Stivdie skriver:
Jeg blev færdig i 2011.
Eksaminerne ligger efter hvert semester, dvs eksaminer i december, en enkelt slut januar, eksaminer i maj og en enkelt slut juni.
Hvis man dumper kan man tage en ny eksamin, typisk efter et par måneder. Hvis man også dumper den, kan man tage faget om (med to nye eksaminer). Hvis det stadig ikke lykkes kan man vælge et andet fag. Jeg kender dog kun én, der har måtte prøve det.
Der er ofte meget frafald lige omkring opstart af andet semester. Men det handler i høj grad om, at de unge studerende vågner op og indser der er eksaminer mm og ikke vare fredagsbarer, og så vælger en del at droppe ud og finde andre studier. En tommelfingerregel derude siger Ca 20 % inden for det første halve år.
Jeg syntes ikke at andet semester var så meget hårdere. På første semester havde vi en masse spændende fag, som jeg ikke rigtig kunne se sammenhængen mellem. På andet semester begyndte de nye fag at "binde det hele sammen", og det syntes jeg var fedt!
Hvordan kan man bare vælge et andet fag? Indeholder uddannelsen ikke de fag, der er brug for, og kræves?
Eller er det først senere på uddannelsen, hvor man har tilvalgsfag, at man kan ændre et fag, hvis man dumper det gentagende gange? :-)
Hvilke tilvalgsfag er der at vælge imellem?
På min nuværende uddannelse er der 3 forsøg, og derefter må man søge dispenetation og får lov igen, hvis de kan se, at chancen er givet godt ud. Det er så ikke noget, jeg har haft brug for, men det er et rart sikkerhedsnet. Så på ingeniør er det 2-3 chancer?
Hvordan vil du mene du klarede dig på den gymnasiale uddannelse VS denne uddannelse? Overraskede sværheden af uddannelsen dig?
Hvordan gik det for holdet ved den afsluttende eksamen? Var der nogen, som ikke bestod den sidste eksamen?
Jeg har hørt om andre linjer, hvor ikke en studerende stod uden jobtilbud FØR de var færdiguddannet, hvordan var det på din linje?
Føler du, at det er nemt at få fast arbejde? Nu bor jeg ikke selv i en storby, eller forstad derimod, ligger "de gode" jobs i København eller er det muligt ikke altid at skulle til storbyer?