Når mor er blevet en anden

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. marts 2019

Babilooo

Lidt sjovt at du siger dette ikke er det rette forum  - skyldes det mon at mange ikke giver dig ret i din måde at håndtere problemstillingen.

Du virker mere som om du gentager og gentager dig selv for at få din vilje.

og hvis han ikke vil have det fulde økonomiske ansvar er den jo ikke længere. Det er I ikke enige om og så må I finde et kompromis. Det er da fair nok at han ikke vil bære det ansvar selv. .??

det gad jeg da virkelig heller ikke. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. marts 2019

Mor11

Profilbillede for Mor11

Jeg tænker, at hensigterne med at du skal gå hjemme osv osv, ikke interresserer din mand. Han ser at langt størstedelen af andres børn trives fint i pasning , og han er måske vokset op på samme måde selv, helt uden problemer. 

Den her "sag" er din. Han vil ikke gå på kompromis med de ting i har og kan gøre idag, for at du kan hjemme passe - hans synes jeres økonomiske råderum er mere værd. Og det er altså fair nok. 

Så må du jo tage skeen i egen hånd. Lav et budget hvor du skærer ned på DIT forbrug fx, og find ud af om du kan få noget tilskud til hjemmepasning måske. Eller weekend job. Something, så DU kan få DIT ønske opfyldt UDEN at det går udover din mands ønsker om ikke at skulle leve med en mere behersket økonomi. For han er jo ikke imod at du går hjemme, han er imod at det skal koste ham noget. 

Og du kan fint følge ifavnske grupper alt det du vil, men det handler ikke om at du skal finde tips til at overbevise din mand om noget. Han har lov at være forældre på en anden måde end dig, og han begrænser dig overhovedet ikke i det du gerne vil - han vil bare ikke være den der betaler prisen for dine valg.

Herhjemme har jeg også taget et valg som min kæreste ikke var en del af. Jeg ville gerne tage en ny uddannelse. Det er ikke noget der betyder noget for ham! Men det var vigtigt for mig. Derfor har jeg skåret ned på ALT til mig selv for at få råd til at leve på SU. Jeg betaler de samme udgifter til huset som før, men streaming, byture, weekendture med veninder er der INTET af de næste 3 år. Han skal ikke straffes for at jeg tager et stort valg om at gå 10.000 ned i løn, for han havde ikke et valg om ja eller nej, for det var det jeg ville for at komme videre.  Så må jeg også æde den. 

Anmeld Citér

2. marts 2019

ErDuHerIkkeSnart

Hej med dig

Det må være smadder hårdt at være så uenige om, hvilket familieliv man gerne vil have. Og der er jo intet unormalt ved, at man ændrer sig mere eller mindre, når man ændrer livsfase - herunder fx får børn. Men jeg tænker som flere andre, at det vil være godt for dig og jer, hvis du får skilt tingene mere ad.

Du refererer flere steder til “forskning og evidens”. Du argumenterer for, at det ikke er dine følelser der er på spil, men viden om hvad der er rigtigt og hvad de forskellige valg har af konsekvenser for jeres datter. Og at det handler om, at din mand ikke “gider sætte sig ind i tingene”. Men hvis det er korrekt at du har sat dig ind i området og formår at læse dig ind på den eksisterende viden med tilstrækkelig kritisk refleksion, så ved du jo også, at evidensen på komplekse felter såsom fx børneopdragelse og familieliv er uendeligt meget mere nuanceret, end hvad fx den “ifavnske bølge” sædvanligvis fremstiller (og deres modsætninger ligeså - få ting er som bekendt særlig gode, når det køres ud i ekstremerne, heller ikke teorier om børneopdragelse).

