Tommelise skriver:
Hvor læser du, at jeg skriver, at en kvinde ikke må blive gravid?
I det tilfælde, jeg nævner, hvor jeg selv var barselvikar:
Det var en lillebitte, nystartet virksomhed. Den kvinde, jeg skulle vikariere for, vidste ikke, at hun var gravid, da hun blev ansat.
Det fandt hun ud af en uge efter ansættelsen.
Blev hun fyret - nej
Gik virksomheden konkurs - nej
Men jeg KENDTE historien - og hvis jeg havde været gravid og havde underskrevet kontrakten uden at fortælle det - så ville jeg i den grad have røvrendt arbejdsgiveren. Og hvis du ikke kan se det - tja.
Der er da også kæmpe forskel på at sige; "Jeg er gravid, og jeg kan da slet ikke forstå, at det kan være et problem for arbejdsgiveren" - og så på at sige:
"Jeg er gravid, og jeg kan altså godt se, at det er upraktisk".
Jeg er vokset op i slipstrømmen på kvindefrigørelsen, og vi får ingen ligestilling, hvis vi slet ikke er parat til at ofre noget. Ligestilling er ikke gratis.
Det er ikke det samme, som at vi ikke må få børn.
Og vi bliver netop bombet tilbage til kødgryderne, hvis vi slet ikke har nogen forståelse for, at det der med at være på arbejdsmarkedet - det er "give and take".
Og at være totalt ligeglad med, om man planlægger to gange barsel inden for en elevtid - hvem tror du lige, der betaler din uddannelse og din barsel ?
Vi vil gerne have alle rettighederne - men vi vil ikke se ud over vores egen næsetip.
I mit eksempel betaler regionen, uagtet om det er under elevtid eller i ansættelse. Jeg forstår simpelthen ikke, at kvinden ikke må få to børn under uddannelse, men godt et under og et efter i ansættelse, det er jo præcis den samme gene, muligvis delt ud over to arbejdsgivere. Vi aner stadig ikke, hvor hun er elev.
Jeg har været på barsel under uddannelse, det betalte staten - Det er så åbenbart en uddannelse, hvor man ifølge den her tråd godt må få børn uden dårlig samvittighed, fordi det er på SU, men jeg optager jo stadig en plads, som jeg ikke bruger og en anden kunne have fået.
Give and take.. Jeg synes ikke, at kvinder skal løbe hurtigere, give mere eller udskyde graviditet, fordi de har en livmoder og samtidig godt vil have lige vilkår. Ingen ville løfte et øjenbryn over en tømrerlærling, der fik to unger under sin uddannelse, for han er ikke til gene, fordi han ikke holder barsel. Hvis mænd tog deres del af barslen, og virksomhederne krævede en bedre barselsfond, så ville kvinder ikke være sådan en gene på arbejdsmarkedet, fordi de får børn, mens de kan og vil. Og kvinderne vil sikkert godt gå med til lavere lønstigning, dårligere pension eller andet, som historien viser, at de har gjort igen og igen (så noget giver de jo), for ikke længere at blive diskrimineret eller udskammet for at bære/kunne bære børn.
Her er et citat fra tråden; “Og jeg ville godt nok blive træt af min kollega, hvis hun med vilje planlagde to barsler, så jeg enten skulle løbe stærkere for at klare hendes opgaver, eller skulle oplære en ny eller to i hendes sted”. Det gør sig jo gældende hver gang, en kvinde bliver gravid og holder barsel, så skal der enten oplæres en vikar eller løbes hurtigere, og det er ikke i orden at gå og smide i hovedet på hinanden. Det er strukturen, der er noget i vejen med og ikke den enkelte kvinde, der er en dårlig ansat/kollega eller byder sin arbejdsgiver for meget, fordi hun får børn.
Og i mit fag er kvinder uden børn særligt udsatte, det ændrer sig forhåbentligt en dag.