Skal man arbejde for enhver pris?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. februar 2019

L-mor

Anonym skriver:

Sagen er den at jeg er nyledig og på dagpenge. Jeg er faglært, men har søgt andre veje. Jeg er nu blevet kontaktet fra et job, som jeg har søgt, som gerne vil have mig til samtale. Jeg sagde naturligvis ja på trods af en stor lønnedgang i forhold til mit gamle erhverv.

Jeg har efterfølgende fået regnet på lønnen og det viser sig at stillingen på 30 timer giver 1500-2000 kroner MINDRE end min dagpengesats om måneden. Det betyder altså at jeg mister penge på at tage et job. Jeg er bevidst om værdien i at bidrage til samfundet osv, men wauw hvor er det vildt at systemet er strikket sådan sammen.

Hvad tænker I? Ville I tage jobbet alligevel eller ville I genoverveje!?

Hvis man alene ser på, hvad der ryger ind på bankkontoen fra ens løncheck, ser man kun et aspekt af ens økonomi.

Pensionsopsparing er et andet aspekt af ens indkomst. Lever man af dagpenge eller kontanthjælp, sparer man almindeligvis ikke op til pension.

Lever man af overførselsindkomster, har man svært ved at optage lån. Det betyder fx, at man ikke kan købe en bolig. Det har i et livsindkomstperspektiv en negativ indflydelse på ens økonomi.

Man kan også i forhold til andre større investeringer - alt fra køleskabe til biler - være nødsaget til at leje, når det er billigere at eje, eller købe dyrt fordi man er afhængig af at kunne købe på kredit i en forretning, fremfor at købe fx brugt mod kontant betaling. 

Når man har lønarbejde, har man mulighed for at få en lønfremgang, få flere timer, få adgang til kompetenceudvikling, der åbner for andre, mere vellønnede jobs.

Hele diskussionen om, om det kan betale sig at arbejde, er opfundet af folk, der ikke forstår økonomi eller har en politisk interesse i at simplificere diskussionen for at kunne trykke overførselsindkomsterne nedad.

Det kan altid - i et samlet økonomisk perspektiv - bedre betale sig at arbejde. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. februar 2019

Anonym trådstarter

Abracadabra skriver:

Jeg har ikke helt forstået: Du er faglært (og din DP-sats er baseret på dette og muligvis også fuldtidsarbejde), men søger andre (ufaglærte) veje? Du har søgt deltidsarbejde, men det løber dårligt rundt økonomisk? 

Jeg ville gå til samtalen og hurtigt spørge ind til muligheden for fuldtidsarbejde. Selvfølgelig skal det kunne betale sig for dig at gå på arbejde, men hvis du både vil arbejde ufaglært og deltid, bliver det svært, hvis DP-satsen er baseret på en meget højere indkomst. Til gengæld ER det sværere at få job, hvis man har været ledig længe, så du skal bestemt tage arbejdet, hvis de tilbyder dig det. 

Jeg er uddannet lærer og har søgt pædagogstillinger. Dog er denne stilling en medhjælperstilling, men med ansvar som en pædagog. Der er flere ting i det. Selvfølgelig økonomi, men tænker heller ikke at fagforeningerne ser positivt på at nogen vælger at gå til ufaglært løn for faglært arbejde

Anmeld Citér

17. februar 2019

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Bare lige til orientering. 30 timer betragtes som fuldtid og ikke deltid 

Ikke i mit fag. Det har A-kassen netop fortalt mig.

Anmeld Citér

17. februar 2019

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Fordi ved 30 timer kaldes man selvforsørgende. 

Når man er på dp eller kh så skal man søge minimum 30 timers stillinger da det betragtes som fuldtid. 

Jeg har været i systemet i mange år før jeg selv fik arbejde. Hvis man får et arbejde under 30 timer kan man få supplerende dp/kh. fordi man ikke er selvforsørgende

Jeg kan desuden også få supplerende dagpenge på en 30timers stilling.

Anmeld Citér

17. februar 2019

Anonym trådstarter

L-mor skriver:

Hvis man alene ser på, hvad der ryger ind på bankkontoen fra ens løncheck, ser man kun et aspekt af ens økonomi.

Pensionsopsparing er et andet aspekt af ens indkomst. Lever man af dagpenge eller kontanthjælp, sparer man almindeligvis ikke op til pension.

Lever man af overførselsindkomster, har man svært ved at optage lån. Det betyder fx, at man ikke kan købe en bolig. Det har i et livsindkomstperspektiv en negativ indflydelse på ens økonomi.

Man kan også i forhold til andre større investeringer - alt fra køleskabe til biler - være nødsaget til at leje, når det er billigere at eje, eller købe dyrt fordi man er afhængig af at kunne købe på kredit i en forretning, fremfor at købe fx brugt mod kontant betaling. 

Når man har lønarbejde, har man mulighed for at få en lønfremgang, få flere timer, få adgang til kompetenceudvikling, der åbner for andre, mere vellønnede jobs.

Hele diskussionen om, om det kan betale sig at arbejde, er opfundet af folk, der ikke forstår økonomi eller har en politisk interesse i at simplificere diskussionen for at kunne trykke overførselsindkomsterne nedad.

Det kan altid - i et samlet økonomisk perspektiv - bedre betale sig at arbejde. 