Der er jo ingen forskning der peger på, at alle børn i dagsinstitutioner lider nød. Eller at hjemmepassede børn pr. definition har det godt. Det betyder ikke, at vi ikke som samfund ikke skal forholde os kritisk til måden vi driver pasningstilbud på, eller til hvilken indretning af dagligdagen vi har det bedst med. Men at mene at dit barn tager følelsesmæssigt skade af er par korte dage i pasning om ugen et tilsyneladende trygt sted, for derefter at henvise til forskningen, er en fejlfortolkning i mine øjne - som jeg godt forstår at din mand muligvis står af på. Og som du ikke har forskningsmæssigt belæg for - snarere følelsesmæssig (og følelser er også ganske gode og legitime, når man er forælder).

Når jeg som mor vælger, at sende mine børn i vuggestue og passe mit arbejde, handler det ikke om, at jeg ikke har “set lyset” og ikke kan stave til #omsorgsrevolution. Det er et valg jeg har truffet med vidtåbne og bevidste øjne, fordi det passer til vores families samlede ve og vel og fordi jeg tror på, at de er gode for både børn og voksne. Vi har fleksible og spændende jobs, en fornuftig økonomi, stærkt netværk, og mine børn har relativt korte dage i en institution som de er meget glade for. Det føles fornuftigt og godt nede i “intuitions-maven” langt de fleste dage om året. 

Så jeg argumenterer på ingen måde for at du med vold og magt skal tvinge dit barn ud i fremmede arme 45 timer om ugen (det er der vel egentlig ingen, som synes?). Men lidt mere nuance end at dagpleje = følelsesmæssig traumatisk opvækst og Ifavnsk opdragelse = evig frelse, vil nok være en fin måde hvorpå I derhjemme kan nærme jer hinanden og finde fælles fodslag for de værdier, som I gerne vil basere jeres familieliv på. Der findes jo 117 mellemveje, mellem yderpolerne. Og det er en helt naturlig del af (forælder)livet at tvivle, føle og stille spørgsmål ved, om vi nu gør tingene godt nok. Det er sådan arten overlever - men vi behøver ikke at gå i stå af det - men kan trøste os ved, at der er en million veje til “den gode barndom” og at børn heldigvis ofte er robuste nok til at modstå vores fejltrin. 

Generelt tror jeg, at der kommer få gode ting ud af, at diskutere på den måde som I lyder til at gøre. For det er jo netop ikke særlig interessant hvad “forskningen siger”, specielt fordi forskningen ikke er entydig. Det er interessant hvad I hver især mener og føler er det rigtige for jer og jeres familie, hvad I har råd til, ambitioner om, lyst til, osv.

Held og lykke med den videre snak. 

Anmeld Citér

2. marts 2019

Anonym

Kære ts

Jeg håber du stadig læser med. Jeg synes folk herinde er ret så dømmende overfor dig. Grunden er sikkert, at din mands holdning stemmer overens med samfundsnormen og din er lidt kontroversiel - desværre. Jeg er selv ifavnsk og har haft min datter hjemme længere end normalen. Min mand var med på ideen, men kunne måske ikke helt se, hvorfor det nu var nødvendigt. 

Jeg havde en fantastisk tid som hjemmepasser. Desværre måtte jeg pga. sygdom starte hende op i pasning, da jeg ikke selv kunne holde til at have hende hjemme.

Kom ind i den ifavnske facebookgruppe eller moderne hjemmegående forældre. Der finder du masser af ligesindede, ser kender din problematik - mig selv inklusiv.

Det eneste jeg er enig med de andre i er, at det bedste vil være, hvis du og din mand kan løse det sammen. At blive enlig forældre er ikke nemmere.

Anmeld Citér

2. marts 2019

Anonym

Hold fest hvor man snart brækker sig af ordet ifavnsk... Hvad snakker man om på de “ifavnske” facebook sider? Hvor onde mænd er fordi de ikke gider en kone der pludselig vil gå hjemme i tre år og ikke bidrage til økonomi eller noget som helst intellektuelt.....?? 

TS du svarer sjovt nok slet ikke på, om det kan lade sig gøre at i kiggede alternativt på job muligheden hvis din datter skal gå hjemme. Om du kunne arbejde skift/aften/weekend. Men det er måske ikke kun vigtigt at din datter er hjemme, det skal måske også kun være dig der er hjemme med hende? Og helst ikke på arbejde på andre tidspunkter?

