Abracadabra skriver:
Jeg vil gerne eksemplificere:
Min mor kunne sagtens have spurgt: Skal hun bruge sut? Hvortil jeg da sagtens kunne have svaret: Nej, jeg synes, at det er noget mærkeligt noget at bruge narresut, når babyen hellere vil have bryst, nærhed og omsorg.
Det svarer ret godt til jeres kommunikation om tremmesengen. Og selvfølgelig bliver en mormor da ked af sådan en sviner!
Du skal til at se på dig selv og din egen kommunikation fremfor at se på din mor.
PS: Burgermetoden?? Altså dér hvor man siger: Du har pæne øreringe, en grim personlighed, men det er en virkelig god kage? Hvornår har burgermetoden virket for NOGEN?
PPS: Min højtelskede og meget fejlfyldte mor er død, jeg savner hende dagligt, og jeg synes, at man skal sætte pris på sine mødre så længe, man har dem. Derfor provokerer dit indlæg mig noget. Det er selvfølgelig ikke din skyld, at min mor er død, men jeg forstår virkelig ikke, at man er så petitesseorientering i en så vigtig relation.
Da jeg var barn og helt ung, kunne jeg overhovedet ikke forstå, at veninder og andre jævnaldrende kunne være skuffede, sårede, vrede på deres fædre. Ikke engang, at en skilsmisse kunne være så slem igen for barnet. For pokker, de var heldige overhovedet at HAVE en far. Min var for helvede død, og det var forfærdeligt - så burde de da kunne bære over med deres fædre, også hvis de egentlig ikke var udpræget kærlige eller hensynsfulde over for deres døtre.
Sådan fungerer det jo ikke. Jeg kan og kunne ikke forlange, at de satte pris på deres fædre, så længe de havde dem; heller ikke, selv om fædrene ikke udsatte dem for vold eller misbrug. Man “må” gerne, også som voksen, reagere på ikke at føle sig mødt, rummet og værdsat af sin far eller mor. Lige så vel “må” en far eller mor til voksne børn også reagere på adfærd fra deres børns side, som påvirker dem negativt.
Når TS har oplevet: “ Jeg vil ikke gå i specifikke detaljer, men jeg oplevede et kæmpe svigt (og vildt mange små), som jeg aldrig havde fantasi til at forestille mig. Jeg så virkelig den grimmeste side af hende, som jeg ikke anede eksisterede. Og jeg oplevde hvordan jeg blev forsøgt manipuleret, udskammet og kritiseret på min person og mine følelder ekskluderet, negligeret og devalueret på en måde, som jeg i dag stadig er i chok over. Når jeg forsøgte at sige fra, blev alt vendt til at det var mig, der var problemet fordi jeg ikke bare kunne "gøre som alle andre"/rette ind” - så er det legitimt, at hun har det virkelig svært med sin mor og ikke sætter ubetinget pris på hende.
Det springende punkt er selvfølgelig, om hun har haft GRUND til at opleve sin mor sådan. Det kan ingen af os dømme om, da det kræver kendskab til hele historien, herunder konkrete eksempler, som TS ikke ønsker at bringe. Men dét, hun beskriver i ovenstående, er ikke “almindeligt” eller petitesse-agtigt, hvad enten TS overreagerer og piller navle, eller moren vitterlig ER manipulerende, kritisk, udskammende.
Det er under alle omstændigheder værd at arbejde og gå videre med, om det så munder ud i erkendelsen af, at TS er hyper nærtagende og ikke kan mentalisere i relationen til moren, eller at moren agerer og er, som TS oplever hende. Man kan ikke - eller sjældent - bare beslutte at lægge en sådan problematik på hylden og beslutte at værdsætte sin mor fremadrettet.
Vi bærer i den grad uhensigtsmæssige mønstre og roller med os ind i vores relation til vores børn, hvad enten vi så går ekstremt i den modsatte grøft eller utilsigtet gentager, hvad vi selv oplevede. Jeg ville helt afgjort blive klogere på, hvad der egentlig var på færde i relationen til moren, hvis jeg var i TS’ sted. I mine øjne er det ikke navlepilleri at investere i indsigt og udvikling, også til gavn for egne børn.