Nu tror jeg heller ikke der blev nævnt noget om at der ikke skulle nævnes hvis et barn ikke trives. Der blev skrevet at i PRINCIPPET betaler man for VS/BH fra åben til luk og hvis ens barn trives - kan pædagogerne vel i PRINCIPPET ikke tillade sig at stille spørgsmålstegn ved barnets lange dage?
Jeg er helt enig i, at hvis man går hjemme eller har tidligt fri, at man selvfølgelig som udgangspunkt henter barnet tidligt, bare lige så vi har det på det rene.
Det er da præcis det de kan :-) Det står faktisk i daginstitutionsloven. At det er personalets opgave at sørge for barnets trivsel med pædagogiske tiltag. Selv hvis barnets trives. Det kan jo være, at det ville trives endnu mere ved kortere dage.
Det er misforstået, at man har krav. Det er muligheder, man betaler for. Du har krav på, at pædagoerne passer på dit barn og passer på deres trivsel. Andet krav har du ikke :-)
Så nej, princippet er misforstået! Vi har faktisk en meget klar lovgivning på det område. Og hvad man betaler for. Åbningstiderne er en del af et tilbud - læs “tilbud”. Men er ikke et krav! Slet ikke som princip’
Du betaler netop IKKE for, at dit barn skal være der fra 6-17.
Du betaler for noget helt andet. (I hvertfald i følge lovgivningen).
Du betaler for, at at personalet tager sig af dit barns trivsel og stiller sig ansvarlige for, at det fungerer optimalt i det pædagogiske miljø.
Faktisk kan en børnehave godt afvise et barn i insitutionerne, såfremt forældrene ikke vil samarbejde.
Så jo - pædagoerne kan godt stille krav til forældrene, da deres job IKKE er opbevaring, men en pædagogisk indsats.
Det svarer til at sige “jamen, jeg betaler skat. Så jeg vil sidde i lægens venteværelse åbningstiden.” Og ja, det kan du da i princippet - men det er ikke et krav. For hvis lægen mener, det er uhensigtsmæssigt, så må de gerne afvise dig.
Du har krav på, at få 6 bananer, hvis du har betalt for det. Du har krav på, at blive behandlet ved sygdom - men faktisk har du ikke krav på, at bestemme din behandling.
Og det er præcis det samme med børnehaven. Du har krav på at få anvist en plads i et pædagogisk tilbud, der skal udbyde et minimum af åbningstid for at været et tilbud for så mange som muligt.
Men åbningstiden er for, at så mange som muligt har mulighed for at anvende det. Ikke fordi du har krav på at dit barn principielt skal være der i alle åbningstimerne.
Igen, det er meget misforstået ud fra lovgivningen, at åbningstiderne er det man betaler for. Det er det ikke.
Det er den omsorg og pædagogiske praksis du betaler for. Intet andet.
Og det er netop for at sikre børnene. Det er ikke en service til forældrene... det er sekundært
Man skal skelne mellem:
1: Menneskelige hensyn/udvikling (som er det du betaler for i en institution)
2: handel/serviceydelser (som er netto og bukser ive osv)
Alle offentlige insitutioner, der arbejder med mennesker hører til i kategori 1. Og det vil sige? At du har krav på “pædagogiske tiltag i forhold til trivsel og udvikling”
Rammerne i ovenstående punkt 1 kan jo selvfølgelig være en del af udviklingen. Eksempelvis er min datter lettere handicappet, så hun har en specialstol osv. Og det har hun krav på, for at sikre sin trivsel.