Er pædagogerne gået for vidt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. juni 2019

Anonym

Rixus skriver:

Forstår slet ikke at så mange stejler på hentnings tidspunktet. Kan slet ikke se hvordan en normal familie med 2 forældre på 37 timer kan hente før kl 16?  er mange af jer herinde på deltid?

Vores normale arbejdstider herhjemme er 8-16 hver dag.

Det kommer jo an på hvad tid børnene bliver afleveret. Mine bliver afleveret 6.45. De bliver også hentet 15.30. Jeg har en arbejdsdag på 7.5 timer. Jeg er dog på nedsat tid så en gang om ugen bliver de afleveret sent. Mine børn har lange dage, synes jeg selv. Nogle dage har jeg ikke mulighed for at gå kl 15. (Jeg kan jo ikke gå midt i et hjertestop). Pædagogerne har aldrig påtalt det. Min mand går før mig og kommer senere hjem end mig grundet transporttid. Han møder nogle gange pædagogerne når de har åbne vagter. Jeg kan heller ikke forstå at det bliver påtalt, medmindre at forældrene ikke har sådan nogle arbejdsdage, hvor man er nødt til at møde tidligt og får sent fri. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. juni 2019

Rixus

Profilbillede for Rixus
Anonym skriver:

Det kommer jo an på hvad tid børnene bliver afleveret. Mine bliver afleveret 6.45. De bliver også hentet 15.30. Jeg har en arbejdsdag på 7.5 timer. Jeg er dog på nedsat tid så en gang om ugen bliver de afleveret sent. Mine børn har lange dage, synes jeg selv. Nogle dage har jeg ikke mulighed for at gå kl 15. (Jeg kan jo ikke gå midt i et hjertestop). Pædagogerne har aldrig påtalt det. Min mand går før mig og kommer senere hjem end mig grundet transporttid. Han møder nogle gange pædagogerne når de har åbne vagter. Jeg kan heller ikke forstå at det bliver påtalt, medmindre at forældrene ikke har sådan nogle arbejdsdage, hvor man er nødt til at møde tidligt og får sent fri. 

Alligevel kan jeg ikke forstå det bliver påtalt. Der går måske lidt jyde i mig - men man betaler vel fuldtidsplads. I teorien burde børnene kunne blive afleveret det sekund de åbner og så først hentes når de lukker. Ikke at jeg anbefaler det, men det er vel det man betaler for. 

Anmeld Citér

19. juni 2019

Lefrica

Profilbillede for Lefrica
Rixus skriver:

Alligevel kan jeg ikke forstå det bliver påtalt. Der går måske lidt jyde i mig - men man betaler vel fuldtidsplads. I teorien burde børnene kunne blive afleveret det sekund de åbner og så først hentes når de lukker. Ikke at jeg anbefaler det, men det er vel det man betaler for. 

Jeg tænker at det kun påtales hvis de ved at forældrene har mulighed for at børnene ikke har så lange dage. Jeg har 8-16 job, og min mand 7-15, så vores børn bliver afleveret ca 7.15 og hentet senest 15.30, men der er vi også heldige med at vi kan dele det op. Jeg ved at der er i barn på stuen i vuggestuen, hvor det blev påtalt at barnet havde brug for kortere dage. Mor gik hjemme og far afleverede barnet kl 7.15 ca og hentede 16.30 - det blev ikke vel modtaget og de synes det var meget uberettiget. Men pædagogerne er vel dem, der allerbedst kan vurdere om dagene bliver for lange for barnet? Og de bliver vel nødt til at påtale det hvis de kan se at barnets trivsel påvirkes? Så må man jo som forældre gå i tænkeboks og se om man ikke kan finde en løsning, der kan hjælpe barnet... 

Anmeld Citér

19. juni 2019

Missyou

Jeg tænker ikke de påtaler mad, søvn og tøj hvis ikke de er oprigtigt bekymret. 

Jeg har i hvert fald aldrig diskuteret nogle af delene med mine børns pædagoger. Jo de har kommenterer på madpakkerne engang imellem, men de har været fordi de ville give ros. 

Jeg ville lytte efter hvad de har at sige, for de stabler ikke et møde på benene for sjov, og de vil jo i virkeligheden bare jeres barn det bedste. 

Jeg synes også sendetiden lyder ret sen, medmindre de står op efter kl 8.. og jeg synes også børn skal have rent tøj på HVER dag. 

Og er også enig i at det er sent at hente hvis du har mulighed for at hente før. Det var noget andet hvis du arbejdede sent og ikke havde andre muligheder. 

Anmeld Citér

19. juni 2019

Lje

Forstår slet ikke at så mange stejler på hentnings tidspunktet. Kan slet ikke se hvordan en normal familie med 2 forældre på 37 timer kan hente før kl 16?  er mange af jer herinde på deltid?

