Tommelise skriver:
Hvor læser du, at jeg skriver, at en kvinde ikke må blive gravid?
I det tilfælde, jeg nævner, hvor jeg selv var barselvikar:
Det var en lillebitte, nystartet virksomhed. Den kvinde, jeg skulle vikariere for, vidste ikke, at hun var gravid, da hun blev ansat.
Det fandt hun ud af en uge efter ansættelsen.
Blev hun fyret - nej
Gik virksomheden konkurs - nej
Men jeg KENDTE historien - og hvis jeg havde været gravid og havde underskrevet kontrakten uden at fortælle det - så ville jeg i den grad have røvrendt arbejdsgiveren. Og hvis du ikke kan se det - tja.
Der er da også kæmpe forskel på at sige; "Jeg er gravid, og jeg kan da slet ikke forstå, at det kan være et problem for arbejdsgiveren" - og så på at sige:
"Jeg er gravid, og jeg kan altså godt se, at det er upraktisk".
Jeg er vokset op i slipstrømmen på kvindefrigørelsen, og vi får ingen ligestilling, hvis vi slet ikke er parat til at ofre noget. Ligestilling er ikke gratis.
Det er ikke det samme, som at vi ikke må få børn.
Og vi bliver netop bombet tilbage til kødgryderne, hvis vi slet ikke har nogen forståelse for, at det der med at være på arbejdsmarkedet - det er "give and take".
Og at være totalt ligeglad med, om man planlægger to gange barsel inden for en elevtid - hvem tror du lige, der betaler din uddannelse og din barsel ?
Vi vil gerne have alle rettighederne - men vi vil ikke se ud over vores egen næsetip.
Altså du virker stærkt kritisk over for ts ønske om at få et barn mere imens hun er elev, det kunne jo nemt tolkes som at du ikke synes hun må/bør blive gravid (lige nu). Derudover var den kommentar ikke ment bestemt til dig. Det var mine egne refleksioner over hele debatten (ikke kun denne tråd) med temaet "må jeg godt blive gravid"?
Jeg synes det er ærgeligt at så mange føler behov for at "spørge om lov" fordi JEG ser det som et udtryk for kvindeundertrykkelse. Jeg kan se på dine andre svar, at vi ser meget forskelligt på dét.
Personligt har jeg selv været gravid lige da jeg søgte et job. Jeg kan faktisk ikke huske om jeg fandt ud af det lige før eller lige efter jeg sendte ansøgningen. Men jeg vidste det i hvert fald til samtalen. Jeg nævnte det ikke. Det handlede ikke om at skjule noget eller forsøge at udnytte arbejdsgiver, og havde jeg brækket mig midt under samtalen, havde jeg da også forklaret hvorfor (jeg kastede meget op). Jeg fik jobbet, et vikariat på 7 mdr. Jeg skulle gå på barsel efter knap 5mdr.
That's life. Jeg fortalte intet, fordi jeg ikke havde lyst til at det var officielt endnu. Ikke engang min familie vidste det. Skulle jeg blotlægge mine dybeste tanker og drømme for en fremmed? Breake en "hemmelighed" som kun min mand og jeg kendte til? Potentielt smide en jobchance på jorden for et æg, der kun lige havde sat sig fast? Som måske aldrig blev til noget barn? For uanset hvordan man tænker om ærlighed er det et faktum, at en gravid kvinde er mere bøvl for en virksomhed end en ikke gravid. Har jeg ført nogen bag lyset? Næ. Det kan måske lyde som om jeg er mega kold, det er jeg nu ikke. Og jeg havde da selv overvejelser for om/hvornår jeg skulle sige noget. Jeg kom frem til at jeg ikke "skyldte" en arbejdsgiver at fortælle noget SÅ privat, når det ikke engang var sikkert at det blev til noget.
Selvfølgelig kan man selv havde andre præferencer, og så siger man bare hvad man vil. Men jeg synes det er en glidebane at forlange/dømme andre kvinder for ikke at sige noget. For hvor går grænsen? Ved nf? Ved positiv test? Ved planlægning af pb? Eller som her -hvor mange børn må man få i et givet tidsrum. Skal vi også sætte maks på hvad man tillade sig pr ansættelse, pr kvinder i det hele? (Og jeg ved godt du ikke har skrevet de her ting
)
Hvem betaler uddannelse og barsel? Jamen det gør vi alle, der betaler skat.. jeg forstår ikke hvor du vil hen med det? Det lyder næsten som om du føler at du personligt har den udgift. Ts tager jo sin uddannelse (og bataler også skat undervejs) men bliver bare forlænget af et par barsler. Jamen det er jo så barsler hun ikke skal have senere, hvor hun nok "koster mere" Ja jeg tror bare vi ser for forskelligt på det måske.
Jeg siger i øvrigt heller ikke at man skal vifte en positiv test for næsen af chefen imens man griner "hahaha hvad vil du gøre nu?" Men at kunne se det måske var lidt upraktisk for en arbejdsgiver er meget langt fra at begrænse sin personlige frihed ved så at udskyde sine ønsker om børn.
Jeg ser det som DET vigtigste at en kvinde får børn når hun og evt partner er klar til det. Man kan ikke planlægge alligevel hvornår det lykkes, og at skulle tage en masse hensyn til potentielle og nuværende arbejdsgivere er derfor håbløst. Der vil ALTID være nogen, der bliver "ramt" når en kvinde bliver gravid. Og jeg tilslutter mig, at det er et problem, der skal løses på samfundsniveau og ikke individniveau, på baggrund af en masse tossede uskrevne regler.