) virkelig tænker - Seriøst???

Det er ikke fordi jeg siger din barndom ikke har været træls- men det er lidt svært at forholde sig til det ,når det er sådan noget diffust noget du skriver- 

Ikke rigtigt noget konkret,men bare at du kan huske nogle ting der gør du ikke kan tilgive hende.

Og jeg tror din mor er mega úsikker- hun kan godt mærke dine forbehold ,og hun er dødbange for at få kritik ,så derfor reagere hun som hun gør når du siger fx det med tremmesengen.

Måske en lang samtale ville være en god ide- 

Anmeld Citér

22. juni 2019

B&J

I en voksen alder har jeg lagt låg på med min barndom, jeg er blevet svigtet i en stor grad slået   Og jeg har lært de onde ting min mor gjorde kan jeg ikke tilgive men det er heller ikke noget jeg vil bruge i mod hende, vi har taget snakken og hun siger hun kan ikke lave om på fortiden, og det er rigtigt men det frarøvet min barndom. Men en masse psykolog timer har bare gjordt jeg har ro nu og bruger ikke tid og energi på det mere. Jeg kan sagtens ha det sjovt og være sammen med min mor, men tilgive hende kan jeg ikke. 

Mit råd få snakket med din mor få løst det evt ved hjælp

Anmeld Citér

22. juni 2019

Abracadabra

Anonym skriver:

Tak for dit input 

Jeg tænker ikke som sådan at jeg giver hende skylden for noget, jeg ser det mere som en årsagsforklaring, og jeg føler at "brikkerne er faldet på plads" i mig efter jeg har indset det.

Men jeg tror du har helt ret i at jeg skal tænke positivt, jeg synes bare jeg har prøvet så længe. Måske forventer jeg for meget? Jeg vil gerne væren rigtig glad når vi ses og give hende et kærligt, dybfølt kram uden forbehold. Jeg har ingen  ambition  om at blive bedste venner, og vi har det også helt fint sammen. Jeg vil bare gerne turde "give slip" uden at tænke på om jeg risikerer at få overtrådt mine grænser igen.

Jeg ved ikke om jeg mener alle de pæne ting på et følelsesmæssigt plan. Det er noget jeg bliver ved at gentage for mig selv for mig selv for netop at holde fokus på det positive  Jeg prøver det mantra noget mere, måske det vare tager år?

Du mangler selvindsigt. Og helt ærligt: Du mangler også et gigantisk los i røven. Du har måske nok genopfundet dig selv som mor, men det er tid til, at du får fokus flyttet fra din egen navle og får lidt mere perspektiv. 

Har du læst de indlæg, hvor en barndom med vold og misbrug beskrives? Dér har børnene grund til forbehold overfor forældrene. 

Du beskriver en helt normal barndom med en helt normal mor. Kom så videre!

Anmeld Citér

22. juni 2019

Abracadabra

Jeg vil gerne eksemplificere: 

Min mor kunne sagtens have spurgt: Skal hun bruge sut? Hvortil jeg da sagtens kunne have svaret: Nej, jeg synes, at det er noget mærkeligt noget at bruge narresut, når babyen hellere vil have bryst, nærhed og omsorg. 

Det svarer ret godt til jeres kommunikation om tremmesengen. Og selvfølgelig bliver en mormor da ked af sådan en sviner!

Du skal til at se på dig selv og din egen kommunikation fremfor at se på din mor. 

PS: Burgermetoden?? Altså dér hvor man siger: Du har pæne øreringe, en grim personlighed, men det er en virkelig god kage? Hvornår har burgermetoden virket for NOGEN?

PPS: Min højtelskede og meget fejlfyldte mor er død, jeg savner hende dagligt, og jeg synes, at man skal sætte pris på sine mødre så længe, man har dem. Derfor provokerer dit indlæg mig noget. Det er selvfølgelig ikke din skyld, at min mor er død, men jeg forstår virkelig ikke, at man er så petitesseorientering i en så vigtig relation. 

Anmeld Citér

22. juni 2019

ErDuHerIkkeSnart

Anonym skriver:

Haha Hella er en klog kvinde 

Men ja, det er jo netop det jeg prøver at gøre helhjertet. Jeg ved bare ikke hvordan man helt konkret gør. Skal jeg sige alt har været ligemeget? Skal jeg tillade at mine grænser bliver overskredet igen? Skal jeg sige "jeg tog fejl, du har ret?" (Uden for øvrigt at mene det?)

Er en tilgivelse blot at sige "det var som det var, og nu prøver vi at skabe noget nyt"? Og som jeg skrev ovenfor -er der plads til en lille sorg over starten på moderskabet?

Jeg tror måske, at den fulde tilgivelse du leder efter, er svær at nå. Men en accept, som du skriver - af at “tingene var, som de var, men nu må I videre på bedst mulige vis” - det tror jeg på at man kan. Og selvfølgelig kan sorg og tilgivelse bo ved siden af hinanden - de behøver ikke at være gensidigt udelukkende, selvom de er i “konflikt”.  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.