Skal man arbejde for enhver pris?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: Tag jobbet!

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

5.855 visninger
43 svar
52 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
14. februar 2019

Anonym trådstarter

Sagen er den at jeg er nyledig og på dagpenge. Jeg er faglært, men har søgt andre veje. Jeg er nu blevet kontaktet fra et job, som jeg har søgt, som gerne vil have mig til samtale. Jeg sagde naturligvis ja på trods af en stor lønnedgang i forhold til mit gamle erhverv.

Jeg har efterfølgende fået regnet på lønnen og det viser sig at stillingen på 30 timer giver 1500-2000 kroner MINDRE end min dagpengesats om måneden. Det betyder altså at jeg mister penge på at tage et job. Jeg er bevidst om værdien i at bidrage til samfundet osv, men wauw hvor er det vildt at systemet er strikket sådan sammen.

Hvad tænker I? Ville I tage jobbet alligevel eller ville I genoverveje!?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. februar 2019

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Sagen er den at jeg er nyledig og på dagpenge. Jeg er faglært, men har søgt andre veje. Jeg er nu blevet kontaktet fra et job, som jeg har søgt, som gerne vil have mig til samtale. Jeg sagde naturligvis ja på trods af en stor lønnedgang i forhold til mit gamle erhverv.

Jeg har efterfølgende fået regnet på lønnen og det viser sig at stillingen på 30 timer giver 1500-2000 kroner MINDRE end min dagpengesats om måneden. Det betyder altså at jeg mister penge på at tage et job. Jeg er bevidst om værdien i at bidrage til samfundet osv, men wauw hvor er det vildt at systemet er strikket sådan sammen.

Hvad tænker I? Ville I tage jobbet alligevel eller ville I genoverveje!?

Absolut tage jobbet. Det er en langt bedre platform at søge nye stillinger ud fra og ser pænere ud på CV’et. Man kan vel vende den om og sige, at det er privilegeret at have fået mere i dagpenge end andre har fået for 30 timers arbejde. 

Anmeld Citér

14. februar 2019

Anonym

Jeg ville tage jobbet.

Jeg er desværre langtids-ledig og der er simpelthen ikke noget værre, jeg føler mig stresset, overvåget og hver måned bange for de glemmer at udbetale penge til mig. 

Godt nok er jeg på kontanthjælp nu, men har også været på dp.

Anmeld Citér

15. februar 2019

Abracadabra

Jeg har ikke helt forstået: Du er faglært (og din DP-sats er baseret på dette og muligvis også fuldtidsarbejde), men søger andre (ufaglærte) veje? Du har søgt deltidsarbejde, men det løber dårligt rundt økonomisk? 

Jeg ville gå til samtalen og hurtigt spørge ind til muligheden for fuldtidsarbejde. Selvfølgelig skal det kunne betale sig for dig at gå på arbejde, men hvis du både vil arbejde ufaglært og deltid, bliver det svært, hvis DP-satsen er baseret på en meget højere indkomst. Til gengæld ER det sværere at få job, hvis man har været ledig længe, så du skal bestemt tage arbejdet, hvis de tilbyder dig det. 

Anmeld Citér

15. februar 2019

Anonym

Abracadabra skriver:

Jeg har ikke helt forstået: Du er faglært (og din DP-sats er baseret på dette og muligvis også fuldtidsarbejde), men søger andre (ufaglærte) veje? Du har søgt deltidsarbejde, men det løber dårligt rundt økonomisk? 

Jeg ville gå til samtalen og hurtigt spørge ind til muligheden for fuldtidsarbejde. Selvfølgelig skal det kunne betale sig for dig at gå på arbejde, men hvis du både vil arbejde ufaglært og deltid, bliver det svært, hvis DP-satsen er baseret på en meget højere indkomst. Til gengæld ER det sværere at få job, hvis man har været ledig længe, så du skal bestemt tage arbejdet, hvis de tilbyder dig det. 

Bare lige til orientering. 30 timer betragtes som fuldtid og ikke deltid 

Anmeld Citér

15. februar 2019

IenFart

Profilbillede for IenFart

Tag jobbet og fortsæt med at søge. Det er mange gange nemmere at søge nyt job, mens man har et. Og forhåbentlig kan det give dig noget erfaring, mens du venter på det rigtige.

Anmeld Citér

15. februar 2019

IenFart

Profilbillede for IenFart
Anonym skriver:

Hvordan kan 30 timer være et fuldstidsjob? Det giver da ingen mening.

Anmeld Citér

15. februar 2019

Anonym

IenFart skriver:

Hvordan kan 30 timer være et fuldstidsjob? Det giver da ingen mening.

Fordi ved 30 timer kaldes man selvforsørgende. 

Når man er på dp eller kh så skal man søge minimum 30 timers stillinger da det betragtes som fuldtid. 

Jeg har været i systemet i mange år før jeg selv fik arbejde. Hvis man får et arbejde under 30 timer kan man få supplerende dp/kh. fordi man ikke er selvforsørgende

Anmeld Citér

15. februar 2019

Abracadabra

Anonym skriver:

Men hvis din dagpengesats er baseret på 37t/uge og faglært løn, så bliver ufaglært løn på 30t/uge en del mindre. Så du må op i timer, hvis det skal betale sig at gå på arbejde. 

Jeg giver dig da iøvrigt ret i, at det er svært at sige ja til et arbejde, der giver en lønnedgang, men det er en farlig vej at afvise et job på den baggrund. I det du har søgt et arbejde med lavere løn og lavere timetal, må du vel være klar til at tage det? 

Ellers må du tilbage til dit oprindelige fag. 

Anmeld Citér

15. februar 2019

Anonym

Abracadabra skriver:

Men hvis din dagpengesats er baseret på 37t/uge og faglært løn, så bliver ufaglært løn på 30t/uge en del mindre. Så du må op i timer, hvis det skal betale sig at gå på arbejde. 

Jeg giver dig da iøvrigt ret i, at det er svært at sige ja til et arbejde, der giver en lønnedgang, men det er en farlig vej at afvise et job på den baggrund. I det du har søgt et arbejde med lavere løn og lavere timetal, må du vel være klar til at tage det? 

Ellers må du tilbage til dit oprindelige fag. 

Jeg er ikke ts  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.