drabo skriver:
Som andre skriver er der flere gode grunde til at tage jobbet.
Formodentlig er lønnen højere end dagpenge, hvis du indregner pensionsopsparingen ved godt det er kedelige penge du ikke ser nu, men mon ikke du bliver glad når den dag kommer. Derudover kommer ting som 6. ferieuge og omsorgsdage.
Dagpenge er kun i 2 år, så medmindre du er sikker på at finde noget andet inden de udløber, så står du helt uden indtægt til den tid medmindre du kan få kontanthjælp.
Hvis det er den retning du gerne vil, så er dette første trin på vejen og den lille indtægtsnedgang prisen for at få foden indenfor og noget erfaring hvem ved måske vil der komme ekstra timer og andet som vil opveje lønnedgangen.
Jeg er helt klar over, at dagpengene ikke er en permanent løsning. Dette job er det tredje job, jeg har søgt siden jeg blev ledig for ca. 3 uger siden. Derfor er jeg heller ikke bekymret for om jeg kan få et andet og bedre betalt job.
Jeg er trods alt uddannet og har søgt en faglært stilling. Efterfølgende er jeg så blevet gjort opmærksom på, at jeg kun kan betales som ufaglært på trods af at jeg skal varetage en pædagogs opgaver. Der er flere ting i det. Naturligvis er lønnedgangen + ekstra udgifter til institution træls, men der er også noget i forhold til at jeg faktisk mener at jeg har kompetencerne til at få et faglært arbejde. Derudover er der selvfølgelig også det faktum at jeg ikke kan opretteholde min gode dagpengesats.
Jeg har talt med FOA, BUPL og lærernes fagforening, som alle entydigt svare at jeg ikke skal acceptere en ufaglært løn med min baggrund. Dette mener de kun man skal gøre, hvis man er desperat, har opbrugt alle sine dagpenge eller på anden vis ikke har andre muligheder. Man underminere jo også lidt overenskomsterne, hvis man kan tage faglærte fra andre faggrupper til faglært arbejde, men til en ufaglært løn.
Det er ikke fordi jeg ikke forstår værdien i at arbejde og det er da også derfor at jeg ikke har afskrevet jobbet endnu, men når de til samtalen fortæller mig at jeg er ligeså kompetent som en uddannet pædagog og måske endda bedre, så kan jeg godt mærke at det river lidt i min stolthed, at jeg skal acceptere at få den samme løn, som jeg fik som medhjælper for 12-13 år siden, hvor jeg blot var en nyudklækket student.
Sidenhen er der kommet tre børn, hus og en kæmpe SU-gæld, som jo gerne skulle nedbringes på baggrund at en faglært løn.