Er der nogen uddannede Ingeniører herinde?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. maj 2019

Tommelise

serinasmor skriver:

Jeg er fuldt ud fuldkommen ligeglad med forventet lønniveau Penge er ikke det, der gør mig lykkelig. Men jeg kan godt høre, at det ikke er der, du er i dit liv.

Hvis du tror og mener at du bliver lykkelig og får et godt liv af et par 1000 om måneden mere eller mindre så by all means vælg efter det. Jeg siger bare, at man kan ikke mærke forskel i livskvalitet om man får 25.000 eller 55.000 kr Jeg kan i hvert fald ikke.

Jeg gik på en kreativ ingeniøruddannelse, hvor studiet typisk var i døgndrift. Det blev for meget aldrig at have fri og lidt for tørt i længden. Jeg elskede ikke teorierne omkring materialer og beregningerne på, hvornår metal bliver træt. Grundlæggende så passede det ikke til mig.  

Jeg endte med at tage en mindre tør uddannelse som grafisk designteknolog. I dag er jeg selvstændig grafiker og marketingnørd. 

Jeg synes godt nok, du er nedladende over for TS.

Det lyder ikke, som om hun vælger uddannelse efter lønniveau. 

Du tillægger hende nogle motiver, som hun ikke har - i hvert fald ikke, som jeg læser det.

Det lyder, som om hun har stor interesse i at blive ingeniør. At hun netop vælger uddannelse efter interesse.

At hun spørger til, hvilket lønniveau hun kan forvente, er da ganske naturligt.

For nogle er livskvalitet bl.a. at have mulighed for at vise deres børn andre dele af verden ved at tage dem med ud at rejse.

Jeg tror ikke, du finder ret mange mennesker, der ikke mest at alt ønsker, at deres kære er sunde og raske, men derfor er det da alligevel rart, at man ikke sidder for hårdt i det økonomisk.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. maj 2019

EKAB

Profilbillede for EKAB
serinasmor skriver:

Jeg er fuldt ud fuldkommen ligeglad med forventet lønniveau Penge er ikke det, der gør mig lykkelig. Men jeg kan godt høre, at det ikke er der, du er i dit liv.

Hvis du tror og mener at du bliver lykkelig og får et godt liv af et par 1000 om måneden mere eller mindre så by all means vælg efter det. Jeg siger bare, at man kan ikke mærke forskel i livskvalitet om man får 25.000 eller 55.000 kr Jeg kan i hvert fald ikke.

Jeg gik på en kreativ ingeniøruddannelse, hvor studiet typisk var i døgndrift. Det blev for meget aldrig at have fri og lidt for tørt i længden. Jeg elskede ikke teorierne omkring materialer og beregningerne på, hvornår metal bliver træt. Grundlæggende så passede det ikke til mig.  

Jeg endte med at tage en mindre tør uddannelse som grafisk designteknolog. I dag er jeg selvstændig grafiker og marketingnørd. 

Anmeld Citér

30. maj 2019

Tommelise

serinasmor skriver:

Jeg er stadig lidt rystet over din udmelding til TS.

Selv om jeg ikke er højtlønnet, så har jeg aldrig prøvet at sidde stramt i det økonomisk.

Mon du har det ? - altså sådan for alvor. 

Du er forhåbentlig klar over, at der er mange, der tjener mindre end 25.000.

Så det er jo lidt tosset at tage udgangspunkt i 25.000 +

Anmeld Citér

30. maj 2019

Anonym trådstarter

Er der nogen, som ved, hvor tit der er eksamener og hvordan de foregår? På mit nuværende studie har vi eksamener mindst hver 2. måned, så det er ret ofte, og anderledes end så mange andre steder. Så jeg er nysgerrig på, hvor ofte det er på ingeniøruddannelsen 

Anmeld Citér

30. maj 2019

Anonym trådstarter

Tommelise skriver:

Selv om jeg ikke er højtlønnet, så har jeg aldrig prøvet at sidde stramt i det økonomisk.

