Er der nogen uddannede Ingeniører herinde?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

31. maj 2019

Tommelise

serinasmor skriver:

Det er ikke mange med en uddannelse der varer 5 år der tjener mindre end 25.000  

Og det var derfor jeg tog udgangspunkt i de 25.000. Det virkede vigtigt for TS om det var 40 eller 50.000 og når vi er oppe i de tal kan man ikke mærke forskel. 

Og jo jeg har skam prøvet at sidde stramt i det (det gør vi fx selvvalgt nu ). 

Har tidligere skullet klare os for 1 dimitent sats dagpenge, ufaglært mindsteløn + SU,  osv. ... 

Men det vi taler om her er jo indkomst EFTER 5 års uddannelse - hvor TS ville høre om lønniveauet og vælge retning derefter. Og der er det helt og holdent min mening at det ikke er relevant, hvilken løn man får nok til at man bør vælge retningen ud fra det. 

Uddannelser + 5 år giver generelt en højere løn en 25.000 kr/m uanset retning

Hun skriver stadig ikke, at hun vil vælge efter løn. 

Hun har ikke skrevet, at hun vil vælge den retning inden for ingeniøruddannelserne, som giver mest i løn.

Så derfor synes jeg stadig ikke, du kan udnævne hende til et menneske, som sætter penge frem for interesse.

Du kender ikke hendes liv. 

Du ved ikke, hvad hun eventuelt har været igennem.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. maj 2019

Tommelise

Anonym skriver:

At skrive, at det ikke er der, jeg er i mit liv synes jeg godt nok ikke er en særlig pæn måde at tale til andre på. Du ved på ingen måde noget om mig og mit liv, og hvor jeg er i mit liv. Det siger meget om dig, at du antager ting om andre, uden at kende dem. Shame on you, et bedre menneskesyn ville bestemt klæ´ dig

Jeg læser, at du rigtig gerne vil være ingeniør, og at du spørger til erfaringer. Det er helt naturligt også at spørge til lønniveau.

Ingen af os ved, hvordan dit liv har været, eller hvilken "rejse" du har været på.

Du kan have alvorlig sygdom eller andre store problemer i bagagen. 

Du kan have drømme, som vil øge din livskvalitet.

Jeg har selv været igennem en voldsom depression, som desværre har resulteret i, at jeg i dag er fleksjobber.

Jeg er på den gamle ordning, og det betyder, at jeg får fuld løn. Hvis jeg skifter job og kommer på den nye ordning, så vil det give visse usikkerheder økonomisk og pensionsmæssigt.

Blæs på andres fordomme og vælg den uddannelse, der giver mening for dig. 

Anmeld Citér

31. maj 2019

Tommelise

serinasmor skriver:

Du skrev jo netop at det var vigtigt for dig at der var penge, hvor mange og at man var dum, hvis man ikke tog lønniveauet i betragtning.
Det betyder jo netop, at du kalder mig dum. Jeg ville ALDRIG vælge uddannelse efter løn. Jeg vælger den slags med hjertet og har altid gjort det - og vil anbefale alle andre at gøre det samme for det er det eneste langtidsholdbare i min optik. 

Jeg er et sted i mit liv, hvor penge på ingen måde er vigtige. Det er jeg ikke fordi vi har mange penge - men fordi vi prioriterer noget andet. Det er jeg fordi at vi har valgt sådan, men det har taget tid at erkende og finde frem til I lang tid troede jeg at grunden til at jeg ikke var glad, var fordi jeg fik for lidt i løn .... men i virkeligheden var jeg i arbejde det helt forkerte sted... det har krævet en hel del arbejde med egen rejse osv at komme dertil. Og den eneste grund til at jeg skrev sådan er at jeg har erkendt at ikke alle har taget den rejse - og ikke alle skal ... Der er skam ingen grund til at blive sur over det Det er jo bare et spørgsmål om, at vi er forskellige og er på forskellige rejser i livet. 

Når du spørger efter hvilken løn du kan forvente og vil vælge din uddannelse efter, hvilken løn du kan forvente, så er du jo netop et sted i dit liv, hvor penge er vigtige for dig ellers havde du vel aldrig spurgt. Jeg kan ikke antage andet når du vil vælge din uddannelse og retningen i dit liv ud fra, hvor mange penge du kan tjene. At du så bliver mukken over det, kan jeg jo ikke gøre så meget ved. 

Jeg håber du vil vælge uddannelse efter, hvad du reelt har lyst til at arbejde med og en uddannelse du reelt har lyst til at gå på og være en del af. Måske endda tænke videre om det er et job du ville blive glad af at stå op til hver dag. Det er for mig at se det, der virkelig tæller. 

Du virker meget stolt over den rejse, du har været på, og det virker en smule frelst, at du nu nærmest er ligeglad med penge.

