Barsel under elevtid 2 gange?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. april 2019

HBV

Anonym skriver:

Og ja, måske er et sikkerhedsnet noget de fleste gerne vil have, men decideret at gå efter at få to børn under samme elevperiode - det synes jeg dælme er at skide højt og flot på arbejdsgiver.

Jeg er faktisk enig med dig. Jeg synes det er lidt over grænsen. Det står dig selvfølgelig frit for men jeg personligt ville aldrig gøre det. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. april 2019

Hck

Profilbillede for Hck
Anonym skriver:

Og ja, måske er et sikkerhedsnet noget de fleste gerne vil have, men decideret at gå efter at få to børn under samme elevperiode - det synes jeg dælme er at skide højt og flot på arbejdsgiver.

Helt enig (og alt efter branche ) spærre man jo måske også en eftertragtet elevplads, fra en der virkelig gerne vil den uddannelse 

Anmeld Citér

7. april 2019

Skouboe

Det kommer meget an på  branche og hvad du laver synes jeg. Om det er rimeligt overfor arbejdsgiveren er som jeg ser det, et spørgsmål om personlig moral. 

En enden ting er, at hvis jeg stod og skulle ansætte dig bagefter kunne jeg godt finde på at stille spørgsmålstegn ved, hvorvidt en elev, der har været 2 gange på barsel i elevtiden, rent faktisk har lært det de skal. Og her er det igen afhængigt af hvilken branche du er inden for.

I min verden og indenfor mit fag, ville det nok trække mere ned, end risikoen for at du skulle på barsel. Jeg ville tvivle på, at du havde opnået den nødvendige rutine. 

Anmeld Citér

7. april 2019

Carina:-)

Dit indlæg er en af grundende til at mange kvinder i den fødedygtige  alder har svært ved at få en elevplads.

Du spilder en virksomhed og en masse menneskers tid da det du evt har lært først kommer ud i praktisk flere år senere end hensigter  var fra start. 

Og den tid og energi der er blevet brugt på dig er gået i stå flere gange og du starter nærmest på 0 hver gang pga tidshorisonten. 

Og helt ærligt så tror jeg du skader dine chancer for job bagefter med et cv der siger at din elevtid er det i stå i 2 år ad 2 omgange. 

Anmeld Citér

7. april 2019

Tommelise

Jeg ville vente, til jeg var færdiguddannet. 

Jeg synes, to gange baresl inden for samme elevperiode er for meget.

En kommende arbejdsgiver kunne godt tænke, at din uddannels er blevet "hakket for meget i stykker". 

Anmeld Citér

7. april 2019

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1
Anonym skriver:

Hej.

Jeg ville høre om I synes man kan tillade sig at gå på barsel to gange under sin elevtid? Sagen er den, at jeg er på barsel nu. Og når jeg kommer tilbage har jeg to års elevtid tilbage. Jeg bliver færdig i efteråret 2021. Vi ville rigtig gerne have haft vores sidste barn i foråret 2021, men det gør  jo så, at jeg ville skulle på barsel der og altså ville skulle tilbage et lille halvt års tid, når min barsel er færdig. Hvad synes I om det? 

Altså hvis jeg var en arbejdsgiver, du søgte arbejde ved, og jeg så/vidste, at du havde haft to gange barsel under din elevperiode, så ville jeg ærligt tænke, at du havde udnyttet det, og så ville jeg ikke ansætte dig.. 

Og var jeg din nuværende chef, så ville jeg godt nok blive sur over, at du spildte mine penge, tid og energi på at holde al din barsel under arbejdsperioden hos mig.. For mens du er væk, så skal de måske finde en anden, som kan tage dine opgaver, og den person skal læres op først.. Og hvis jeg husker ret, så er det vist kun 80% af lønnen, de får refunderet, når du er på barsel

Anmeld Citér

7. april 2019

Tommelise

Unicorn1 skriver:

Altså hvis jeg var en arbejdsgiver, du søgte arbejde ved, og jeg så/vidste, at du havde haft to gange barsel under din elevperiode, så ville jeg ærligt tænke, at du havde udnyttet det, og så ville jeg ikke ansætte dig.. 

Og var jeg din nuværende chef, så ville jeg godt nok blive sur over, at du spildte mine penge, tid og energi på at holde al din barsel under arbejdsperioden hos mig.. For mens du er væk, så skal de måske finde en anden, som kan tage dine opgaver, og den person skal læres op først.. Og hvis jeg husker ret, så er det vist kun 80% af lønnen, de får refunderet, når du er på barsel

Jeg har det altså også lidt sådan, at jeg synes, det er lidt spild af arbejdsgiverens tid. Der er forskel på én gang barsel og så to gange i løbet af en elevtid. 

For mig er der forskel på, om det er en elevplaèds eller et "rigtigt" job. En elev er ikke en arbejdskraft på samme måde som en færdiguddannet. 

Og skal man både uddanne eleven - og så samtidig have en vikar to gange - det kunne jeg ikke selv byde en arbejdsgiver.

Anmeld Citér

7. april 2019

Anonym

En elev må og skal ikke ikke kunne erstatte en ansat. Så ro på med at sige der skal bruges vikar og andet. Ja der kunne måske godt have været en anden elev under den tid du var på barsel ad to omgange. Men jeg har fået to børn under min elevtid fordi den ene fik vi hjælp til og da skæbnen så ville at jeg blev gravid og jeg turde simpelthen ikke vælge fra, når vi vidste, at der skulle komme flere efter den første. 

Jeg fik efter min uddannelse trods to børn et godt arbejde på fuldtid og har kun fået ros. Så ts gør hvad du vil. Det er dit liv og du ødelægger ikke noget ved at være gravid over to gange i din elevperiode. 

Anmeld Citér

8. april 2019

Hck

Profilbillede for Hck
Anonym skriver:

En elev må og skal ikke ikke kunne erstatte en ansat. Så ro på med at sige der skal bruges vikar og andet. Ja der kunne måske godt have været en anden elev under den tid du var på barsel ad to omgange. Men jeg har fået to børn under min elevtid fordi den ene fik vi hjælp til og da skæbnen så ville at jeg blev gravid og jeg turde simpelthen ikke vælge fra, når vi vidste, at der skulle komme flere efter den første. 

Jeg fik efter min uddannelse trods to børn et godt arbejde på fuldtid og har kun fået ros. Så ts gør hvad du vil. Det er dit liv og du ødelægger ikke noget ved at være gravid over to gange i din elevperiode. 

Det kommer da helt an på hvad fag og branche det er, f.eks må  en klinikassistentelev gerne erstatte en uddannet.

Anmeld Citér

8. april 2019

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1
Anonym skriver:

Jeg er uddannet salgsassistent, og da jeg var elev, havde jeg ansvaret for en masse afdelinger og en masse andet.. Så jo jeg erstattede en uddannet.. Og min daværende chef havde nok givet mig dårlig udtalelse, hvis jeg var blevet gravid to gange under uddannelsen.. 

Altså jeg synes ikke, at det er okay over for hverken chef eller kollegaer at være væk så længe, bare fordi det er nemmere og man gerne vil have to børn lige efter hinanden 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.