Tak, det er jeg også lidt  Men heldigvis kan jeg se, at andre forstår mit opslag 

Anmeld Citér

30. maj 2019

kamikaze

Anonym skriver:

Er der nogen, som ved, hvor tit der er eksamener og hvordan de foregår? På mit nuværende studie har vi eksamener mindst hver 2. måned, så det er ret ofte, og anderledes end så mange andre steder. Så jeg er nysgerrig på, hvor ofte det er på ingeniøruddannelsen 

Det afhænger af studiested. Hvor overvejer du at studere?

Anmeld Citér

30. maj 2019

Anonym trådstarter

kamikaze skriver:

Det afhænger af studiested. Hvor overvejer du at studere?

På DTU 

Anmeld Citér

30. maj 2019

kamikaze

Anonym skriver:

På DTU 

Så har de to hovedsemestre, samt tre-ugers kurser. Så afhænger det selvfølgelig af kurset om man kun har en afsluttende eksamen, eller flere, løbende evaluering, eller et antal obligatoriske opgaver. Men du skal nok ikke forvente eksamen i tide og utide.

Anmeld Citér

31. maj 2019

serinasmor

Tommelise skriver:

Det er ikke mange med en uddannelse der varer 5 år der tjener mindre end 25.000  

Og det var derfor jeg tog udgangspunkt i de 25.000. Det virkede vigtigt for TS om det var 40 eller 50.000 og når vi er oppe i de tal kan man ikke mærke forskel. 

Og jo jeg har skam prøvet at sidde stramt i det (det gør vi fx selvvalgt nu ). 

Har tidligere skullet klare os for 1 dimitent sats dagpenge, ufaglært mindsteløn + SU,  osv. ... 

Men det vi taler om her er jo indkomst EFTER 5 års uddannelse - hvor TS ville høre om lønniveauet og vælge retning derefter. Og der er det helt og holdent min mening at det ikke er relevant, hvilken løn man får nok til at man bør vælge retningen ud fra det. 

Uddannelser + 5 år giver generelt en højere løn en 25.000 kr/m uanset retning

Anmeld Citér

31. maj 2019

serinasmor

Anonym skriver:

At skrive, at det ikke er der, jeg er i mit liv synes jeg godt nok ikke er en særlig pæn måde at tale til andre på. Du ved på ingen måde noget om mig og mit liv, og hvor jeg er i mit liv. Det siger meget om dig, at du antager ting om andre, uden at kende dem. Shame on you, et bedre menneskesyn ville bestemt klæ´ dig

Du skrev jo netop at det var vigtigt for dig at der var penge, hvor mange og at man var dum, hvis man ikke tog lønniveauet i betragtning.
Det betyder jo netop, at du kalder mig dum. Jeg ville ALDRIG vælge uddannelse efter løn. Jeg vælger den slags med hjertet og har altid gjort det - og vil anbefale alle andre at gøre det samme for det er det eneste langtidsholdbare i min optik. 

Jeg er et sted i mit liv, hvor penge på ingen måde er vigtige. Det er jeg ikke fordi vi har mange penge - men fordi vi prioriterer noget andet. Det er jeg fordi at vi har valgt sådan, men det har taget tid at erkende og finde frem til I lang tid troede jeg at grunden til at jeg ikke var glad, var fordi jeg fik for lidt i løn .... men i virkeligheden var jeg i arbejde det helt forkerte sted... det har krævet en hel del arbejde med egen rejse osv at komme dertil. Og den eneste grund til at jeg skrev sådan er at jeg har erkendt at ikke alle har taget den rejse - og ikke alle skal ... Der er skam ingen grund til at blive sur over det Det er jo bare et spørgsmål om, at vi er forskellige og er på forskellige rejser i livet. 

Når du spørger efter hvilken løn du kan forvente og vil vælge din uddannelse efter, hvilken løn du kan forvente, så er du jo netop et sted i dit liv, hvor penge er vigtige for dig ellers havde du vel aldrig spurgt. Jeg kan ikke antage andet når du vil vælge din uddannelse og retningen i dit liv ud fra, hvor mange penge du kan tjene. At du så bliver mukken over det, kan jeg jo ikke gøre så meget ved. 

Jeg håber du vil vælge uddannelse efter, hvad du reelt har lyst til at arbejde med og en uddannelse du reelt har lyst til at gå på og være en del af. Måske endda tænke videre om det er et job du ville blive glad af at stå op til hver dag. Det er for mig at se det, der virkelig tæller. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.