Jeg læser ikke nødvendigvis at folk stejler men i stedet prøver at italesætte/give råd om: hvis trådstarter dropper daglige indkøb, så ville hun jo kunne hente noget før. Og det virker jo til, at børnehaven anbefaler, at det har trådstarters børn behov for. Når børnehaven på den måde intensivt forsøger at drive familien i den anden retning, så er det nok en god idé at slå ørerne ud og deltage i mødet med åbenhed. Uanset hvor utrygt det måtte føles. Også for at kunne sige tydeligt fra de steder, hvor trådstarter ikke er enig med børnehaven.

Ifht. dit spørgsmål: vi arbejder ikke deltid (tvært i mod) men er ansat på gode overenskomster med flextid og arbejdspladser med høj grad af fleksibilitet. Hos os skiftes vi til hente/bringe og tilsvarende møde tidligt/gå tidligt og møde senere/gå senere (og så eventuel arbejde om aftenen). Så vores barn er i børnehave kl. 9:15-15/15:30. Mit indtryk er, at det er en kendt model - i hvert faldi vores børnehave. 

Vh.

Anmeld Citér

19. juni 2019

koeapabshicar

Rixus skriver:

I princippet ja, men pædagogerne er heldigvis ansat til mere end bare at holde øje med dit barn i den tid du nu vælger dit barn skal være der. Pædagogerne skal være opmærksomme på barnets trivsel, og i dette tilfælde lyder det jo til at de har flere opmærksomheds punkter ift børn og familie. Det falder også tit sammen med at de ressource svage  familier også afl. Tidligt og henter sent, selvom der ikke er nogen grund til det. ANDRE gør også men ikke dem jeg taler om. 

Til TS. Der er altid to sider af en sag og jeg kan fornemme du føler sig jaget af pædagogerne. Bed om at få udleveret en dagsorden så du ved hvad i skal tale om. Tag evt en bisidder med. De er ikke gået for langt hvis de har en reel bekymring. Men du har også rettigheder de selvfølgelig skal huske at gøre sig opmærksom på :-) 

Anmeld Citér

19. juni 2019

Carina:-)

De indkalder ikke til møde uden grund.

Der ligger jo en bekymring for jeres børn bag og Ja sorry to Say- men det er desværre sjældent forældre selv kan se de prob der evt er 

Så ville der jo heller ikke være grund til møde.

Tænker du skal se det her som en mulighed for at få dine børn i trivsel inden det kommer derud der kommer en underretning til kommunen. 

Anmeld Citér

19. juni 2019

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar

Jeg tror også, at de gør det, fordi de er bekymret. 

Jeg kan godt forstå, at det er virkelig frusterende at få påtalt nogle ting, for så føler man ikke, at man er god nok som forældre. 

I forhold til sengetider, så tænker jeg, det måske skyldes, at børnene er uoplagte i løbet af dagen? Jeg synes også, det lyder rigtigt sent. 

Men nogle af de ting, som du nævner, synes jeg er mærkeligt. Fx. At de ikke vil snakke med din mand. Er der en grund til det?

Men pædagogerne skal jo reagere, hvis de er bekymret. Husk på, at det faktisk gør deres arbejde. Selvom det ikke er sjovt at være i. 

Anmeld Citér

19. juni 2019

Anonym

Rixus skriver:

Pædagogerne reagerer på de lange dage fordi forældrene har mulighed for andet. Det er (næsten) altid bedst for børnene at være sammen med forældrene. Børnepasning er en nødvendighed fordi begge forældre oftest arbejder. Og for at interagere med andre børn. Hvis det ikke var mulighed for tidligere hentning ville pædagogerne også forstå det. Efter kl 15-15.30 venter børn ofte på deres forældre fordi de savner dem og nu har de oplevet det de havde behov for - de er mættet for nye input. Jeg arbejder med børn og jeg oplever det derfor hver dag. Vi prøver selvfølgelig at distrahere dem med omsorg, nærhed, aktiviteter.  

Anmeld Citér

19. juni 2019

Soonmom

Pædagogerne reagerer på de lange dage fordi forældrene har mulighed for andet. Det er (næsten) altid bedst for børnene at være sammen med forældrene. Børnepasning er en nødvendighed fordi begge forældre oftest arbejder. Og for at interagere med andre børn. Hvis det ikke var mulighed for tidligere hentning ville pædagogerne også forstå det. Efter kl 15-15.30 venter børn ofte på deres forældre fordi de savner dem og nu har de oplevet det de havde behov for - de er mættet for nye input. Jeg arbejder med børn og jeg oplever det derfor hver dag. Vi prøver selvfølgelig at distrahere dem med omsorg, nærhed, aktiviteter.  

Forhåbentlig ikke kun fordi forældre har mulighed for andet, men også fordi at børnene ikke trives med de lange dage. 

Jeg har da i hvert fald aldrig oplevet at være et sted hvor vi dikterer forældre at de skal hente tidligere blot fordi de har mulighed for det, men det er derimod godt noget vi kan vende med dem hvis deres barn ikke trives med de lange dage, så kan vi godt gøre opmærksom på det, da det evt også kan være der en en bedsteforældre der kan hente en gang imellem, men altså underordnet om forældrene arbejder eller ej.

Som pædagog skal man altid tage udgangspunkt i barnets trivsel 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.