Hvis det ikke er interessant for dig, så forstår jeg ikke hvordan du forestiller dig hvordan dilemmaet skal løses hvis i ikke har økonomien til at gå hjemme.

Anmeld Citér

3. marts 2019

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Hold fest hvor man snart brækker sig af ordet ifavnsk... Hvad snakker man om på de “ifavnske” facebook sider? Hvor onde mænd er fordi de ikke gider en kone der pludselig vil gå hjemme i tre år og ikke bidrage til økonomi eller noget som helst intellektuelt.....?? 

TS du svarer sjovt nok slet ikke på, om det kan lade sig gøre at i kiggede alternativt på job muligheden hvis din datter skal gå hjemme. Om du kunne arbejde skift/aften/weekend. Men det er måske ikke kun vigtigt at din datter er hjemme, det skal måske også kun være dig der er hjemme med hende? Og helst ikke på arbejde på andre tidspunkter?

Hvis det ikke er interessant for dig, så forstår jeg ikke hvordan du forestiller dig hvordan dilemmaet skal løses hvis i ikke har økonomien til at gå hjemme.

Bare fordi vi ikke deler de samme holdninger, så kan man godt formulere sig ordentligt. Jeg respekterer dine holdninger.

Hvis du læser et af mine svar længere oppe, så vil du se, at jeg har skrevet, at jeg kan arbejde 40-50 timer om måneden - evt mere efter hvordan det bliver planlagt, hvilket faktisk ville dække halvdelen af de faste udgifter og lidt ud over.

I forvejen arbejder jeg “skæve” tidspunkter for at skabe tid i hjemmet. Lige nu er jeg fx lige kommet hjem fra en nattevagt. Så jeg vil gerne arbejde - meget gerne! Jeg ville rigtig gerne, hvis min mand ville gå hjemme med vores datter. Det har jeg også spurgt ham om, men det vil han på ingen måde. Han mener selv, at hvis vi skulle gøre det, så skulle det være mig.

Anmeld Citér

3. marts 2019

Babilooo

Bare fordi vi ikke deler de samme holdninger, så kan man godt formulere sig ordentligt. Jeg respekterer dine holdninger.

Hvis du læser et af mine svar længere oppe, så vil du se, at jeg har skrevet, at jeg kan arbejde 40-50 timer om måneden - evt mere efter hvordan det bliver planlagt, hvilket faktisk ville dække halvdelen af de faste udgifter og lidt ud over.

I forvejen arbejder jeg “skæve” tidspunkter for at skabe tid i hjemmet. Lige nu er jeg fx lige kommet hjem fra en nattevagt. Så jeg vil gerne arbejde - meget gerne! Jeg ville rigtig gerne, hvis min mand ville gå hjemme med vores datter. Det har jeg også spurgt ham om, men det vil han på ingen måde. Han mener selv, at hvis vi skulle gøre det, så skulle det være mig.

Men at arbejde 40-50 timer om måneden er jo ingenting. Jeg kender fler der arbejder 40-50 timer - om ugen.. Det må da betyde en væsentlig tilbagegang i jeres økonomi.

jeg ved ikke hvor meget du arbejder nu - men det er da klart st han ikke ønsker st I skal gå væsentlig ned i standart for st du kan gå hjemme i 3 år. Eller - det er da en helt legitim holdning.

DU har et ønske ... men det er ikke din mands. Du ser næsten ideologisk på det og ikke på jeres familie som helhed. Det hjælper ingen - ej heller din datter, der sikker kun påvirkes fordi hun kan mærke i skændes/ ikke taler sammen og dig der er utilfreds når du afleverer.

Du hejser flaget for at vi skal respektere “din holdning”... men du respektere jo ikke din mands! Og nej din mand lyder ikke træls. Du har en træls tilgang og holdning til ham (i hvert fald hvis man tager udgangspunkt i det du skriver). ...

han har ikke mange lag..!?! Måske er han bare træt af de evige debatter der ænder i skænderier.  