Jeg har også været på en rejse, men det gør mig da ikke bedre end andre. 

Jeg har taget en uddannelse som kontorassistent og suppleret med en uddannelse til merkonom. Og jeg har elsket at kunnet give den gas på arbejdsmarkedet. 

Heldigvis har jeg haft rigtig mange år på det ordinære arbejdsmarked, før jeg blev syg.

Jeg vil - som fleksjobber - helst beholde det job jeg har - fordi jeg er på den gamle ordning, og det giver en økonomisk tryghed.

Heldigvis er jeg meget glad for mit job. 

Og for mig er det dejligt at have den økonomiske frihed til f.eks. at tage ud at rejse med min kæreste. 

Hvis drømmen f.eks. er et landsted, som man er nødt til at putte nogle penge i, eller en svensk ødegård - så er man da ikke et dårligere menneske.

Anmeld Citér

1. juni 2019

Anonym trådstarter

serinasmor skriver:

Du skrev jo netop at det var vigtigt for dig at der var penge, hvor mange og at man var dum, hvis man ikke tog lønniveauet i betragtning.
Det betyder jo netop, at du kalder mig dum. Jeg ville ALDRIG vælge uddannelse efter løn. Jeg vælger den slags med hjertet og har altid gjort det - og vil anbefale alle andre at gøre det samme for det er det eneste langtidsholdbare i min optik. 

Jeg er et sted i mit liv, hvor penge på ingen måde er vigtige. Det er jeg ikke fordi vi har mange penge - men fordi vi prioriterer noget andet. Det er jeg fordi at vi har valgt sådan, men det har taget tid at erkende og finde frem til I lang tid troede jeg at grunden til at jeg ikke var glad, var fordi jeg fik for lidt i løn .... men i virkeligheden var jeg i arbejde det helt forkerte sted... det har krævet en hel del arbejde med egen rejse osv at komme dertil. Og den eneste grund til at jeg skrev sådan er at jeg har erkendt at ikke alle har taget den rejse - og ikke alle skal ... Der er skam ingen grund til at blive sur over det Det er jo bare et spørgsmål om, at vi er forskellige og er på forskellige rejser i livet. 

Når du spørger efter hvilken løn du kan forvente og vil vælge din uddannelse efter, hvilken løn du kan forvente, så er du jo netop et sted i dit liv, hvor penge er vigtige for dig ellers havde du vel aldrig spurgt. Jeg kan ikke antage andet når du vil vælge din uddannelse og retningen i dit liv ud fra, hvor mange penge du kan tjene. At du så bliver mukken over det, kan jeg jo ikke gøre så meget ved. 

Jeg håber du vil vælge uddannelse efter, hvad du reelt har lyst til at arbejde med og en uddannelse du reelt har lyst til at gå på og være en del af. Måske endda tænke videre om det er et job du ville blive glad af at stå op til hver dag. Det er for mig at se det, der virkelig tæller. 

Jeg vælger ikke at kommentere yderligere, da du tydeligvis tillægger mig nogle værdier, jeg ikke arbejder ud fra. Jeg har været tydelig i mine ønsker, og hvorfor, jeg overhoved har trukket økonomi ind i det her, men alligevel læser du mellem linjerne, og svarer helt skævt og usammenhængende tilbage. 

Tak for dit indtut i tråden, trods alt.. 

Anmeld Citér

1. juni 2019

Anonym trådstarter

Jeg læser, at du rigtig gerne vil være ingeniør, og at du spørger til erfaringer. Det er helt naturligt også at spørge til lønniveau.

Ingen af os ved, hvordan dit liv har været, eller hvilken "rejse" du har været på.

Du kan have alvorlig sygdom eller andre store problemer i bagagen. 

Du kan have drømme, som vil øge din livskvalitet.

Jeg har selv været igennem en voldsom depression, som desværre har resulteret i, at jeg i dag er fleksjobber.

Jeg er på den gamle ordning, og det betyder, at jeg får fuld løn. Hvis jeg skifter job og kommer på den nye ordning, så vil det give visse usikkerheder økonomisk og pensionsmæssigt.

Blæs på andres fordomme og vælg den uddannelse, der giver mening for dig. 

Nej det er nemlig lige det, ingen ved, hvad man har i bagagen, og jeg har lidt af hvert, det har mange af os.

Jeg har tidligere prøvet og stå enormt usikkert økonomisk, og med et hus, der var ved at ryge på tvang pga en række kedelige faktorer, blandt andet sygdom og dødsfald. SU, som jeg er på nu er også hårdt, men med en drøm for øje bliver det forhåbentlig det værd. Det har været voldsomt hårdt på mange områder. Jeg er dog igang med en videregående uddannelse nu, men min tidligere drøm om ingeniør banker hele tiden på, så jeg er ude i at skulle skifte fag. At jeg så har et par forskellige ingeniørlinjer, som alle har min interesse, gør, at jeg må finde ud af, hvilken rækkefølge jeg ønsker dem mest, til når jeg søger ind. 