Den er jeg helt med på. Synes dog stadig at det er skræmmende, at vores samfund er bygget sådan op. Lønmæssigt er det 1500-2000 kr om måneden. Vi har vores børn på deltid i insitutionerne, hvilket selvfølgelig heller ikke er en mulighed når jeg kommer i job, så det er yderligere 1500 kr om måneden, som vi skal finde. Jeg ved godt at det lyder forkælet, men lige umiddelbart tænker jeg heller ikke at fagforeningerne hujer over folk som mig, der tager imod ufaglært løn i et faglært job.

Så synes faktisk at der er flere aspekter i det og det er mere nuanceret end som så.

Anmeld Citér

17. februar 2019

Mor11

Profilbillede for Mor11
Anonym skriver:

Den er jeg helt med på. Synes dog stadig at det er skræmmende, at vores samfund er bygget sådan op. Lønmæssigt er det 1500-2000 kr om måneden. Vi har vores børn på deltid i insitutionerne, hvilket selvfølgelig heller ikke er en mulighed når jeg kommer i job, så det er yderligere 1500 kr om måneden, som vi skal finde. Jeg ved godt at det lyder forkælet, men lige umiddelbart tænker jeg heller ikke at fagforeningerne hujer over folk som mig, der tager imod ufaglært løn i et faglært job.

Så synes faktisk at der er flere aspekter i det og det er mere nuanceret end som så.

Pædagog medhjælper, er ikke et faglært job .pædagog er, og pædagogisk assistent er blevet en uddannelse indenfor de senere år. Medhjælpere kan dog stadig være hvem som helst uden pædagogisk uddannelse. Vi har et par unge medhjælpere i børnehaven som bare lige jobber et par år indtil de skal til at læse igen fx at du tager job som medhjælper betyder blot at du tager et job "længere nede" af rangstigen, end du er kvalificeret til men en medhjælper skulle helst ikke varetage de pædagogiske opgaver fra pædagogerne , så har arbejdsgiveren i hvertfald fusket lidt for at få billigere arbejdskraft.  

Anmeld Citér

17. februar 2019

Anonym

Anonym skriver:

Jeg kan desuden også få supplerende dagpenge på en 30timers stilling.

Hvad er så problemet når du kan få supplerende. Så kommer du jo op på det samme alligevel 

Anmeld Citér

17. februar 2019

Abracadabra

Anonym skriver:

Men du befinder dig også et lidt sært sted i dit karriereforløb: du har valgt et ordentligt lønhop nedad (usædvanligt!), men lige nu er du forsikret  udfra din tidligere høje løn. Du befinder dig altså i en sær tidslomme, hvor det umiddelbart er svært at se det økonomiske incitament til at gå på arbejde - fordi du netop har valgt det store lønhop nedad. Men det varer jo ikke for evigt. Så medmindre du vil hygge dig på dagpenge de næste 2 år, må du tage konsekvensen og tage det arbejde, du har søgt. Hvorfor søgte du ellers? 

Anmeld Citér

17. februar 2019

Anonym

Abracadabra skriver:

Men du befinder dig også et lidt sært sted i dit karriereforløb: du har valgt et ordentligt lønhop nedad (usædvanligt!), men lige nu er du forsikret  udfra din tidligere høje løn. Du befinder dig altså i en sær tidslomme, hvor det umiddelbart er svært at se det økonomiske incitament til at gå på arbejde - fordi du netop har valgt det store lønhop nedad. Men det varer jo ikke for evigt. Så medmindre du vil hygge dig på dagpenge de næste 2 år, må du tage konsekvensen og tage det arbejde, du har søgt. Hvorfor søgte du ellers? 

Lige et lille sidespring da der er noget jeg ikke forstår. Måske reglerne er ændret siden jeg var på dp for 5 år siden. 

Men dengang var min dp sats udfra hvor mange timer jeg havde arbejdet og ikke hvad jeg havde tjent. Jeg arbejdede i butik til lige knap 17.000 om måneden rør skat. Da jeg kom på dp steg jeg med 3000 kr om mdr. 

Så jeg stod faktisk på den side hvor det økonomisk også gav mig mere at gå på dp end arbejde i en butik 45 timer om ugen. (Havde dog til hver en tid stadig valgt arbejde på trods af det vil jeg lige pointerer)

Anmeld Citér

17. februar 2019

Abracadabra

Anonym skriver:

Lige et lille sidespring da der er noget jeg ikke forstår. Måske reglerne er ændret siden jeg var på dp for 5 år siden. 

Men dengang var min dp sats udfra hvor mange timer jeg havde arbejdet og ikke hvad jeg havde tjent. Jeg arbejdede i butik til lige knap 17.000 om måneden rør skat. Da jeg kom på dp steg jeg med 3000 kr om mdr. 

Så jeg stod faktisk på den side hvor det økonomisk også gav mig mere at gå på dp end arbejde i en butik 45 timer om ugen. (Havde dog til hver en tid stadig valgt arbejde på trods af det vil jeg lige pointerer)

Sådan som jeg forstår reglerne (men læs gerne op selv) laves et gennemsnit af de bedst lønnede 12 mdr indenfor de sidste 24 mdr. Så hvis man kommer fra en god stilling og vil være ufaglært deltidsansat i stedet, kan dagpenge bedre betale sig. På kort sigt. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.