Og en følelse af at få at vide han ikke prioriterer sin datters ve og vel - jeg var fandme også blevet sur. 

Anmeld Citér

3. marts 2019

IenFart

Profilbillede for IenFart

Kære ts

Jeg håber du stadig læser med. Jeg synes folk herinde er ret så dømmende overfor dig. Grunden er sikkert, at din mands holdning stemmer overens med samfundsnormen og din er lidt kontroversiel - desværre. Jeg er selv ifavnsk og har haft min datter hjemme længere end normalen. Min mand var med på ideen, men kunne måske ikke helt se, hvorfor det nu var nødvendigt. 

Jeg havde en fantastisk tid som hjemmepasser. Desværre måtte jeg pga. sygdom starte hende op i pasning, da jeg ikke selv kunne holde til at have hende hjemme.

Kom ind i den ifavnske facebookgruppe eller moderne hjemmegående forældre. Der finder du masser af ligesindede, ser kender din problematik - mig selv inklusiv.

Det eneste jeg er enig med de andre i er, at det bedste vil være, hvis du og din mand kan løse det sammen. At blive enlig forældre er ikke nemmere.

Du læser folks svar som fanden læser biblen. Jeg tror de fleste herinde synes TS kan være så ifavnsk hun orker. Det folk stejler over er at hun fremturer lidt som om hun har den endegyldige sandhed hvad angår børns opvækst og hendes mand bare er ignorant. Det bedste for børnene er i hvert fald ikke at den ene bliver jordet og at de måske går fra hinanden. Så er det da bedre at søge kompromiser. 

Det er i det hele taget problemet ved at folk finder lukkede grupper kun med folk der mener det samme som dem selv. Så kan de sidde der og forstærke hinanden i at de har set lyset og resten af verdenen er fortabte stakler. 

Anmeld Citér

3. marts 2019

Anonym

Du har da en vildt nederen måde at tale til andre mennesker på 

Anmeld Citér

3. marts 2019

lineog4

Anonym skriver:

Kære ts

Vi læser vist svarene meget forskellig du og jeg. Jeg læser egentlig ikke nogen, der er store modstandere af ifavn eller hjemmegående kunne man måske være kalde det uden at være forhippet på ar kalde det et nyt navn fordi det ikke må minde om det vores bedsteforældre gjorde. 

Jeg er selv på ingen måde modstander, jeg kan sagtens i udviklingspsykologien finde belæg for, at det for nogle familier er den bedste løsning. Hvad jeg derimod ingen steder kan finde belæg for (og da slet ikke evidens som er en af mine fobier når det kommer til humanvidenskaberne Og ikke mindst som jeg forbinder med en helt anden retning end iransk, da det er et begreb man rigtig godt kan lide i NPM og de skønne Excel ark retninger) er, at det er bedst i en familie at overrule den ene part fordi man har fundet sandheden.

Som jeg læser de fleste svar, så handler det om, at ts skal rumme sin mand og hans holdninger til det gode familieliv - ikke afskære ham som træls og en der ikke gider. 

Nå og til sidst, du blev også en smule dømmende ikke? For alle de som ikke mener det samme er fanget af konventioner og normer og kan ikke tænke selvstændigt og se lyset i ifavnsk. Personligt er ifavnsk, hjemmeskole og og og og ikke kontroversiel, det er heller ikke kontroversielt at en mor kun vil holde 3 måneders varsel og vil ud til det arbejde som hun savner. 

Jeg er stor fortaler for at gå hjemme, og kan da selv sige det en gang imellem. Men jeg ved også det ikke er vejen for mig og det handler ikke om samfundets normer, men alene om at kedsomhed (intellektuelt) for mig er dræbende - jeg knækker ikke af "burnout", men af "boreout". Det betyder ikke jeg behøver at have et konventionelt job, er betyder bare, at jeg ikke ville være en god og glad mor, hvis jeg i 3 år ikke blev intellektuelt stimuleret på anden end børn og ikke mindst fik en daglig kontakt med nogle hvor børn ikke var omdrejningspunktet.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.