Jeg er lidt ked af, at jeg er blevet misforstået, men jeg har trods alt fået et par gode svar med på vejen, som var det, jeg ønskede 

Anmeld Citér

1. juni 2019

serinasmor

Anonym skriver:

Nej det er nemlig lige det, ingen ved, hvad man har i bagagen, og jeg har lidt af hvert, det har mange af os.

Jeg har tidligere prøvet og stå enormt usikkert økonomisk, og med et hus, der var ved at ryge på tvang pga en række kedelige faktorer, blandt andet sygdom og dødsfald. SU, som jeg er på nu er også hårdt, men med en drøm for øje bliver det forhåbentlig det værd. Det har været voldsomt hårdt på mange områder. Jeg er dog igang med en videregående uddannelse nu, men min tidligere drøm om ingeniør banker hele tiden på, så jeg er ude i at skulle skifte fag. At jeg så har et par forskellige ingeniørlinjer, som alle har min interesse, gør, at jeg må finde ud af, hvilken rækkefølge jeg ønsker dem mest, til når jeg søger ind. 

Jeg er lidt ked af, at jeg er blevet misforstået, men jeg har trods alt fået et par gode svar med på vejen, som var det, jeg ønskede 

om du er den ene eller den anden slags ingeniør har intet at sige - lønnen er ca den samme +/- et par 1000 ... Hvilket også var grunden til at jeg endte med at skrive som jeg gjorde

Se lønstatistikken her

http://di.dk/SiteCollectionDocuments/Shop/DI_Stat_Ingeni%C3%B8r2018_web.pdf?productid=12493&downloadType=Produkt

Stadig vil jeg råde dig til at vælge retning efter interesse og fedt at det er derfor du reelt vil vælge ingeniør, for det er ikke noget man bare lige gør. Men uanset retning så vil du som ingeniør stå sikkert og i en høj lønning, når du er færdig.

Anmeld Citér

2. juni 2019

Tommelise

Anonym skriver:

Det, at du er i gang med en videregående uddannelse og overvejer at skifte, viser jo netop, at du vælger efter interesse.

Hvis det er muligt, så synes jeg man skal gå efter sin drømmeuddannelse, og jeg håber, at du finder den retning, der er den bedste for dig.

Anmeld Citér

2. juni 2019

Anonym

Jeg er uddannet civilingeniør i Bygningsdesign, og har været færdiguddannet siden 2011. 

Jeg elsker mit job og har bestemt ikke haft svært ved at finde noget at lave. Pt. arbejder jeg i en rådgivende ingeniørvirksomhed, og jeg har tidligere været i en produktionsvirksomhed. 

Jeg arbejder pt. 32 timer om ugen, men hvis min løn skaleres op til de 37 timer, så tjener jeg ca. 45.000 kr om måneden inkl. pension. 5 ugers ferie + 5 feriefridage. 

Som bygningsingeniør skal du være opmærksom på, at der arbejdes i projekter. Jeg bliver tilknyttet et byggeri som fagansvarlig for mit område, og følger så byggeriet fra tidlig designfase til byggeriet står færdig. Det betyder, at der i perioder er mere arbejde (=opbyggelse af flexkonto/overtime) og i perioder er der mindre arbejde (=afspadsering/ferie). Så man skal kunne trives med at arbejde for en kunde, skulle kunne fakturere alle sine timer på sine projekter og være indstillet på at arbejdsindsatsen inden for en vis rimelighed ligger efter projekternes tidsplaner. 

Anmeld Citér

9. juni 2019

Anonym trådstarter

serinasmor skriver:

om du er den ene eller den anden slags ingeniør har intet at sige - lønnen er ca den samme +/- et par 1000 ... Hvilket også var grunden til at jeg endte med at skrive som jeg gjorde

Se lønstatistikken her

http://di.dk/SiteCollectionDocuments/Shop/DI_Stat_Ingeni%C3%B8r2018_web.pdf?productid=12493&downloadType=Produkt

Stadig vil jeg råde dig til at vælge retning efter interesse og fedt at det er derfor du reelt vil vælge ingeniør, for det er ikke noget man bare lige gør. Men uanset retning så vil du som ingeniør stå sikkert og i en høj lønning, når du er færdig.

Tak for linket, super fint link :-) 

Anmeld Citér

9. juni 2019

Anonym trådstarter

Tommelise skriver:

Det, at du er i gang med en videregående uddannelse og overvejer at skifte, viser jo netop, at du vælger efter interesse.

Hvis det er muligt, så synes jeg man skal gå efter sin drømmeuddannelse, og jeg håber, at du finder den retning, der er den bedste for dig.

Tusind tak skal du have, det håber jeg også 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.