Anonym skriver:
Sagen er den at jeg er nyledig og på dagpenge. Jeg er faglært, men har søgt andre veje. Jeg er nu blevet kontaktet fra et job, som jeg har søgt, som gerne vil have mig til samtale. Jeg sagde naturligvis ja på trods af en stor lønnedgang i forhold til mit gamle erhverv.
Jeg har efterfølgende fået regnet på lønnen og det viser sig at stillingen på 30 timer giver 1500-2000 kroner MINDRE end min dagpengesats om måneden. Det betyder altså at jeg mister penge på at tage et job. Jeg er bevidst om værdien i at bidrage til samfundet osv, men wauw hvor er det vildt at systemet er strikket sådan sammen.
Hvad tænker I? Ville I tage jobbet alligevel eller ville I genoverveje!?
Hvis man alene ser på, hvad der ryger ind på bankkontoen fra ens løncheck, ser man kun et aspekt af ens økonomi.
Pensionsopsparing er et andet aspekt af ens indkomst. Lever man af dagpenge eller kontanthjælp, sparer man almindeligvis ikke op til pension.
Lever man af overførselsindkomster, har man svært ved at optage lån. Det betyder fx, at man ikke kan købe en bolig. Det har i et livsindkomstperspektiv en negativ indflydelse på ens økonomi.
Man kan også i forhold til andre større investeringer - alt fra køleskabe til biler - være nødsaget til at leje, når det er billigere at eje, eller købe dyrt fordi man er afhængig af at kunne købe på kredit i en forretning, fremfor at købe fx brugt mod kontant betaling.
Når man har lønarbejde, har man mulighed for at få en lønfremgang, få flere timer, få adgang til kompetenceudvikling, der åbner for andre, mere vellønnede jobs.
Hele diskussionen om, om det kan betale sig at arbejde, er opfundet af folk, der ikke forstår økonomi eller har en politisk interesse i at simplificere diskussionen for at kunne trykke overførselsindkomsterne nedad.
Det kan altid - i et samlet økonomisk perspektiv - bedre betale sig at arbejde.