Anonym skriver:
Har desværre ikke lige tid til at svare alle lige nu, men jeg vil bare lige sige, at nu er min måde at være mor på ikke bare er baseret på mine følelser, men jeg har sat mig ind i forskning. Forskning siger, at børn ikke bør være væk fra deres forældre de første tre år som minimum. Så hvordan kan i sige, at det skal børn? Når evidensbaseret forskning siger noget andet.
Jeg tror, at du skal forsøge at få skilt tingene ad. Jeg er ikke uenig i dit syn på daginstitutioner og den rolle de spiller i det danske samfund. De er opfundet for at understøtte arbejdsmarkedet. Og når de nu er der, har vi puttet så meget kvalitet ind i dem, at de fleste børn trives i dem, holder af at komme der og trives og udvikler sig i en grad, som de ikke alle ville, hvis de gik hjemme hos deres forældre. Men navnlig vuggestuer er en opfindelselse i arbejdsmarkedets tjeneste. Og måske har du fået et barn,der ikke trives i daginstitution.
Spørgsmålet er så, hvad I som familie vil gøre ved det. Og svarene kan kræve fravalg på andre fronter. Og det kan betyde et markant skred i rollefordelingen i jeres familie. Det, du ikke løfter, skal din mand løfte, osv.
Du er nødt til at få skilt nogle af de her ting ad. Forskningen siger noget om små børns udvikling. Forskningen dikterer ikke, at duskal gå hjemme og din mand skal være et fraværende skaffedyr. Forskningen fortæller jer heller ikke, hvilke andre håb og drømme I skal give slip på, for at prioritere mindre arbejdstid. Det kræver nogle lange samtaler. Og de samtaler fordrer, at du gider at se og høre på din mand - også når hans prioriteringer er anderledes end dine.
Anmeld
Citér